pierce007 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Som styremedlem i en idrettsklubb lurer jeg på hva som kan kreves av innsynsrett i arbeidskontrakter/avtaler, timelister etc. Styreleder har det øverste ansvaret og er ansvarlig, men kan styremedlemmer også kreve innsyn i alt? Lenke til kommentar
Snow_Cat Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Arbeidskontrakter, avtaler og timelister omhandler vel personlige forhold som er unntatt offentlighet. Jeg kan for eksempel begjære om innsyn hos deres idrettsklubb, men jeg kan ikke kreve det. Jeg må ha en god grunn til det. Det er ikke sikkert du som styremedlem har rettigheter til å se sånne ting. Enten må dere endre rettighetene til styret, ellers så må du rett og slett begjære om innsyn. Det kan også tenkes at de involverte må spørres først eller underettes. Dette er jeg litt mer usikker på. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Ett styremedlem alene har i utgangspunktet ingen rett til å pålegge et selskaps eller en forenings andre organer å foreta seg noe. Styremedlemmer (som ikke er styreleder) har bare kollektive rettigheter når de opptrer som styre. Styrets leder har plikt til å forberede saker for styret og har som ansvarlig for dette innsyn i alt som måtte være nødvendig for å gjøre det. Hvis styret som sådan ønsker å gi enkeltmedlemmer individuelle rettigheter er det vanlig å fastsette dette i styrets arbeidsinstruks. Hvis et styremedlem ønsker å se dokumenter må dette tas opp som en sak for styret. Håndteringen videre kommer an på sakens natur, og hva styrets flertall ønsker. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå