Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker får gebyr for manuell avlesning av strøm fordi huseier ikke vil ha smartmåler

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Men der står det ikke at alle målepunkter må avleses av netteier. Bare at de har ansvar for at det blir avlest, altså normalt sørge for at strømkunde leser av minst en gang i året - dét burde ikke koste 2 laken. At de må reise ut å lese av kan jeg forstå koster.

Det er flere aspekter her. Nettselskapene sliter med at folk ikke rapporterer inn. Det har også vært en folkesport å snyte på strøm'en. F.eks. underraportere om vinteren når strømprisen er høy og overraportere forbruk om sommeren når strømprisen normalt er lav.

I tillegg så må selskapene legge til rette for de manuelt innleste verdiene. Dette med systemer som de helst vil skru av. Disse systemene koster det penger å drifte. Og med et så lite antall kunder det er snakk om tviler jeg på om 2 lapper er nok til å dekke reelle merutgifter.

Det er også slik at de nye smarte målerne har en drøss med andre registre som det er interessant for nettselskapet å hente ut historikk ifra. Så vidt jeg vet så har de fleste kunder med legeerklæring fått ny måler, men med deaktivert radiomodul.

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis leietager er ansvarlig for smartmåler, vil det si da at leietager kan ta med seg måleren ved leieforholdets opphør?

Fast inventar leietaker har brakt inn i husrommet, som smartmåler el.l., tilfaller utleier hvis demontering vil føre til uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap, jf. husleieloven § 10-2. Leietaker kan kreve vederlag for den økonomiske fordelen utleier oppnår med mindre noe annet er avtalt, jf. husleieloven § 10-5. I tilfellet smartmåler vil det si en neddiskontert verdi av sparte fremtidige måler-/tilsynsgebyrer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...