Per Ivar Strømhylden Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Må si meg enig i dette. Har man 14 ladestasjoner på rekke så gir man disse "pumpenummer" og kopler disse til 1 betalings terminal. Så går man til terminalen, stapper inn VISA kortet, trykker inn hvilken ladestasjon (pumpenummer) bilen står plugget inn i og vips så starter lading av bilen og du betaler for den energien du henter ut. Det kan da ikke være så vanskelig å få til ? Synes det er helt utrolig at man klarer å overkomplisere dette med hurtiglading for el-biler så mye og attpåtil innføre ett merksnodig ladekort system. Få bort ladekort. Introduser 1 stk betalingsterminal tilknyttet alle ladestasjonene. Bruk VISA og betal for det du henter ut. Og hvem som eier bilen er da irrelevant. Låner du bort bilen til tanten din så kan hun enkelt bruke sitt eget kort og betale for lading ved behov eller før hun returnerer bilen. Det kommer sikkert på litt sikt. Men de aller fleste ladesteder har kun 1-2 hurtigladere, ikke 14 - da blir betalingsløsningen en vesentlig kostnad som en prosent av omsetningen. Det har ikke hjulpet at elbilene ikke har vært spesielt utbredt, slik at bruken av hurtigladerne har i stor grad vært ganske lav, men dette er i endring. GASSAUTOMATENE tar Visa. Tror du Norge er det eneste landet med mobile betalingsløsninger? Lenke til kommentar
ExtremeGo Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 nå kan man vel bruke Elbilforeningen sin ladebrikke på alle stasjoner ? Fortum , grønn kontakt og nå også BKK sine i Bergen Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 En regning høres bra ut, men hvorfor bruke ladekort når dette kan integreres i kommunikasjonen over ladekabelen? Fordi det er ikke alltid eieren kjører bilen? Og det gjelder ikke for vanlige biler som benytter bensinstasjoner? 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Betaling bør jo også legges tilrette for at utenlandske besøkende enkelt kan lade. På lik linje som vi Nordmenn forventer å enkelt kunne betale ad-hock uten masse styr for lading av egen bil utenfor vår egen grense. 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Som dieselbilist som ønsker el-bil lurer jeg på hva grunnen er til disse oppfinnsomme betalingsmetodene der en må være medlem her eller der? Dieselpumpa starter ikke før jeg har putta bankkortet inn, det samme bankkortet som funker i hele verden i alle typer betalingsterminaler i alle typer butikker. Hva er grunnen til å gå bort fra denne praktiske, allment tilgjengelige betalingsløsningen når det gjelder akkurat el-billading? Det må vel være en god grunn – eller? Nope.. Ingen gode grunner å spore. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Det kommer sikkert på litt sikt. Men de aller fleste ladesteder har kun 1-2 hurtigladere, ikke 14 - da blir betalingsløsningen en vesentlig kostnad som en prosent av omsetningen. Det har ikke hjulpet at elbilene ikke har vært spesielt utbredt, slik at bruken av hurtigladerne har i stor grad vært ganske lav, men dette er i endring. Tull og en håpløs bortforklaring. Stikk fingern i jordingen og erkjenn at dette er kunn bunnet i consumerkontroll og grådighet. Har ingenting med elbil å gjøre engang. bare svada og problemifisering. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Det kommer nok standardisering etter hvert, slik at betaling for lading blir enkelt og greit. Det er egentlig ganske greit i Norge allerede, er det ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå