Niklasp Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Bevist av belgiske forskere.Hackere kan klone Tesla-nøkler på bare to sekunder Lenke til kommentar
BloodSpilla Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Hvis dette er så enkelt og billig som det inntrykket jeg fikk her så burde Tesla gi ut nye nøkler gratis... Det er sikkert en rimelig stor kostnad for Tesla å bytte så mange nøkler, men dette er uholdbart. 4 Lenke til kommentar
X672 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 https://electrek.co/2018/08/10/tesla-stolen-vehicles-us-recovered-thieves/ Lenke til kommentar
Mkrogh Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Satte pinkode på bilen nå. Det gjør ikke bilkjøring akkurat tungvint som journalisten skriver. Tar under 2 sek å taste koden før jeg kjører...kul og nyttig funksjon. Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 https://electrek.co/2018/08/10/tesla-stolen-vehicles-us-recovered-thieves/ Det at bilene ofte blir funnet igjen er ikke argument nok til at svak kryptering i nøklene ikke er et problem. Som kommentert av BloodSpilla håper jeg også at Tesla sender ut nye nøkler med mye bedre kryptering. Det sagt, er det noen som vet hvordan Tesla sine nøkler stiller seg i forhold til andre bilnøkler med tanke på kryptering? Media (og kanskje særlig Tek) er glad i å slenge Tesla-navnet inn i enhver artikkel som har med biler å gjøre, og det kan gi et litt urealistisk bilde. For hvis Tesla har kryptert nøklene sine like bra som andre bilprodusenter så er dette et større problem som ikke bare gjelder Tesla. 1 Lenke til kommentar
Yopaz Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Hvis dette er så enkelt og billig som det inntrykket jeg fikk her så burde Tesla gi ut nye nøkler gratis... Det er sikkert en rimelig stor kostnad for Tesla å bytte så mange nøkler, men dette er uholdbart. https://www.dinside.no/motor/dette-ma-du-betale-om-du-mister-bilnokkelen/67323114 Tesla er jo ikke dyrere enn andre når det kommer på priser for ny nøkkel. Det er også greit å huske på at prisen på ny nøkkel er mer enn bare koding. Det er materielle kostnader og arbeidstid bakt inn i kostnaden. Det er heller ingen andre forhandlere som har en vane for å gi ut gratis nøkler. Lenke til kommentar
LeFranck Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Vet at dette var en case ganske tidlig i Tesla's historie, og at feilen var rettet opp. De brukte en standard jalla frekvens. Men ja, vil alltid være en risk for dette med alle nye biler som har mye datakraft i seg. Bruk pinkode Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Satte pinkode på bilen nå. Det gjør ikke bilkjøring akkurat tungvint som journalisten skriver. Tar under 2 sek å taste koden før jeg kjører...kul og nyttig funksjon. Bedre å bare bytte ut iPaden/batterikassen og kjøpe en skikkelig bil vel?? 3 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Veldig gammelt nytt dette.. Gjelder ikke bare Tesla men Tesla er definitivt enklest. Men hvem vil egentlig stjele en Tesla iPad? Finnes da ett hav av ekte biler å stjele istedenfor 4 Lenke til kommentar
Pope Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 En pin-kode gjør det noe mer komplisert, men det er faktisk ikke verre enn å montere et lite kamera på bakruten, eller inni bilen, for den saks skyld (for har man allerede hacket bilen, så har man jo tilgang). Deretter følger man bilen til neste gang den stopper og føreren forlater bilen. Lenke til kommentar
X672 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) https://electrek.co/2018/08/10/tesla-stolen-vehicles-us-recovered-thieves/Det at bilene ofte blir funnet igjen er ikke argument nok til at svak kryptering i nøklene ikke er et problem. Som kommentert av BloodSpilla håper jeg også at Tesla sender ut nye nøkler med mye bedre kryptering. Det sagt, er det noen som vet hvordan Tesla sine nøkler stiller seg i forhold til andre bilnøkler med tanke på kryptering? Media (og kanskje særlig Tek) er glad i å slenge Tesla-navnet inn i enhver artikkel som har med biler å gjøre, og det kan gi et litt urealistisk bilde. For hvis Tesla har kryptert nøklene sine like bra som andre bilprodusenter så er dette et større problem som ikke bare gjelder Tesla. Er mange videoer på Youtube av biler som blir stjelt uten nøkkel. https://www.youtube.com/results?search_query=car+theft+without+keys Endret 12. september 2018 av X672 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Uten å forsvare dårlig kryptering, så godt som alle stjålne Tesla har blitt funnet og tilbakeført til eier i USA. Hvis noen stjeler Teslaen din er det bare å åpne appen og følge bilen live. Hjelper lite å teknisk sett kunne ta avgårde med en bil når eieren sporer bilen du har rappet live under flukten. Bruker du Jammer, bør du håpe at jammeren fungerer resten av bilens liv. La oss se, hvis dette er så graverende vil vi se en skarp oppgang i stjålne Tesla i de kommende månedene, det tviler jeg på. For å si det slik, jeg gidder ikke å sette pinkode på min Tesla. 1 Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Nå er det vell ikke direkte snakk om cloning av keyfob, men av keyfob sine aktive signaler. Et prinsipp som har blitt utnyttet helt siden man fikk mulighet til å åpne og låse biler via fjernkontroll og ikke via fysisk dytte inn nøkkel. Tesla sin nøkkel åpner bilen for deg på automatikk, og det er denne funksjonen som utnyttes. Ved å ha en mottaker i nærheten av nøkkelen, og en sender i nærheten av bilen, kan man transportere dette via internett og dermed åpne bilen fra avstand. 2 Lenke til kommentar
Per-Torben Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Nå er det vell ikke direkte snakk om cloning av keyfob, men av keyfob sine aktive signaler. Et prinsipp som har blitt utnyttet helt siden man fikk mulighet til å åpne og låse biler via fjernkontroll og ikke via fysisk dytte inn nøkkel. Tesla sin nøkkel åpner bilen for deg på automatikk, og det er denne funksjonen som utnyttes. Ved å ha en mottaker i nærheten av nøkkelen, og en sender i nærheten av bilen, kan man transportere dette via internett og dermed åpne bilen fra avstand. ...og denne funksjonen kan enkelt deaktiveres (Slå av "Passive Entry" på skjermen) og man må trykke på FOB'en for å åpne bilen. Dette signalet benytter en engangskode så kopiering av denne vil ikke gjøre det lettere å låse opp bilen i fremtiden. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Så er dette bare "Passive Entry"-problemet det var snakk om for lenge siden, eller er det noe som rammer også de som har skrudd av denne funksjonen? Lenke til kommentar
GadgetBoy Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Uten å forsvare dårlig kryptering, så godt som alle stjålne Tesla har blitt funnet og tilbakeført til eier i USA. Hvis noen stjeler Teslaen din er det bare å åpne appen og følge bilen live. Hjelper lite å teknisk sett kunne ta avgårde med en bil når eieren sporer bilen du har rappet live under flukten. Bruker du Jammer, bør du håpe at jammeren fungerer resten av bilens liv. La oss se, hvis dette er så graverende vil vi se en skarp oppgang i stjålne Tesla i de kommende månedene, det tviler jeg på. For å si det slik, jeg gidder ikke å sette pinkode på min Tesla. Mener du det alvorlig? Så det er liksom greit at noen stjeler bilen og herper den så lebge du får den tilbake? 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Tesla, Tesla og Tesla. Alltid Tesla. Dette er virkelig ikke et problem spesifikt for Tesla – det er et standard Man-In-The-Middle angrep. Men det er visst bare Tesla i overskriften som gir klikk. Prinsipielt rammer dette signal-relay angrepet nesten alle bilfabrikat med Keyless Entry, noe som er grunnen til at jeg var meget nøye med å ikke få den saken på min e-Golf. Bare at der finnes også MITM angrep mot vanlige trykk-på-knappen nøkler med rolling-code, slik som den jeg faktisk har til min e-Golf. Har dessuten vært utsatt for et rent jamming-angrep på et spesifikt kjøpesenter. Uten at de lyktes med det hva angår min bil. Tviler dog ikke på at det var lønnsomt med hensyn på de øvrige parkerte biler. De færreste bilfabrikanter lager nøkler selv. De kan i teorien lage noe programvare rundt disse nøklene, men chipsettet kommer fra tredjepart. Typisk Microchip Keeloq. Det eneste beviselig(?) sikre er Asymmetrisk Kryptering, typisk RSA. En challenge-response protokoll som verifiserer at begge ender i en meldingsutveksling kjenner samme hemmelighet uten å sende selve hemmeligheten over det usikre transportmediumet. Som implementert i e.g. PGP. Løsningen er dog fortsatt ikke trygg mot signal-relay angrep, da det i dette tilfellet fortsatt er to legitime ender i kommunikasjonen. Det er bare transportmediet i mellom som på mystisk vis har fått vesentlig lengre rekkevidde. Men slike løsninger fører med seg et annet problem når det kommer til generering og distribusjon av krypto-nøkler, eller hemmeligheten om man vil. Fabrikanten må da vedlikeholde en database med hvilke krypto-nøkler ble lastet opp i hvilke biler. Slik de allerede gjør med ECU. Slike databaser har en tendens til å komme på avveier (i tilfelle ECU en god ting! Ref John Deere.) eller utenforstående klarer dedusere seg frem til algoritmen som ble benyttet (host*Opel*host) til å produsere rekken med pseudo-tilfeldige krypto-nøkler i første omgang. Endret 12. september 2018 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Er dette et problem som bare Tesla har eller gjelder det hele bilbransjen? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Er dette et problem som bare Tesla har eller gjelder det hele bilbransjen? Det er ett generelt problem, men Tesla bruker ikke siste teknologi(Model S er trossalt "gammel" etterhvert). De har løst dette med pinkode for å kjøre. Sannsynligvis får neste gen av model S/X likt system som model 3 hvor dette ikke er ett problem. Tesla gir dog mest klikk, derfor bruker en de som ett eksempel. Etter at de har løst hele problemet.. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Tesla, Tesla og Tesla. Alltid Tesla. Dette er virkelig ikke et problem spesifikt for Tesla – det er et standard Man-In-The-Middle angrep. Men det er visst bare Tesla i overskriften som gir klikk. Prinsipielt rammer dette signal-relay angrepet nesten alle bilfabrikat med Keyless Entry, noe som er grunnen til at jeg var meget nøye med å ikke få den saken på min e-Golf. Merk at det typiske relay angrepet er ikke et klassisk MitM angrep. istedet så baserer det seg på at bilen og nøkkelen kommuniserer uten at man trenger å interagere med nøkkelen. I.e. når du prøver å åpne eller starte bilen forsøker bilen å finne ut om nøkkelen er nær nok/i kupeen. Svakheten er at man kan forsterke signalet med en blindt rele og få signalet til å ha sin opprinnelse på riktig sted slik at bilen tror nøkkelen er der. Hadde bilen målt tiden det tar å få svar ville den kunne observert at svaret kommer bemerkelsesverdig sent, men for alle andre formål er kommunikasjonen den samme. Du kan ha så perfekt kryptering som du bare måtte ønske, og det vil ikke hjelpe siden bilen reellt sett autentiserer nøkkelen og kommuniserer med den. Angrepet lar ikke tyven kopiere nøkkelen, så etter at bilen er åpnet og kjørt avgårde vil du ikke kunne starte den igjen neste gang (Og noen biler kan stoppe når de ikke finner en nøkkel om bord, men av sikkerhetsgrunner er ikke det vanlig). Hvis du i tilegg klarer å klone nøkkelen, da har du et vesentlig eklere angrep. For å måle tiden det tar å få svar vil ikke en software oppdatering normalt være tilstrekkelig, slikt lar seg ikke gjøre uten at du har hardware for formålet, og det har du neppe omn du ikke planla for å ha slike målinger til å begynne med. Endret 12. september 2018 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå