Gå til innhold

Dette er Apple Watch Series 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men norske operatører sover i timen så null LTE modell til Norge?.... Ikke noe dual-sim på iPhone her heller da..

Samsung Galaxy Watch Har 4G med eSIM. Kommer visst nok i salg 28. september og skal informasjonen som ligger ute støttes av Telenor og Telia i løpet av 2018. Da får du bedre batteritid og design med på kjøpet ;). Den gleder jeg meg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samsung Galaxy Watch Har 4G med eSIM. Kommer visst nok i salg 28. september og skal informasjonen som ligger ute støttes av Telenor og Telia i løpet av 2018. Da får du bedre batteritid og design med på kjøpet ;). Den gleder jeg meg til.

 

Da er det vel håp om at LTE-modellene kommer i løpet av året da. Galaxy Watch er jo temmelig lite aktuell da de fungerer ræva med iOS og alle min erfaring med de foreågende modellene har vært temmelig laber. For min del så er EKG-biten faktisk temmelig snasent da jeg har tilfeldige problemer med blodtrykket på grunn av kronisk migrene så er greit om klokka kan gi meg et lite forsvarsel før man potensielt deiser i bakken og klokka vil jo nå attpåtil kunne varsle kona om det først skjer og jeg ikke kommer meg opp igjen av meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette ser jeg på som helt revolusjonerende, faktisk.  :dribble:  I en tidsalder der helsesektoren har svært vanskelig med å fornye seg, grunnet enorm kompleksitet, er dette kanskje et av de største fremskrittene for menneskets helse på veldig lang tid.

Hjerte- og karsykdommer er sammen med kreft sykdommene som tar flest liv, og som koster mest med tanke på behandling og tap av menneskelige ressurser. På de fleste avdelinger ved sykehuset, blir det tidlig tatt en EKG for å enten kunne ekskludere sykdom, eller iverksette ytterligere undersøkelser. Vi snakker da om et svært bredt kobbel av pasienter, inkludert hjerte, lunge, nevrologi og slag.

Det denne teknologien vil gjøre som er revolusjonerende, er todelt:

A) En kan i mange tilfeller slippe å bli innkalt til sykehus, ved at en har resultater fra EKG tilgjengelig. Da kan en tidlig si om eventuelle symptomer en har opplevd, bør kobles til noe farlig, eller ei. Det kan utelukke mange forskjellige sykdomstegn, slik som arytmier (ujevn hjerterytme), flimmer, infarkt, aneurisme (blødning) og annet som påvirker spenningen i hjertet og frekvens, og som trolig kan måles med Apple Watch. 

B) Ved kontinuerlig monitorering, vil det føre til mye raskere diagnostisering. Det er ofte slik at hjertesykdommer kan ha snikende debut, som f. eks. angina pectoralis (hjertesmerter pga. oksygenmangel). Når det inntreffer en alvorlig hjertesykdom, er det i de fleste tilfeller en kamp om tiden, siden årsaken til symptomer er mangel på oksygen til hjertevevet, som fører til celledød og uopprettelig skade. Her vil en få vanvittig mye bedre prognose innenfor hjertesykdommer generelt, ved å hele tiden ha en slik klokke på armen. Bare kanskje kunne slike tilfeller som Ida Eide sitt nylige tragiske dødsfall pga. hjertestans, være unngått, om vi hadde hatt en slik teknologi i bruk da. 

Dette har rett og slett helt enorme implikasjoner for helsetjenesten på verdensbasis, dersom det fungerer så bra som Apple hevder at det vil. Og siden det er FDA godkjent, så er det mye som tyder på at det faktisk er veldig bra. :D Jeg er ekstremt begeistret, og bøyer meg i støvet inntil det motsatte er bevist.

 

Edit: Fallsensor er også noe som ikke bør oversees. Her er det igjen noe som kan bidra veldig, spesielt innenfor geriatrien, med eldre pasienter. Det er veldig mange skrøpelige eldre som bor hjemme, som ligger i dagevis etter fall før de blir oppdaget og får hjelp. Dersom Apple Watch klarer å ta kontakt med de riktige instanser og slå alarm i de tilfellene, så er den helt unik på så måte, og overlegen en trygghetsalarm som i de fleste tilfeller krever pasientens bevissthet. At de har klart å gjennom algoritmer finne ut hva som er et reelt fall, og ikke, er rett og slett et fantastisk nytteverktøy det også. 

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs nok om det blir en slik i år. Vært avventende lenge nok nå og nå virker det som helse funksjonene er virkelig på plass. Passer bra for en halvfeit 40 åring med overvåkning av hjerte og en klokke som kanskje får meg til å bevege meg litt.

Du fikk med deg at mange av hjertefunksjonene ikke blir å finne i Norge utgaven, pga den ikke er godkjent`? Den er bare godkjent av FDA foreløpig, så EKG blant annet er bare å finne i USA foreløpig.

Lenke til kommentar

"Batteritiden er ikke imponerende, men skal holde gjennom dagen: 18 timers vanlig drift, eller 6 timer i treningsmodus."

Med så kort tid så vil jeg definere det som krise. Alt for dårlig å måtte lade en klokke 1-3 ganger om dagen

 

Dette er worst case scenario da. Frua har en Apple Watch Series 3 og kommer stortsett igjennom tre dager før hun nærmer seg 10%, og jeg med min Series 2 som er brukt daglig i 2 år nå og som har dårligere batteri klarer 1,5 dag før jeg er nede på 10%.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

"Batteritiden er ikke imponerende, men skal holde gjennom dagen: 18 timers vanlig drift, eller 6 timer i treningsmodus."

Med så kort tid så vil jeg definere det som krise. Alt for dårlig å måtte lade en klokke 1-3 ganger om dagen

Nå vet jeg ikke helt hvor grensen går for treningsmodus, men hvem trener 18 timer om dagen? Om den holder en hel dag, er det i grunn nok. Da lades den bare trådløst over natta. 

 

 

Enig, men igjen, mange av funksjonene blir ikke å finne på den norske utgaven (enda i hvert fall)

Det er isåfall ganske krise. For et helt vanvittig potensiale som isåfall går til spille. 
Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...