HaviWath Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Hei, jeg solgte cpuen og hovedkortet mitt, og tenkte og oppgradere til i7 9700k eller i9 9900k. Lurer på om jeg kan kjøpe dette hovedkortet Z370F: https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/ASUSTRIXZ370F/asus-rog-strix-z370-f-gaming-hovedkort?scid=Pricecomparison2989_5_False. En annen ting er rykte at begge disse cpuene kommer ut 1. okt ? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Hei, jeg solgte cpuen og hovedkortet mitt, og tenkte og oppgradere til i7 9700k eller i9 9900k. Lurer på om jeg kan kjøpe dette hovedkortet Z370F: https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/ASUSTRIXZ370F/asus-rog-strix-z370-f-gaming-hovedkort?scid=Pricecomparison2989_5_False. En annen ting er rykte at begge disse cpuene kommer ut 1. okt ? Z370 hovedkort krever en BIOS update for å funke med 9000 serien. Enkleste er å kjøpe et av de kommende Z390 korta som støtter 9000 serien ut av esken. Lenke til kommentar
HaviWath Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 disse kortene kommer mest sannsynligvis og koste mye mer også ?, sikkert rundt eller over 2000kr ? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 disse kortene kommer mest sannsynligvis og koste mye mer også ?, sikkert rundt eller over 2000kr ? Vil nok ligge på samme nivå som Z370 korta. Hvis du synes 2000 kr er mye for et hovedkort, hva gjør du da når en 9700K vil koste 3500-4000 kr...? Du kan jo alltids kjøpe eldre ting på bruktmarkedet Lenke til kommentar
HaviWath Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Vil heller betale 600kr mindre for ett kort som funker like bra, enn å bruke 600kr mer på noe som ikke trengs Endret 12. september 2018 av HaviWath Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Er de samme kortene eneste forskjellen er at bios kommer oppdatert fra fabrikken. Ingen grunn til at det skal være dyrere Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Er de samme kortene eneste forskjellen er at bios kommer oppdatert fra fabrikken. Ingen grunn til at det skal være dyrere Sikkert litt oppdaterte features på z390, vrm etc. Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Sikkert litt oppdaterte features på z390, vrm etc. Joda på z390 men ikke z370. Du kan kjøpe en 9900k og klaske den inn i hvilken som helst z370 med oppdatert bios og den skal fungere. Så ingen grunn til å stresse med prisene på HK. Vi burde kanskje mer tenke på muligheten på 25% dollar prisøkning som resultat av økt toll av USa mot china.. Endret 13. september 2018 av scuderia Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Enig at det ikkje er vits å kjøpe z390, om z370 er billigere som "samme" Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Nyere Z390 kort vil vel få mer oppmerksomhet fra produsenten i form av BIOS updates da. Bedre RAM OC og slikt. I den prisklassen jeg ville valgt, så er Hero korta til Asus greie synes jeg. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Hei, jeg solgte cpuen og hovedkortet mitt, og tenkte og oppgradere til i7 9700k eller i9 9900k. Lurer på om jeg kan kjøpe dette hovedkortet Z370F: https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/ASUSTRIXZ370F/asus-rog-strix-z370-f-gaming-hovedkort?scid=Pricecomparison2989_5_False. En annen ting er rykte at begge disse cpuene kommer ut 1. okt ? Ryktet er at de blir lansert 1.okt. Ikke at de nødvendigvis kommer vil å bli tilgjengelig for salg den dato'en. Og om de blir tilgjengelige, da i så små kvanta, at du må være kjapt ute om du vil sikre deg et eksemplar. Ellers er det med BIOS oppdatering nødvendig for 9000 serie støtte i Z370 hovedkort, det samme som å si du må kjøpe en 8000 serie CPU i tillegg, som du planlegger å returnere på angreretten. Du vil måtte bruke den til å oppdatere BIOS med, før 9000 serie CPU'en i det hele tatt vil tillate deg å starte opp maskinen. Det finnes HK modeller som kan oppdateres uten CPU i, men ikke i prisklassen du etterspør. Ellers er det grunn til å forvente at Z390 HK vil ha litt bedre strømforsyning enn Z370, ettersom de skal måtte støtte 8 kjerners CPU'er på en fornuftig måte. Ja, om BIOS er oppdatert på Z370, så kan du putte hvilken som helst av 9000 serie CPU'ene i HK. Men du må se på spesifikasjonene til CPU'en hva du kan forvente å få ut av hver modell. Intel har ikke oppfunnet noen "evighets maskin", så 33% flere kjerner, må nødvendigvis trekke mer strøm når det er samme produksjonsmetode. En 8700K har base frekvens på 3,7GHz for alle kjerner. Og om det er alt du får ut av den, har du faktisk ikke egentlig grunn til å klage. Dette er frekvensen Intel benytter når de beregner strømforbruket, eller TDP, til 8700K på 95W. Grunnen til at man får høyere frekvenser enn base frekvensen, er at man tillater prosessoren å trekke mer strøm enn det som kreves for 3,7GHz. Men man må jo samtidig sørge for tilfredsstillende kjøling, og også at kvaliteten på strømmen er god nok, altså et "helt greit" HK for annonserte frekvenser, men et godt HK, om man vil ha så mye som mulig ut av CPU. Så la oss si Intel slipper en 9700K med TDP på 95W, da kanskje ned mot ~3,5GHz på alle kjerner. Hvor mye mer man kan få ut av den er så avhengig av kvaliteten på HK og kjøler. Det vil finnes atskillig bedre Z370 HK i øvre prisklasse for jpobben, enn de billigste Z390 HK'ene. Z390 kommer ellers med støtte i chipsett for USB3.1 Gen 2, og AC Wifi, pluss BT5.0 om jeg ikke husker helt feil i farta. Det betyr at HK produsenter ikke lenger vil trenge kjøpe tredje parts chip'er for å få støtte til dette. Wifi og BT er jo kun aktuelt for de modeller som produsentene vil ha dette på. Men de aller fleste må jo i dag ha støtte for ihvertfall et par USB3.1 Gen 2 porter. Og nå kan de altså spare litt inn der, ved å slippe å kjøpe tredjeparts chip'er til det. 2 Lenke til kommentar
HaviWath Skrevet 14. september 2018 Forfatter Del Skrevet 14. september 2018 Takk for ett langt informativt svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå