Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skjøte ved boligkjøp?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig kjøpt enebolig, og lurer på dette "skjøtet" som man leser om, som folk får når de eier en bolig, og som de gjerne låser inn i en safe.

Er dette bare på film, eventuelt i gamle dager, eller skulle jeg fått et fysisk ark hvor det står at jeg er eier av eiendommen? For det har jeg ikke fått.

Anonymous poster hash: 51317...395
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at du ikke har fått dette? Vanligvis får du det av megler med tinglysningspåtegning - etter at det er tinglyst. Og tinglysning skjer vanligvis før overtakelse. Det trengs ikke å låses inne i safe eller lignende, men det er verdt å ta vare på for å unngå styr hvis det skulle dukke opp noe som gjør at det får betydning senere.

Du kan sjekke selv om det viktigste er på plass ved å skrive inn adressen din på seeiendom.no, trykke på "vis mer informasjon om eiendommen", så på "vis" ved siden av "Grunnboksinformasjon" og så logge inn med minID eller bankID. Der skal du være oppført som hjemmelshaver.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Er du sikker på at du ikke har fått dette? Vanligvis får du det av megler med tinglysningspåtegning - etter at det er tinglyst. Og tinglysning skjer vanligvis før overtakelse. Det trengs ikke å låses inne i safe eller lignende, men det er verdt å ta vare på for å unngå styr hvis det skulle dukke opp noe som gjør at det får betydning senere.

Du kan sjekke selv om det viktigste er på plass ved å skrive inn adressen din på seeiendom.no, trykke på "vis mer informasjon om eiendommen", så på "vis" ved siden av "Grunnboksinformasjon" og så logge inn med minID eller bankID. Der skal du være oppført som hjemmelshaver.

Nei, fikk ikke dette av megler.

Men jeg logget inn og sjekket og jeg står oppført som hjemmelshaver :)

Anonymous poster hash: 51317...395

Lenke til kommentar

Før i tiden var skjøtet en form for legitimasjonsdokument - en ubrutt serie skjøter så og så langt bakover i tid, som symboliserte eierrekken helt frem til deg, var din legitimasjon på at du hadde rett til denne eiendommen. Disse ble da overlevert samlet til ny eier.

Med dagens system, hvor registrering i grunnboken har positiv troverdighet og Statens Kartverk arkiverer kopier av alt som blir tinglyst, er dette i mindre grad nødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...