Steeffen Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Hvordan blir den øverste likningen, til likningen under? For å få s alene, tenkte jeg man deler på 2(5.886m/s) på begge sider, og får s= 0-(25)^2 / 2(5.886) Hvis de har bare flytta -(25)^2 til venstre side, og byttet fortegn, hvordan ble 2(5.886) under brøkstreken? Endret 12. september 2018 av Steeffen Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 0'en kan du ta bort. Videre ser det ut til at det negative fortegnet også skal være i andre, altså (-25) i andre, slik at du får (-25)*(-25) som blir +25. Lenke til kommentar
Steeffen Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 0'en kan du ta bort. Videre ser det ut til at det negative fortegnet også skal være i andre, altså (-25) i andre, slik at du får (-25)*(-25) som blir +25. Takk for svar Formelen er 2as=v1^2 - v0^2 v1=0 v0=25 Denne formelen sier at v0 skal i andre, bare med - foran, og ikke (-25)(-25) som blir + Er det ikke slik? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Her er det noe rart. Se på enhetene på hver side av likhetstegnet.. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Det ser selvfølgelig veldig rart ut når enheten for strekning ikke er med. Takk for svar Formelen er 2as=v1^2 - v0^2 v1=0 v0=25 Denne formelen sier at v0 skal i andre, bare med - foran, og ikke (-25)(-25) som blir + Er det ikke slik? Det er V0 som skal være i andre, tallet du setter inn for V0. Ettersom V0 er positiv skal du ikke ha to av den minusen. Her vil jeg si akselerasjonen skal være negativ (du bremser), og dermed får du positivt svar til slutt. Du kan ha enhetene med i utregningen underveis. Gjør du dette forsiktig vil du se at alt kanselleres bort, bortsett fra "m" som du vil stå igjen med som enheten for strekningen din. Jeg vil ikke anbefale å gjøre dette når du regner hele tiden, da det kan bli noe rotete, men definitivt notere ned hvilke enheter de forskjellige symbolene har i starten av oppgaven. Det er viktig å kontrollere enhetene på begge sider av ligningen din - de skal alltid være like på begge sider når du har redusert det ned så godt du kan. Dette er et godt verktøy for å sjekke at ligningen din er skrevet ned riktig. Endret 12. september 2018 av -sebastian- Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Det gjør bare vondt i algebraen min når folk skriver på den måten.. Lenke til kommentar
Steeffen Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 Det ser selvfølgelig veldig rart ut når enheten for strekning ikke er med. Det er V0 som skal være i andre, tallet du setter inn for V0. Ettersom V0 er positiv skal du ikke ha to av den minusen. Her vil jeg si akselerasjonen skal være negativ (du bremser), og dermed får du positivt svar til slutt. Du kan ha enhetene med i utregningen underveis. Gjør du dette forsiktig vil du se at alt kanselleres bort, bortsett fra "m" som du vil stå igjen med som enheten for strekningen din. Jeg vil ikke anbefale å gjøre dette når du regner hele tiden, da det kan bli noe rotete, men definitivt notere ned hvilke enheter de forskjellige symbolene har i starten av oppgaven. Det er viktig å kontrollere enhetene på begge sider av ligningen din - de skal alltid være like på begge sider når du har redusert det ned så godt du kan. Dette er et godt verktøy for å sjekke at ligningen din er skrevet ned riktig. Takk for hjelp, fatta det nå. Glemte helt at akselerasjonen var negativ, så når man fikk negativt tall oppe på brøkstreken (-625), og deler det med negativt nede ble det positivt.. Jeg antar det er skrivefeil i oppgaveteksten? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Kan være skrivefeil, men det er svært vanskelig å fastslå uten at du gjengir oppgaveteksten i sin helhet. Har de kun oppgitt at du senker farten fra noe til noe annet over en viss tid og du selv regner ut akselerasjonen, er det din egen oppgave å holde styr på fortegnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå