Gå til innhold

Artikkel 11 og 13 gikk igjennom. Forbud mot memes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvordan dette vil påvirke alle de som bruker opphavsrettighetsbeskyttet materiale til å lage sine egne videoer. Jeg tenker da på videoer som bruker beskyttet musikk eller som viser klipp fra beskyttede filmer og tv-spill. Det blir mange gråsoner her og det har allerede vært et problem at videoer blir flagget av visse selskaper bare for å ha noen klipp av produktene deres. 

Lenke til kommentar

Hvis youtube og facebook hadde kompensert rettighetshaverne på en rimelig måte, så hadde ikke dette vært nødvendig.

Om det var det egentlige målet, så kunne EU ha laget en mye bedre lov. Jeg forstår heller ikke hvordan denne loven skal føre til økte inntekter for artister. Dette er en bortforklaring.

 

I mange europeriske land har alternative medier skapt trøbbel for de store mediene og politikere. Med denne loven vil de svekkes fordi de må de enten betale linkeskatt, eller slutte å gi lenker og bruke bilder og videoer fra de store mediene. Og med denne loven må forumer, facebook, reddit, youtube, nettsider lage opplastningsfiltere som hindrer bruk av mainstream media sine videoer, bilder og artikler.

 

Det betyr at det egentlige målet med denne loven er å styrke posisjonen til de store mediene.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan dette vil påvirke alle de som bruker opphavsrettighetsbeskyttet materiale til å lage sine egne videoer. Jeg tenker da på videoer som bruker beskyttet musikk eller som viser klipp fra beskyttede filmer og tv-spill. Det blir mange gråsoner her og det har allerede vært et problem at videoer blir flagget av visse selskaper bare for å ha noen klipp av produktene deres.

Alt ettersom hvor mye eller lite de bruker så kan dette gå under sitatrett. At det fremdeles blir autoflagga er en annen ting.
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan dette vil påvirke alle de som bruker opphavsrettighetsbeskyttet materiale til å lage sine egne videoer. Jeg tenker da på videoer som bruker beskyttet musikk eller som viser klipp fra beskyttede filmer og tv-spill. Det blir mange gråsoner her og det har allerede vært et problem at videoer blir flagget av visse selskaper bare for å ha noen klipp av produktene deres. 

 

EU krever et internettfilter. Jeg vil anta at Google vil lage et slikt filter og andre sider kan bruke det mot betaling. For å være på den sikre siden vil dette filteret blokkere alt opphavsrettighetsbeskyttet materiale. 

 

Det betyr at når du laster opp videoen, så vil du få en advarsel at den innholder opphavsrettighetsbeskyttet materiale, og du må redigere videoen og laste den opp på nytt. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange "snowflakes" som ikke vet hva sensur er, ser jeg.

 

Og "memes" etc. er fortsatt beskyttet av "fair use"-lovgivning i alle EU-land, så her er det mye skrik og skrål og hønsefjær og lite kylling. Det er omtrent som å spole tilbake til 70-tallet da KrF advarte mot hvor fælt det ville bli når rett til selvbestemt abort ble innført.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange "snowflakes" som ikke vet hva sensur er, ser jeg.

 

Og "memes" etc. er fortsatt beskyttet av "fair use"-lovgivning i alle EU-land, så her er det mye skrik og skrål og hønsefjær og lite kylling. Det er omtrent som å spole tilbake til 70-tallet da KrF advarte mot hvor fælt det ville bli når rett til selvbestemt abort ble innført.

 

Du er fornøyd, fordi du ønsker å gi de store mediene mer makt. 

 

Denne loven krever at man implementerer et pre-filter, og det filteret kommer til å bli styrt av botter som ikke forstår hva fair use er for noe. På den måten vil man ikke kunne poste "memes" og mye mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du er fornøyd, fordi du ønsker å gi de store mediene mer makt.

 

Det er så dumt når du tillegger folk meninger de ikke har.

 

Denne loven krever at man implementerer et pre-filter, og det filteret kommer til å bli styrt av botter som ikke forstår hva fair use er for noe. På den måten vil man ikke kunne poste "memes" og mye mer.

 

Det gjenstår å se.

Hvis loven får de utilsiktede konsekvensene du ser for deg, så skal det bare et nytt politisk vedtak til for å endre det.

Lenke til kommentar

Nå må jeg virkelig spør om jeg har forstått det riktig: må jeg betale penger hver gang jeg copy-paster en link? Altså jeg får en faktura?!

 

Hvis du poster en link på diskusjon.no så vil ikke du få en regning men diskusjon.no vil få en regning.

 

Det betyr at diskusjon.no må implementere et pre-filter sånn at du ikke kan poste en link til en beskyttet side.

 

BTW: Det kan være at diskusjon.no slipper unna med å gjøre ingenting, men de større sidene må lage et pre-filter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det gjenstår å se.

Hvis loven får de utilsiktede konsekvensene du ser for deg, så skal det bare et nytt politisk vedtak til for å endre det.

 

Hvorfor skulle de endre loven? Målet med loven er å få de konsekvensene jeg ser for meg. 

 

Politikerene ønsker ikke uavhengige medier, de store mediene ønsker ikke konkurranse og artistene ønsker ikke at deres materiale skal bli brukt ulovelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle de endre loven? Målet med loven er å få de konsekvensene jeg ser for meg. 

 

Politikerene ønsker ikke uavhengige medier, de store mediene ønsker ikke konkurranse og artistene ønsker ikke at deres materiale skal bli brukt ulovelig.

 

Når du skriver "uavhengige medier", hva tenker du på da?

Er det "medier" som stort sett ikke gjør annet enn å linke til artikler som andre har skrevet; dvs. "medier" som i høyeste grad er avhengige av andres arbeid og derfor ikke fortjener betegnelsen "uavhengige medier"?

 

De store mediene ønsker ikke "konkurranse" fra internettaktører som ikke betaler for stoffet de leverer videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...