Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Registreringsavgift overgår angrefrist?

Razheloi

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skulle begynne på et studie på høyskolen Kristiania i år.

Fant ut at dette var ikke noe for meg og benyttet meg av angrefristen.

Jeg fikk fortalt på telefonen at jeg skulle slippe å betale noe siden jeg var innenfor fristen.

Nå har jeg fått et gebyr på 1850kr. 

I kontrakten står det følgende: 

Registreringsavgift: kr 1850,-. Registreringsavgiften faktureres ved inngåelse av studiekontrakt for
nye studenter, og refunderes ikke.

Jeg forstår at siden jeg at det ikke refunderes i følge kontrakten.

Overgår dette gebyret angrefristen?

Tusen takk på forhånd.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er det ingenting som tilsier at studietjenester ikke skulle være omfattet av angrerettsloven, men det finnes et unntak for pågående tjenester i angrerettsloven § 22 bokstav c. Når tjenesten er levert kan den ikke angres.

Hvis leveringen er påbegynt kan den næringsdrivende kreve at tjenesten betales så langt den er utført, jf. angrerettsloven § 26 første ledd, så lenge vilkårene i annet ledd ikke er oppfylt. Her kan det tenkes at man beholder kravet på registreringsavgift, ettersom dette kravet relaterer seg til arbeid med studentregistrering mv. som allerede er utført når kontrakten sendes.

Man kan kreve betalingen nedsatt hvis prisen blir urimelig høy.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det ingenting som tilsier at studietjenester ikke skulle være omfattet av angrerettsloven, men det finnes et unntak for pågående tjenester i angrerettsloven § 22 bokstav c. Når tjenesten er levert kan den ikke angres.

Hvis leveringen er påbegynt kan den næringsdrivende kreve at tjenesten betales så langt den er utført, jf. angrerettsloven § 26 første ledd, så lenge vilkårene i annet ledd ikke er oppfylt. Her kan det tenkes at man beholder kravet på registreringsavgift, ettersom dette kravet relaterer seg til arbeid med studentregistrering mv. som allerede er utført når kontrakten sendes.

Man kan kreve betalingen nedsatt hvis prisen blir urimelig høy.

Tusen takk!

Jeg tørr å påstå at å kreve 1850kr for noe som maks må ha tatt 30 minutter er ganske urimelig. 

Hvis jeg spør, må de bevise / dokumenterer at det har blitt gjort arbeid som rettferdiggjør prisen?

Endret av Razheloi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...