Gå til innhold

Kjøp av næringsmidler

Budeia

Anbefalte innlegg

De siste årene, eller egentlig det siste året syns jeg noe har endret seg i kolonialbutikkene. 

Har alltid tenkt at de satte pris på kunder som handlet mye, og har alltid sett en del kunder med fulle handlevogner. 

Men det siste året syns jeg de unge butikkansatte har begynt å bli kritiske til at kunder handler mye. 

De kan si til hverandre, "De skulle ha mye, de der."

Og til og med utenfor butikken, var det en far med ei lita jente som sa til jenta si, "De handlet veldig mye, de der". Noe som jeg syns var graverende på flere måter, f.eks. at han lærte jenta at det var greit å baksnakke andre like foran dem. 

Kan det være at folk sier slikt fordi de ikke liker "tryne" mitt? 

Eller forventer de butikkansatte at de skal bli sett på som ofre hver gang noen nesten fyller opp handlevogna? 

Vi er heller ikke ekstremt overvektige, så det skulle ikke i seg selv være en god grunn for å kommentere. 

Ikke helt slanke heller, men...

De vil vel at kundene skal scanne inn varene selv.  Scanner dere inn varene selv?

Det neste kan jeg sikkert finne ut selv, men det kunne kanskje være enklere å scanne inn varene selv. Forutsetter det en nyere mobiltype med en fancy app? Fins kanskje andre måter å gjøre det på også.  

Jeg låner ikke lenger store mengder med bøker på biblioteket, men der har det kanskje også blitt likeens, at lånere blir oppmuntret til å bruke automatene i stadig større grad, og scanne inn bøkene selv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. En løsning kan være å stikke en 10-kroning til den ansatte for at han ikke skal si noe, men til slutt vil det bli skapt rene "monstre" av de butikkansatte og de vil nekte å gjøre noe uten saftig tips, haha :)

I denne sketsjen er det den butikkansatte som oppholder kunden med en mengde ekstra tilbud og vervinger:

Lenke til kommentar

Ved nærmere ettertanke, skjer disse tingene i Coop-butikker som har innført en disk for selvscanning. Altså må jeg prøve å unngå å handle for mye i disse butikkene. Eller blåse i disse holdningene. Men det er litt leit med disse reaksjonene fra de ansatte. 

I grunnen burde de ansatte i disse butikkene vært ekstra høflige, siden de har mindre å gjøre allerede. Men de reagerer visst omvendt. 

De forventer vel at skranken til enhver tid skal kunne betjenes av en av dem, og at de skal slippe å bruke signalet for å tilkalle en ekstra person. 

Jeg forventer ikke at de skal like å scanne en hel vogn med varer, men de bør prøve å late som de liker det. 

https://www.nrk.no/trondelag/butikker-kaster-ut-kassene-til-fordel-for-selvskanning_-kundene-far-kassajobben-selv-1.14142510

Som det står her, er det mulig å klage på at en føler seg presset til å ta i bruk disken for selvscanning. 

Selvscanning kan forresten høres ut som en tar en scanning av seg selv, men det er ikke det dette handler om... 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta dem på det. Når du hører en ansatt prate sånn om deg så gjør det veldig klart at du hørte dem og ikke syns noe om at de ikke klarer å mestre vanlig folkeskikk engang. Jeg har faktisk stoppet folk på gata fordi de skulle snakke stygt om en hund jeg passet på og de trodde jeg bare kom til å ignorere dem som alle andre nordmenn de prater dritt til gjør. Nordmenn generelt er veldig konfliktskye og de som ikke er det melker det for alt det er verdt. Ser voksne mennesker som direkte mobber andre til å gjøre som de vil bare fordi folk ikke orker å stå opp for seg selv og si ifra. 

Mange vil si at du bare skal la det være, det er ikke så viktig, er ikke så viktig nei... det er tankegangen som har ført til at vi har dette problemet til å begynne med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke dette sånn samfunnet har blitt, med at folk tror at alle er ute av stand til å høre kommentarer fem meter unna, som om de er i et skuespill eller TV program?

Virker som butikkarbeiderne blir en gjeng som kakler og ler rått etter å ha ekspedert kunder, jeg hører det støtt og stadig på coop mega, og på Spar virker det som de helst ikke vil ha kunder i det hele tatt.

Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, kan jo si at jeg vurderer å klage til sjefen deres, og spørre om jeg kan ta bilde av det sure fjeset etter at jeg har lagt fram ca. åtte varer, og jeg fortsetter å legge enda mer på rullebåndet. 

Den ansatte svarer kanskje da : "Jeg er nevøen/niesen til sjefen, så jeg får ikke advarsel uansett"...

Er ikke alltid det føles greit å konfrontere noen. Men her kan iallfall replikken forberedes på forhånd. 

De skal egentlig late som de ikke ser hva, eller hvor mye kundene handler. De skal f.eks. ikke fnise hvis noen kjøper truseinnlegg, prevensjon eller ekstra mye øl. Men her virker det som de plutselig har lov til å se på hvor mye kunden handler. 

"Du har ikke noe med hva jeg handler", er også en aktuell replikk. 

Lenke til kommentar

Overraskende. Har aldri opplevd det selv. Handler sjeldent mye, dog, men jeg blåser i hvor mye folk handler ... med mindre det er noen som skuffer handlevognen full av et godt tilbud. Men det er jo fritt marked, så alt er lov.. ofte har jo butikken begrensninger, dog.

Hadde jeg blitt behandla sånn, tja, ikke godt å si. Jeg ville ikke brydd meg så mye, bare tenkt at det er mange ignorante og trangsynte mennesker her i verden. Og de er ikke begrenset til ikke å få jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...