Gå til innhold

Plass til SSD? Pavilion 500

toth

Anbefalte innlegg

Iflg HP er det plass til en 2.5" her:

OFnaadI.png

For meg ser det litt trangt ut, går det å putte en SSD rett inn der, og bruke skruer, uten at det kommer i konflikt med kablene til HDD nedenfor? Trenger jeg evt noen form for adapter, 7-9,5mm?

Ekstra spørsmål - strømkabler er det til overs, men ikke SATA - følger det normalt med når man kjøper en SSD?(vurderer samsung EVO 860)

Foto:

eFuR1RO.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig bare å legge den en plass altså, så lenge den ikke er i kontakt med hovedkortet?

Ettersom det er HP det dreier seg om, så finnes det ganske sikkert en brukerhåndbok e.l. som forklarer hvordan du skal montere en SSD i denne PC'en. Å bare la den ligge og slenge er ingen god ide med tanke på at kablene kan bli lirket ut, osv.

Ta en titt på HP's supportsider.

Lenke til kommentar

Ta en titt på HP's supportsider.

Det var der jeg fant bildet i toppen av førstepost, så det skal ettersigende være plass der. Dog fant jeg ut at SSD'en kommer uten skruer, og overraskende selger ikke komplett slike skruer. Kunne ikke finne noen ekstra i kabinettet, det følger kanskje ikke med når ma kjøper ferdigvare. Jeg kan nok heldigvis smøyse noen fra en av de utdaterte maskinene her, så jeg får forsøkt å montere den skikkelig.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Dette er vel en SFF, så det er kun akkurat plass til disk der. Ser ut som et par "hyller" den skal ligge på. Pleier å være minst to skrufester, også på dette formatet. Aldri sett at disker her skal ligge løst (nå benyttes mest Dell på jobben min, men vi har også noen perioder med HP). 

Sata-kabel følger som regel ikke med Samsungs disker.

Lenke til kommentar

Det var der jeg fant bildet i toppen av førstepost, så det skal ettersigende være plass der.

Det bruker å finnes mer enn et bilde. Kanskje det er en "Maintenance manual" e.l. du må se i. Jeg har alltid funnet detaljerte, steg-for-steg-beskrivelser for innsetting av mer RAM, montering av ekstra disker, osv. i dokumentasjon fra HP.

Lenke til kommentar

Har sjekket, og de har en del av disse guidene - men når det kommer til hdd/ssd er det kun hvordan man bytter ut eksisterende harddisk:

2hTy2P2.png.

Ekstra disk er riktignok nevnt i den artikkelen, men kun med følgende tekst:

If you are adding an additional hard drive

When adding a hard drive, it is important to identify the connectors on the motherboard.
The hard drive connectors on the motherboard must match the type of hard drive you want to connect. If your motherboard has SATA data connectors and one is not in use, you can attach an additional SATA hard drive. If your motherboard has an IDE connector available, you can attach an IDE hard drive.

https://support.hp.com/us-en/product/hp-pavilion-500-200-desktop-pc-series/5399647/model/6667344/document/c04100684

Jeg skal nok finne ut av det likevel, har trossalt rotet en del i kabinetter - bare aldri med SSD.

Lenke til kommentar

Takk, iflg HP er det altså plass til en 2.5 i det merkede området, jeg ble bare skeptisk når jeg åpnet og kikket - ser dette ut som en standard bay for 2.5?

Jeg har sett "mer standard" 2.5" bays ...

Men jeg lurer på om det er meningen at en SSD skal kunne monteres i "landscape" format, med kablene stikkende ut til høyre. Det ser ut som om SSD'en skal ligge i klem mellom et par metallbiter og i tillegg festes med et par skruer.

Skruene er vel av samme type som man bruker (brukte) for å feste optiske drev.

(Man kan ikke bruke HDD-skruer, selvfølgelig. Andre gjenger.)

Lenke til kommentar

Ja, slik var det sist jeg skrudde inn en SSD - for et års tid siden -, og jeg tviler på at de har endret noe.

edit:

Jeg lurer på om ikke ODD-skruene er lengre enn SSD-skruene også, bare for å gjøre det litt mer komplisert. 

Jeg tror jeg ville ha prøvd en ODD-skrue i SSD'en mens jeg holdt den i handa, bare for å sjekke at "det er hull helt inn" til skruen. Men jeg mener bestemt at dette aldri har vært noe problem med de SSD'en jeg har montert opp gjennom årene.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jeg la den bare løst i bunnen av kabinettet, men det var en annen type pc. Om du vil feste den kan du bruke tape eller borrelås. Eventuelt kan du feste ledningene. Om du dekker skruehullene med tape så kan det ikke kortslutte noe, med mindre pluggen faller ut.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Kloning og plassering gikk fint, men for å få startet opp fra SSD måtte jeg bytte SATA-kabelen fra gammel HDD til SSD'n. Hvis jeg vil ha den gamle tilkoblet bare som lagring, hvordan får jeg startet opp med den tilkoblet, og endret den bort fra C:? "Bytt bokstav" i diskbehandlig var grået ut for SSD'en når jeg hadde begge i, så virker ikke som man kan bytte bokstav på en disk med OS på?

Lenke til kommentar

Jeg tror at om du starter med kun SSD tilkoblet (SATA-port1) så huskes det at det er denne disken den skal starte fra. Og at det er denne disken som blir "C". Harddisken får da automatisk en annen bokstav når den er tilkoblet. Jeg tror det er lik.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...