SJL Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 OK dette er jo kjent fra andre bilmerker også - så hvorfor SÅ STOR OVERSKRIFT MED TESLA KAN HACKES? Det finnes en haug med andre bilmerker som har samme problem. Så hva gjør Tesla - Sender ut en workarround (til alle Tesla trådløst) med oppgradert sikkerhet for de som ønsker å sikre seg med PIN kode før du får kjøre (genialt).. Tar akkurat 1 sek. ekstra å starte bilen. De med vanlig nøkkel bruker lengre tid. Her er liste over andre utsatte bilmerker for akkurat det samme .".... KAN HACKES". Hva gjør de for å sikre mot tyveri? CARS VULNERABLE TO RELAY THEFT Audi: A3, A4, A6 BMW: 730d Citroen: DS4 CrossBack Ford: Galaxy, Eco-Sport Honda: HR-V Hyundai: Santa Fe CRDi Kia: Optima Lexus: RX 450h Mazda: CX-5 Mini: Clubman Mistubishi: Outlander Nissan: Qashqai, Leaf Vauxhall:Ampera Range Rover: Evoque Renault: Traffic Ssangyong: Tivoli XDi Subaru: Levorg Toyota: Rav4 Volkswagen: Golf GTD, Touran 5T https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-5151873/How-stop-car-key-signal-hacked-criminals.html 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 OK dette er jo kjent fra andre bilmerker også - så hvorfor SÅ STOR OVERSKRIFT MED TESLA KAN HACKES? Det finnes en haug med andre bilmerker som har samme problem. Går vi til den orginale artikkelen i Wired så ser vi at dette er ikke et typisk relay angrep. Dette er et angrep hvor angriperen faktisk kloner nøkkelen og kan fortsette å bruke sin klonede nøkkel også etter at orginalnøkkelen ikke lenger er tilgjengelig. Det de gjør er å sende et realy av bilens challenge signal to ganger til nøkkelen (Som fint kan være inne i en kafe e.l.) og ta opp responsen. Med en forhåndsberegnet tabell kan de så finne ut hva den hemmelige kryptonøkkelen i nøkkelen er og dermed lage en perfekt kopi. M.a.o etter de har lag kopien, kan de starte og stoppe bilen, lukke og åpne dører så ofte som de vil. Relayangrepene som omtales for de andre bilene er etter hva jeg kan se bare en engangsmulighet til å åpne og stikke av med bilen. I hvilken grad dette gjør noen større forskjell kommer noe an på angriperen. For en velutstyrt profesjonell tyv er en engangsnøkkel nok. Da kommer du avgårde med bilen og enten slakter den eller drar til et verksted og programmerer inn en ny nøkkel med med direkte fysisk adgang til bilens indre. For en brukstyv kan det demonstrerte angrepet være mer attraktivt. Lenke til kommentar
Bad_Mojo Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Jeg vil også anta at dette problemet vil kunne gjelde alle bilmerker som har "trådløse" nøkler. Jf. f.eks denne artikkelen, som dog er to år gammel. https://www.tu.no/artikler/slik-kan-tyver-stjele-bilen-din-uten-a-ha-nokkel/345879 1 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Dette har vært et problem siden man fikk trådløse nøkler som standard til biler. Det har vært utallige artikler og tv programmer om dette. Dette er noe de fleste burde ha fått med seg nå. 1 Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Med en forhåndsberegnet tabell kan de så finne ut hva den hemmelige kryptonøkkelen i nøkkelen er og dermed lage en perfekt kopi. Det må jo være tidenes dårligste kryptering hvis man kan sitte der med en forhåndsberegnet tabell over hash'en? 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Det må jo være tidenes dårligste kryptering hvis man kan sitte der med en forhåndsberegnet tabell over hash'en?Etter signede en 40 bits nøkkel, så ja. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå