Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

MVA og leie av lager

Darkbill

Anbefalte innlegg

Leier et lager/verksted og lurer da på følgende.

Det er et stort firma, med mindre firmaer som eier disse stedene. Feks si det er et i Oslo, og et i Moss. Som da heter "Første XX AS" og "Andre XX AS" som er på sine egne steder.

Jeg har da kontrakt med "Andre XX AS". Et kjapt søk viser dog akkurat denne som jeg har kontrakt med, og fått faktura av, ikke er MVA registrert. Det står heller ikke "MVA" bak organisjonsnummeret nederst på faktura.

Da kan de vel ikke kreve inn MVA fra meg..?

Og har det eventuelt noe å si om jeg har kontrakt med dem som privatperson eller firma, eller kan dem (når dem er MVA registrert) kreve inn MVA uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et firma kan ikke lovlig kreve inn mva uten å stå registrert i mva-registeret. Et foretak trenger ikke å stå i mva-register dersom det omsetter for mindre enn 50 000 kr i året, men kan velge å søke om registrering dersom det forventer vesentlig omsetning.

Når det gjelder prissetting av varer og tjenester, skal disse oppgis med mva til privatpersoner.

Det enkleste er å be om ny faktura, siden de ikke er berettiget til å kreve inn mva. Er de nyoppstartet, kan det være uvitenhet som gjør at de fakturerer med mva. Det skal stå i avtalen dersom pris ikke inkluderer mva, dersom avtalen gjøres med en privatperson.

Lenke til kommentar

Et selskap som ikke er Mva-registrert har ikke rett til å legge til merverdiavgift på utgående faktura. Har man uriktig oppgitt noe som merverdiavgift skal den innbetales til staten, med mindre man retter feilen overfor kjøper, jf. mval. § 11-4.

Utleie av fast eiendom er som hovedregel ikke mva-pliktig, men den er likevel mva-pliktig hvis man er mva-registrert etter reglene om frivillig registrering, og leier ut fast eiendom til bruk i merverdiavgiftspliktig næringsvirksomhet, jf. mval. § 3-11 (2) (k).

Det betyr at den som leier ut lagerplass til en forbruker ikke kan kreve merverdiavgift. Den som leier ut lagerplass til et foretak (enkeltpersonforetak, aksjeselskap, mv) kan kreve merverdiavgift dersom dette foretaket driver avgiftspliktig virksomhet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom du leier som privatkunde, og har avtalt en pris, er det vel likegyldig hvorvidt en del av din kostnad er merverdiavgift eller ikke, eller?

Nei, hvis de leier meg et lager til feks kr10 000 hvor kr2500 er mva, når de egentlig ikke betaler mva, vil det jo si de tjener 2500kr mer enn de burde, siden mva skal gå rett til staten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, hvis de leier meg et lager til feks kr10 000 hvor kr2500 er mva, når de egentlig ikke betaler mva, vil det jo si de tjener 2500kr mer enn de burde, siden mva skal gå rett til staten.

Jeg ser fortsatt ikke hva gevinsten for leietaker er. Hvis jeg er ute og spiser, og avtaler å betale 200 for maten, er det likegyldig for meg om serveringssted betaler mva eller ikke. Regningen blir den samme (ser bort fra der det er differensiert pris for takeaway). Er avtalen for leie av lokale en gitt sum pluss mva (eks 8000 +mva), eller bare en gitt sum (eks. 10000)? Dersom førstnevnte, ser jeg at det er noe å hente for leietaker. Dersom utleier tjener på å fakturere mva på bekostning av skatteetaten, og leietaker ikke driver på en måte som gjør at mva skal refunderes, er det vel bare utleier det slår tilbake på når han/hun blir tatt. Om leietaker får samvittighetskvaler eller vil ha ryggen fri (kan ikke se at leietaker skulle gjøre noe ulovlig ved å betale fakturaen), er det bare å sende en mail til skatteetaten.

Lenke til kommentar

Jeg fikk som svar at 'siden de er mva registrert må de ta mva fra alle'

Første problem er jo at akkurat denne utleieren er ikke mva registrert. Andre problem er jo at de tror de må ta mva fra forbrukere også.

Det har de ikke lov til, så da ville jeg fulgt opp med dem videre.

Jeg ser fortsatt ikke hva gevinsten for leietaker er. Hvis jeg er ute og spiser, og avtaler å betale 200 for maten, er det likegyldig for meg om serveringssted betaler mva eller ikke. Regningen blir den samme (ser bort fra der det er differensiert pris for takeaway). Er avtalen for leie av lokale en gitt sum pluss mva (eks 8000 +mva), eller bare en gitt sum (eks. 10000)?

MVA-en vil selvfølgelig komme på toppen av den avtalte prisen, ja. Regningen blir jo så klart ikke den samme hvis du plutselig blir belastet 25% ekstra. Utleier vil tjene på dette da de vil kunne ta mva-fradrag på kostnader tilknyttet eiendommen.
Lenke til kommentar

Det har de ikke lov til, så da ville jeg fulgt opp med dem videre.

MVA-en vil selvfølgelig komme på toppen av den avtalte prisen, ja. Regningen blir jo så klart ikke den samme hvis du plutselig blir belastet 25% ekstra. Utleier vil tjene på dette da de vil kunne ta mva-fradrag på kostnader tilknyttet eiendommen.

Hvis du som privatperson har fått et tilbud om å leie et lokale, skal det komme tydelig fram dersom eventuell mva ikke er innbakt i prisen.

Lenke til kommentar

Hvis du som privatperson har fått et tilbud om å leie et lokale, skal det komme tydelig fram dersom eventuell mva ikke er innbakt i prisen.

Det er jo relativt åpenbart at selskapet han leier fra ikke har stålkontroll på ting for å si det sånn. Det er også ganske åpenbart at trådstarter ikke hadde brydd seg hadde prisen vært den samme.

Lenke til kommentar

Jeg ser fortsatt ikke hva gevinsten for leietaker er. Hvis jeg er ute og spiser, og avtaler å betale 200 for maten, er det likegyldig for meg om serveringssted betaler mva eller ikke. Regningen blir den samme (ser bort fra der det er differensiert pris for takeaway). Er avtalen for leie av lokale en gitt sum pluss mva (eks 8000 +mva), eller bare en gitt sum (eks. 10000)?

Det fungerer ikke slik på en restaurant, så analogien din er overraskende treffende hvis man faktisk får den riktig.

Bestiller du en treretters til 500,- kr sier det seg selv at det får konsekvenser om du bare får to retter - du har ikke fått alt som inngikk i avtalen. Tre retter var spesifisert. Du fikk to. Etter din logikk skal du likevel betale 500,- kr, for du avtalte å betale 500,- kr for måltidet. Men dette er jo selvsagt galt. Du hadde ikke betalt 500,- kr for måltidet hvis du visste at selger kom til å gi deg bare to retter.

Merverdiavgift er noe annet enn varen/tjenesten, på samme måte som den tredje retten.

Selvfølgelig kan selger selge lagerplass til 12 500,- kr i stedet for 10 000,- kr pluss mva. Akkurat som at restauranten kan selge en toretters til 500,- kr. Men de to tingene er kvalitativt forskjellige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, blir det essensielle her er hvorvidt leieavtalen spesifiserer om et beløp er med eller uten mva. Dersom leieavtalen ikke sier noe om dette, og utleier har oppgitt pris vel vitende om at det er en privatperson som skal leie, kan ikke utleier legge mva oppå dette, uavhengig av om utleier er mva-pliktig eller ikke, heller ikke om utleiers status i mva-registeret skulle endre seg. Da må dette eventuelt presiseres i en avtalen. Jeg kan ikke se at leietaker skal ha rett på rabatt i forhold til avtalt pris, bare fordi utleier viser seg å ikke være mva-pliktig.

Siden analogien med restaurant var litt komplisert for enkelte her: To ulike idrettslag selger pølser med brød på sine arrangementer til 20 kr pr stk. Det ene omsetter for 40000, og det andre for 20 mill. Det ene idrettslaget kan slippe å forholde seg til mva, og det andre ikke. Når jeg kjøper en pølse med brød, betaler jeg som privatperson 20 kr, og forholder meg til denne prisen, uavhengig av om det inkluderer mva eller ikke. Jeg har da ingenting med om idrettslaget som selger, er mva-pliktig eller ikke. Jeg som privatperson betaler 20 kr, og får produktet jeg har avtalt å kjøpe. Ja, jeg betaler mer netto til idrettslaget som er fritatt for mva, men det har ingen betydning for meg hvem som får hva av 20-kroningen, fordi jeg har avtalt en pris og fått varen. Dersom begge idrettslagene oppgir mva som en del av kjøpesummen på kvitteringene, gjør det ene idrettslaget noe ulovlig, men det gjør meg ikke berettiget til noe rabatt i forhold til avtalt kjøpesum.

Dersom jeg leier et lager (=kjøper en tjeneste) som privatperson, har ikke jeg krav på fratrekk fra avtalt leiepris. Jeg trenger bare forholde meg til avtalt pris. Om utleier velger å svindle skatteetaten, kan jeg selvsagt varsle skatteetaten om det, men jeg kan ikke se at man skulle være berettiget rabatt bare fordi utleier ikke skulle være mva-registrert. Ja, utleier gjør noe ulovlig, men det er ikke meg han svindler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du som privatperson leier lageret skal det ikke beregnes merverdiavgift. Hvis du fremleier leieadgangen til et mva-pliktig foretak får det ikke betydning (men legg merke til at du og ditt enkeltpersonforetak er samme rettssubjekt). Men det vil påføre utleier et avgiftsmessig tap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom jeg leier et lager (=kjøper en tjeneste) som privatperson, har ikke jeg krav på fratrekk fra avtalt leiepris. Jeg trenger bare forholde meg til avtalt pris. Om utleier velger å svindle skatteetaten, kan jeg selvsagt varsle skatteetaten om det, men jeg kan ikke se at man skulle være berettiget rabatt bare fordi utleier ikke skulle være mva-registrert. Ja, utleier gjør noe ulovlig, men det er ikke meg han svindler.

Definisjonen av svindel er å gjennom villedning oppnå en fordel, herunder penger, man ikke har krav på. En utleier som fakturerer merverdiavgift (jeg forutsetter at det er spesifisert) krever betalt for noe han ikke har rett til å kreve. Den som krever merverdiavgift opptrer som statens pengeinnkrever.

At han også svindler Skatteetaten betyr ikke at han ikke svindler deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Definisjonen av svindel er å gjennom villedning oppnå en fordel, herunder penger, man ikke har krav på. En utleier som fakturerer merverdiavgift (jeg forutsetter at det er spesifisert) krever betalt for noe han ikke har rett til å kreve. Den som krever merverdiavgift opptrer som statens pengeinnkrever.

Jeg ser poenget med komplikasjoner ved framleie.

Jeg forutsetter at man har et tap av noe slag (ikke nødvendigvis økonomisk), dersom man skal kunne påberope seg å ha blitt svindlet. For at man skal bli svindlet her, forutsetter det at det enten er avtalt at mva skal betales i tillegg til et nettobeløp, eller at man skulle ha krav på rabatt fra avtalt beløp som et resultat av at utleier likevel ikke skulle være mva-pliktig. Med forbehold om at det ikke er spesifisert i kontrakten noe om mva i tillegg til leiesum, og at leietaker er privatperson, kan jeg ikke se at leietaker lider tap dersom utleier oppgir en del av leiesummen som mva. 

Lenke til kommentar

Hvis noen fakturerer meg 7500kr og 2500kr mva betyr det de fakturerer meg kr2500 på vegne av staten. Det blir som om staten skulle sendt meg den fakturaen på kr2500 ved siden av. Om utleier fakturerer dette putter han det jo i lomma, for det er staten sine penger. Det blir som om jeg kjøper en svart tjeneste til helt samme pris som en hvit tjeneste.

Tskk for svar krikkert. Det jeg tenkte på, at et ENK og jeg er jo samme juridiske enhet/person. Om jeg da leier på mitt private navn, har de ikke rett på mva fra meg som jeg forstår. (ikke at de har uansett siden de ikke er mva pliktige)

Men om jeg har mitt ENK inni lageret, mens jeg som privat har kontrakt, vil det by på utfordringer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...