Gå til innhold

Hvor mange hører egentlig på oss?

LD93

Anbefalte innlegg

Har nå testet dette et par ganger.

Fikk ny tlf her i forrige uke.

Har alt aktivert da som en standard. Typisk varsler-gps-wifi osv osv

Jeg kom over en film på youtube der han mener pc'en lytter til absolutt alt og dytter reklame i det man snakker om..Jeg og noen andre på jobben ville prøve ut dette på telefonen og vi ble jo mildt sagt overrasket

Vi la alle telefonene på bordet under lunsj.

Tok opp tjenester og produkter vi aldri har søkt på. Hverken på pc'en eller telefon

Alt fra en dymo til drikkeflasker og memory foam i sko

Altså vi tok kanskje opp 10 forskjellige produkter og tjenester iløpet av denne " testen" som gikk over noen dager.

Hver dag diskuterte vi rundt flere av gjenstandene også gikk vi som normalt inn på VG-Facebook-Instagram-Snapchat-Generelle nettsider med reklame på siden

Av de 10 produktene og tjenestene vi pratet om.. Dukket alle 10 opp iløpet av dagene og påfølgende dager.

Jeg testet tilogmed å snakke om de nye garasjene som naboen bygger..Altså merket av disse som jeg aldri har hørt om.. Og idag dukket de opp på facebook-feeden min gitt.

Altså dette må jo være noe som vi har sagt oss "enig" i ved en oppdatering eller hvem vet.. Men altså hvor mye info blir egentlig tatt opp undrer jo jeg litt på. Kan jo ikke si man er "trygg" når det er alltid noen som hører på hva som blir sagt.

Eller er det rett å slett ikke lov? Men det er ikke så utbredt enda ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også merket dette. Derfor kjører jeg uten mikrofon tilgang normalt på apper som messenger, men på Android har man så lite frihet at det ikke lar seg gjøre :( Man må gi tilgang til mic om messenger skal kunne ta stillbilder, men på iPhone er det litt friere så der kan en gi tilgang til kamera uten mic.

Lenke til kommentar

Har også merket dette. Derfor kjører jeg uten mikrofon tilgang normalt på apper som messenger, men på Android har man så lite frihet at det ikke lar seg gjøre :( Man må gi tilgang til mic om messenger skal kunne ta stillbilder, men på iPhone er det litt friere så der kan en gi tilgang til kamera uten mic.

Det er vel FB som kobler tillatelser til kamera om mik, ikke Google/Android?
Lenke til kommentar

Stemmer, har forøvrig sikkert noe med videofunksjonen å gjøre.

I iOS filmer man uten lyd om ikke mic har tilgang. Frihet til å velge :)

Men unnskyld avsporingen, poenget her var at facebook appen (og andre) lytter en del mer enn man gjerne tenker over. 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Hvorfor gjør ikke Facebook det på iOS da? De lager appen der også..

I iOS filmer man uten lyd om ikke mic har tilgang. Frihet til å velge :)

Men unnskyld avsporingen, poenget her var at facebook appen (og andre) lytter en del mer enn man gjerne tenker over. 

Utrolig godt spørsmål, kan ha med at Apple stiller krav til hvordan/hvorfor rettigheter linkes, Apple har generelt strengere kontroll over App Storen deres.

Er vell egentlig ingen avsporing, personlig føler jeg iaf det er innafor temaet.

Lenke til kommentar

Utrolig godt spørsmål, kan ha med at Apple stiller krav til hvordan/hvorfor rettigheter linkes, Apple har generelt strengere kontroll over App Storen deres.

Er vell egentlig ingen avsporing, personlig føler jeg iaf det er innafor temaet.

Det er jo på en måte det. Jeg tror ihvertfall det blir viktigere med tiden at man får muligheten til å velge bort slike funksjoner. Det er ikke spessielt bra på mange måter at man ikke lenger kan vite når man kan snakke uten at noen lytter. I jobb sammenheng får en jo av og til ikke lov til å ha med telefon inn engang dersom det er sensitiv info og man kan godt skjønne hvorfor. Jeg håper jeg er paranoid som vil ha av mikrofon i f.eks messenger/facebook/snap og heller skru den på ved behov, men jeg er samtidig litt realist og tror at de benytter seg av det i stor grad. Sikkert også både apple og google som OS leverandører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...