diesto Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Hei, Mai 2017 kjøpte jeg en brukt top speccet Macbook Pro 15" tidlig 2013 gjennom Finn.no. Maskinen har 512GB SSD, 16 GB RAM og 2,7 GHZ prosessor. Selger informerte at produktet fungerte som det skulle, men at den naturlig nok hadde noen bruksriper. Samme dag tok jeg med Mac'en hjem og oppdaget at skjermen svaier frem og tilbake under bevegelse. Sannsynligvis bare en skrue som bør strammes. Gitt prisen følte jeg det ikke var noe å klage på. Etter et par timer med spilling på maskinen skrur den seg helt uventet av. Når jeg forsøker å skru den på igjen er bildet helt svart og maskinen reagerer ikke. Etter kanskje en 5-minutters tid varsler skjermen at batteriet er utladet, selv om lader og lampe indikerer at maskinen lader. Etter å ha stått en stund skrur den omsider seg på igjen, men batteriet lader veldig tregt og batteriprosentet holder seg stabilt på samme nivå under bruk. Den går ikke opp. Ved spilling går batteriet ned med laderen plugget i. Etter litt research finner jeg ut at jeg har fått med meg en 45 Watts lader fra selger, og at maskinen min trenger en 85 Watts lader. Heldigvis hadde jeg en 85 Watts lader liggende hjemme og kontaktet ikke selger noe videre. Etter ca et års bruk har jeg allikevel oppdaget noen rarigheter. Maskinen skrur seg fortsatt uventet av i perioder, og da spesielt ved lav batterikapasitet. Når maskinen er helt utladet tar det alltid en 5-minutters tid før den vil sku seg på igjen. Ofte må jeg plugge lader inn og ut flere ganger før jeg omsider får "fart" på den. I denne fasen kan maskinen fort skru seg av igjen etter 30 sekunder og skjermen blir totalt svart uten noen reaksjon. Det kan virke som at maskinen må lades opp til rundt en 10% for at den skal kunne holde seg stabilt på. I noen tilfeller har jeg oppdaget at maskinen indikerer at den er utladet, og i det jeg plugger inn laderen skrur den seg på med en gang. Drar jeg ut laderen med en gang igjen kan batteriprosenten fort vise seg å være på rundt en 15-20%, og maskinen kan brukes tilsvarende. I noen tilfeller når jeg skur på maskinen viser skjermen bare et svart bilde og jeg må force-quitte et par ganger før den gir bilde. Maskinen viser seg også å ha noe UI lag under scrolling av pdf-dokumenter, generell surfing på safari og browsing på maskinen. Gitt spesifikasjonene på maskinen skal den ikke ha problemer med generell surfing. Jeg hadde tidligere en Macbook Pro 15" tidlig 2012 modell med samme UI Lag. Det finnes flere hundre tusen forumtråder på samme problem. Etter litt mer research finner jeg ut at Apple har innrømt feil på produktet og at min modell kvalifiserer til et utvidet reperasjonsprogram: https://www.apple.com/no/support/macbookpro-videoissues/ Antar jeg kvalifiserer etter følgende punkter: Manglende bilde på dataskjermen (eller ekstern skjerm) selv om datamaskinen er på Datamaskinen starter på nytt uventet" Videre leser jeg: "Merk: Hvis din MacBook Pro har skader som gjør at reparasjonen ikke kan utføres, f.eks. skader på skjermen, må dette løses under service. Du blir varslet hvis du må betale for eventuelle ekstra reparasjoner som er nødvendige." Og jeg tenker da umiddelbart at de vil kicke på den løse skjermen min. Men i følge denne artikkelen kan ikke Apple kreve dette: https://www.dinside.no/data/apple-fikser-defekte-baerbare-mac-er/61096127 "Dersom en produsent har innrømmet at de har ansvaret for en feil, må de ordne opp i den, uavhengig av tilstanden til produktet ellers" Jeg tar kontakt med selger for å høre om han har opprinnelig kvittering, men han klarte ikke finne den igjen. Samtidig leser jeg reviews fra flere brukere av det utvidede reperasjonsprogrammet, som melder at Apple bytter til et identisk likt hovedkort og at samme problem vedvarer etter utført reperasjon. Maskinen min nærmer seg slutten av garantien, og uten at jeg vet med sikkerhet vil jeg anta at garantien utløper i det vi skriver 2019. Det jeg lurer på: Kan jeg levere produktet mitt til Eplehuset? Har ikke kvittering eller vet hvor maskinen opprinnelig ble kjøpt. Ut i fra reviews jeg har lest blir ikke problemet løst. Dersom problemet vedvarer. Kan jeg da kreve et nytt produkt? Hvordan vil det stille seg med tanke på at min top-speccet modell har gått ut av produksjon? Slik jeg forstår det har reperatør tre forsøk før forbruker kan kreve nytt produkt. Får jeg noe utvidet garanti/reklamasjon etter reperasjon? Spesielt da med tanke på at 5-års garantien er i ferd med å utløpe. Ellers, andre tips, triks, fremgangsmåter eller ideer blir mottatt med et stooort takk! Lenke til kommentar
diesto Skrevet 19. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2018 Ingen som vet? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Om du ikke finner ut hvor den er kjøpt så har du vel ingen butikk å reklamere til. Mulig du kan klage til selger. Kanskje bytte av batteri vil hjelpe? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Den artikkelen fra dinside gjelder kun hvis du har reklamasjonsrett. Hvis pc'en er over 5 år, eller om du ikke har noe indikasjon på at den har blitt kjøpt gjennom en norsk importør eller butikk, så har du ikke reklamasjonsrett. Jeg ville tatt kontakt med apple norge hvis du vil levere inn maskinen. Men ja, det kan vel bli en ekstraregning... Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 Du sier Apple har et serviceprogram for maskiner med den feilen du opplever. Da har de også en webside hvor du kan søke på serienummeret for å se om din maskin kommer inn under det. Gjør den det kan du levere den til alle sertifiserte Apple-serviceverksteder. Eplehuset, Humac, eventuelle andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå