Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Hvordan stiller lovverket seg til dette scenarioet? Huseier har fått legeerklæring og vil ikke ha smartmåler i hus. Hun har måleren i hovedboligen både for seg selv, og en utleiedel. Nå har det kommet et varsel til leietakeren av utleiedelen at de må betale 2150,- i gebyr årlig for manuell avlesning. Kan man kreve at huseier dekker dette beløpet? Endret 12. september 2018 av Kron Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Jeg tror kanskje ikke det. Huseier har lov å nekte (større) endringer i utleiedelen, og leietaker er avhengig av strøm gjennom nettselskapet og må betale uansett. Men var det ikke en sak i media nå nettopp med at legene ikke skulle gi ut legeerklæring på El-følsomhet? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Dette gebyret kommer av lovpålagt årlig avlesning av alle manuelt avleste målere. Dette koster penger og er ikke naturlig at fellesskapet skal betale, men kun de fåtall som har mer eller mindre udokumenterte plager grunnet smartmålere. Jeg ville ha tatt en telefon til nettselskap og forklart situasjonen. Kostnaden rundt avlesningspålegget er primært reisetid. Så siden målerne er i samme hus burde det være greit for nettselskapet at kun huseier betaler dette gebyret. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Er dette varselet fra huseier eller fra nettselskapet? Har leietaker egen måler / eget abonnement? Endret 12. september 2018 av krikkert 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Varselet er fra nettselskapet. Leietaker har egen måler og eget abonnement. Men måleren står i huseiers del av bolig, sammen med hennes egen måler. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Som leietaker ville jeg funnet det veldig urimelig å måtte betale for ett Gebyr som kunne ha vært unngått.. Men ser for meg at dette er og blir en tvist som havner i en juridisk gråsone da det er en temmelig ny problemstilling. Krikkert er så mye bedre en meg på dette her, så jeg tør ikke påstå noe som helst 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 El-overfølsom ja... Håper leietaker kjører mikrobølgeovnen hele dagen, har aktivert store induksjonsmagneter, har verdens største wifi-ruter og driver egen FM-lokalradio i kjelleren... 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 I og med at det ikke er reelt grunnlag for å nekte å ha smartmåler så bør vel dette ha noe å si for hvordan jussen skal tolkes? Altså bør det tolkes som at eier må betale. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Når leietaker har eget abonnement er det i utgangspunktet slik at leietaker må dekke kostnaden, og i alle tilfeller er det slik at leietaker er ansvarlig for den opprinnelige betalingen, selv om vedkommende kan kreve regress av andre. Man kan altså ikke nekte å betale under henvisning til at man selv kan kreve betalt av noen andre. Man kan spørre seg om dette er en kostnad det er legitimt å beregne. Her er det to målepunkter på samme sted, som dermed kan avleses til samme tid. Det taler for at netteiers kostnader til avlesningen er langt mindre enn fullt gebyr per måler. Dette kan tas opp med netteier. Hadde strøm vært en del av leieforholdet (abonnement i utleiers navn) hadde dette vært en kostnad utleier må bære, se husleieloven §§ 3-1, 3-4, og 3-7. Når strøm ikke er en del av leieforholdet må man se på eventuelle andre rettslige grunnlag for regress. Et mulig grunnlag kan her være utleiers plikt til å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i husleielovens kapittel 2, jf. husleieloven § 5-3. Husrommet skal etter § 2-2 være i samsvar med leieavtalen, og hvis annet ikke er avtalt skal husrommet passe til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til. Som følge av henvisningen i § 5-3 skal utleier også opprettholde denne tilstanden. Utleiers ansvar etter bestemmelsen er objektivt, feil og mangler skal rettes opp selv om de ikke er utleiers skyld, jf. husleieloven § 5-7 som også regulerer konsekvensene av brudd på § 5-3. Vanlige husrom blir ikke ilagt dette mergebyret med mindre husholdningens/eierens forhold gir grunn til det. Når det i løpet av leieforholdet kommer en merkostnad fordi utleier motsetter seg å installere AMS, vil dette være et element ved husrommets egnethet som påvirker leiesummen. Etter alminnelige kontraktsrettslige prinsipper vil dette også være en belastning det er naturlig å plassere på utleier. Endret 13. september 2018 av krikkert 3 Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Dette gebyret kommer av lovpålagt årlig avlesning av alle manuelt avleste målere. Er dette noe nytt? På de 15 årene jeg har hatt leilighet/hus har aldri selskapet kommet og kontrollmålt.. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Er dette noe nytt? På de 15 årene jeg har hatt leilighet/hus har aldri selskapet kommet og kontrollmålt.. Det vil de ikke gjøre nå heller, men de kan ta betalt for det uansett Feieren kommer stort sett ikke heller, men en må betale feieavgift Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Noe av det sykeste jeg har lest, jeg hadde sagt til eier at du er villig til å motta smartmåler for å slippe gebyret. Er hun uenig må hun selvfølgelig betale det selv. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Er dette noe nytt? På de 15 årene jeg har hatt leilighet/hus har aldri selskapet kommet og kontrollmålt.. Det handler vell om å behandle den manuelle målingen foretatt av kunde, dette koster penger. I dag/før er det jo ikke annen mulighet, nå kommer det automagisk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Er dette noe nytt? På de 15 årene jeg har hatt leilighet/hus har aldri selskapet kommet og kontrollmålt.. Dette er resultatet av en tolkningsuttalelse fra NVE hvor NVE mener at kostnader knyttet til manuelle strømmålere ikke skal belastes AMS-kunder. Nettselskapet er pålagt gjennom avregningsforskriften å sørge for at alle målepunkter avleses minst årlig. Som regel gjør kunden dette (og nettselskapet tar stikkprøver), alternativt stipulerer nettselskapet. Selskapet er ikke pålagt generelt sett å fysisk kontrollmåle manuelle målere, men kan gjøre dette, og hvis de gjør det kan de fakturere et gebyr, se NVEs brev til Distriktsenergi. Jeg leser det ikke som at det vil være noen automatikk der. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Korleis hadde situasjonen vært om utleiger på andre områder hadde valgt unødvendige dyre løysningar som leigetakaren må forholde seg til? Har ikkje utleigaren ei tapsbegrensningsplikt ovanfor leigetakaren? Straummålararane kunne blitt bytta til AMS-målarar som blei plassert i utleigeleiligheita i staden for. Dette hadde sjølvsagt kosta litt, men det hadde spart begge partar frå å betale tilsaman nesten 4500 kr i året i avgift. Kunne utleigaren ha fjerna alle lysbrytarar i heile huset og erstatta lysstyringa med ein app, og leigetakaren måtte berre funnet seg i å kjøpe ny mobiltelefon av anna merke fordi appen for lysstyring var android/iphone/windows eksklusiv? 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Dette er resultatet av en tolkningsuttalelse fra NVE hvor NVE mener at kostnader knyttet til manuelle strømmålere ikke skal belastes AMS-kunder. Nettselskapet er pålagt gjennom avregningsforskriften å sørge for at alle målepunkter avleses minst årlig. Som regel gjør kunden dette (og nettselskapet tar stikkprøver), alternativt stipulerer nettselskapet. Selskapet er ikke pålagt generelt sett å fysisk kontrollmåle manuelle målere, men kan gjøre dette, og hvis de gjør det kan de fakturere et gebyr, se NVEs brev til Distriktsenergi. Jeg leser det ikke som at det vil være noen automatikk der. Den er jeg med på - men da bør jo leietageren i førstepost slippe dette gebyret de fleste år, da stikkprøver er svært sjeldne? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) For installasjoner foretatt før leieforholdet gjelder husleieloven § 2-2 om at husrommet skal passe formålet, og ellers § 4-1 om forbudet mot urimelig høy leie. Endringer etter at leieforholdet er inngått krever leierens samtykke med mindre de kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren og ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Tapsbegrensningsplikt gjelder i utgangspunktet bare for den som er utsatt for et kontraktsmessig mislighold eller en erstatningspliktig handling - den gjelder altså "offeret". Skadevolder har ingen tapsbegrensningsplikt som sådan (større tap fører dog uansett til større erstatning, så vedkommende har en interesse i tapsbegrensning). Den er jeg med på - men da bør jo leietageren i førstepost slippe dette gebyret de fleste år, da stikkprøver er svært sjeldne? Slik jeg forstår NVE kan slike gebyr kun faktureres når man faktisk gjennomfører kontroll, og ikke som et ordinært årsgebyr, med mindre man faktisk gjennomfører kontroller årlig. Endret 13. september 2018 av krikkert Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Hvis leietager er ansvarlig for smartmåler, vil det si da at leietager kan ta med seg måleren ved leieforholdets opphør? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Er dette noe nytt? På de 15 årene jeg har hatt leilighet/hus har aldri selskapet kommet og kontrollmålt.. https://lovdata.no/SF/forskrift/1999-03-11-301/§3-3 "Nettselskap har ansvar for at energiforbruk/energiflyt i målepunkt blir målt og avlest. Alle målepunkter skal avleses minimum én gang i kalenderåret." Endret 13. september 2018 av Illus Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 https://lovdata.no/SF/forskrift/1999-03-11-301/§3-3 "Nettselskap har ansvar for at energiforbruk/energiflyt i målepunkt blir målt og avlest. Alle målepunkter skal avleses minimum én gang i kalenderåret." Men der står det ikke at alle målepunkter må avleses av netteier. Bare at de har ansvar for at det blir avlest, altså normalt sørge for at strømkunde leser av minst en gang i året - dét burde ikke koste 2 laken. At de må reise ut å lese av kan jeg forstå koster. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg