Gå til innhold

Trenger hjelp med å skjønne hvilken inverter jeg trenger til bobilen.


Anbefalte innlegg

Hei der eminente kunnskapsrike mennesker! 

Jeg har nylig kjøpt meg en vakker gammel bobil (fiat hymer) og trenger nå en inverter for å omforme 12v til 220v.

Kan lite om amps, volt og watt. så jeg håpet noen her kunne hjelpe(?)

Det jeg lurer på er, er det poeng i å kjøpe en med 3000 watts eller mer? er enda ikke helt sikker på hva slags utstyr jeg kommer til å plugge i den. Men vet at jeg kommer til å lade datamaskin og telefon, samt bruke anlegget mitt som egentlig er ment som vanlig anlegg for hus og hjem. noen andre duppeditter vil vell bli ladet fra tid til annen.

holder det med 2000 watt ? trekker den mye ekstra strøm alt ettersom hvor mye watts den bruker og gir?

og går det an å bruke forgrener for å få få en til stikkontakt? eller må jeg investere i en inverter med to stikkontaker eller eventuelt bare to invertere?
håper på svar !
-Martin Hymer
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må huske at du må ha ganske heftige batteribanker for å kunne bruke store invertere eller du må ha kraftig dynamo og bilen i gang. Helst et eller flere AGM eller lignende og mange Ah siden du skal trekke mye.

 

Om du skal ha en som gir 3000W/220V/14A så vil den trekke 3000W/12V/250A (mer 270-280A tatt virkningsgrad i betraktning). Om du har et 100Ah batteri som er ganske vanlig i bobil/campingvogn så kan du med AGM lade det ut til ca. 20Ah maks så du har 80Ah til disp og da vil 280A strømtrekk tømme batteriet ditt på litt over et kvarter. Har du et vanlig blybatteri så kan du lade det ut til ca. 50% og da korter du tiden enda mer ned. 

 

Du kan regne frem/tilbake mellom 220/12V ved å bruke P (effekt i watt) = volt (spenning) * ampere (strøm) og snu rundt på formelen alt etter hva du skal ha. Som du ser øker strømmen ganske heftig på 12V siden når du skal trekke mye på 220V siden av inverter. Usikker på hva man skal regne i virkningsgrads tap på inverter, men 10-15% er sikkert ikke helt feil å regne med så kan det kanskje ligge noe lavere reelt. Det kan uansett være lurt å overdimmensjonere inverter noe så du slipper å ligge nær maks grensen så den går varm.

 

Jeg lurer forøvrig litt på det samme til campingvognen. Har i dag en 600W(1200w peak) inverter liggende som ikke er i bruk, men den blir kanskje litt liten igjen.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ingenting om bobiler, men jeg er ganske sikker på at du ikke får flere tusen watt ut av noe 12V sigarettuttak.

 

Hvis sikringen til uttaket er 10 A får du 120 W ut. (12 volt ganger med 10 A).

 

Finn ut sikringsstørrelsen først. Så kjøper du inverter etterpå.

sikringsstørrelsen? hvordan finner jeg ut av det ? har to batterierp på 85Ah hver.

Lenke til kommentar

Du må huske at du må ha ganske heftige batteribanker for å kunne bruke store invertere eller du må ha kraftig dynamo og bilen i gang. Helst et eller flere AGM eller lignende og mange Ah siden du skal trekke mye.

 

Om du skal ha en som gir 3000W/220V/14A så vil den trekke 3000W/12V/250A (mer 270-280A tatt virkningsgrad i betraktning). Om du har et 100Ah batteri som er ganske vanlig i bobil/campingvogn så kan du med AGM lade det ut til ca. 20Ah maks så du har 80Ah til disp og da vil 280A strømtrekk tømme batteriet ditt på litt over et kvarter. Har du et vanlig blybatteri så kan du lade det ut til ca. 50% og da korter du tiden enda mer ned. 

 

Du kan regne frem/tilbake mellom 220/12V ved å bruke P (effekt i watt) = volt (spenning) * ampere (strøm) og snu rundt på formelen alt etter hva du skal ha. Som du ser øker strømmen ganske heftig på 12V siden når du skal trekke mye på 220V siden av inverter. Usikker på hva man skal regne i virkningsgrads tap på inverter, men 10-15% er sikkert ikke helt feil å regne med så kan det kanskje ligge noe lavere reelt. Det kan uansett være lurt å overdimmensjonere inverter noe så du slipper å ligge nær maks grensen så den går varm.

 

Jeg lurer forøvrig litt på det samme til campingvognen. Har i dag en 600W(1200w peak) inverter liggende som ikke er i bruk, men den blir kanskje litt liten igjen.

de to bodelsbatteriene er på 85ah hver. så da er det kanskje nok med en 1000watts inverter da, nok til å bruke anlegg og data ( jeg lager musikk skjønner du.) i en time eller to uten å gå helt tom for strøm? jeg skal jo også investere i solcellepanel, slik at man har litt mer bruksrom når man er off-grid.

Lenke til kommentar

Ah.

 

Da faller mye av bunnen til resonnement mitt ut.

 

Synes dog 2-3000kW fremdeles høres fryktelig mye ut

Du har rett i at de mindre kobles gjerne via sigarett tenner, men de han tenker på har så høy last at de må ha relativt tykke kabler og bør stå nærmere batteri og gjerne ha litt ventilasjon rundt seg. 

 

2-3kW. Det er ikke uvanlig i store bobiler tror jeg. Mange som kjører moccamaster på inverter :p Man får ganske heftige dynamoer også så om man har en 2-300A dynamo er det ikke noe sak å kjøre 3kW inverter mot en 200Ah batteripakke i en begrenset periode. Det er jo ikke slik at en trenger å bruke maks selv om en har litt tilgjengelig. 

 

http://batterycarjump.com/power-inverters/3000-watt/top-5-3000-watt-power-inverters-rv/

Endret av minim
Lenke til kommentar

Altså, å omforme fra 12V DC til 230V AC for så å omforme tilbake til 5V DC (mobilladeren) og 19V DC (laptoppen), det er å sløse med effekten. Gå heller rett fra 12V DC til 5V DC (for mobilladeren) og rett fra 12V DC til 19V DC (for laptoppen). Når det gjelder forsterkeranlegget ditt, sjekk om det kan ha inngang for DC (noen har faktisk det), om ikke; da må du gå via 230VAC og heller godta at du taper en god del underveis. Billige convertere til under kr. 1000 - 2000 gir ut en ganske uren AC-spenning (noe som kan føre til brummelyd i anlegget ditt). De som er merket med "ren sinus" er mye bedre, men ofte 2-3 ganger så kostbare. Velger du en adapter på 2000W Sann RMS så har du mulighet for å bruke kappsag, støvsuger, slagdrill osv.. Selvfølgelig bør dynamoen stå å jobbe mens du belaster anlegget med slike store laster. Om ikke så vil batteriet tømmes raskt. Watt er ikke Watt. Noen oppgir den effekten converteren tåler i 0,1 sekund, mens Sann RMS er den effekten som converteren tåler over tid. Kjøp deg gjeren et voltmeter som du dytter inn i sigarettenneren. Når spenningen er nede på 12V så har du ca. 50% batterikappassitet igjen. Når spenningen kryper under 11V, så har du bare rundt 10-15% batterikappassitet igjen. Et fulladet batteri ligger ofte på 13-14V litt avhengig av om du måler med eller uten last og med eller uten dynamo i aktivitet.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...