Gintoki Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Jeg har sitte altfor mange år på røven foran pcen (ikke spille avhengig, men mer online facebook og discord/skype sosial avhengig da jeg ikke liker fysisk sosiale ting) Å har bestemt meg for alvor nå å trene opp kroppen med styrke og ytelse med en ny tredemølle og vekter hjemme, men jeg kan ikke starte å trene uten å ha et skikkelig kosthold som har alt kroppen trenger per uke, å har bare vert vandt til billig og lett mat som pasta rett, lasagn, gratenger, og taco's å trenger et litt mer variert kosthold.Hva av mat og drikke er best for en som er 1.86m og 72 kilo og ganske spinkel. For trenger ikke å gå helt ned i karbs og slikt per måltid, nå trenger jeg bare å fete meg opp og forsyne kroppen med alt den trenger for å fungere optimalt og friskt frem til jeg har fått en god del styrke tilbake, for etter at jeg har fått normal kropps styrke og slikt, og spart opp noen kroner, så skal jeg hyre en "personlig trener" for å hjelpe meg med å få kroppen i god fysisk form på et trenings senter på et tidspunkt det ikke er så mange. Hva slags måltider og matretter anbefales av dere fitness entusiaster som kan det med riktig mat og mosjon?Må starte ganske smått da jeg normalt bare spiser 1-2 talerken middag per dag, null frokost og null kvelds, og tar veldig ofte glass med oboy sjokomelk, å vil endre på den til noe mye sunnere. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Eeeeehhh... Ta deg en tur til en kostholdsveileder først. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 (endret) Genrelt er et balansert kosthold og lett mosjon nok for de fleste. Har tenkt lenge på spørsmålet du stiller selv, i mange år. Og så langt jeg kan finne ut finnes det ikke én enkel matrett som inneholder absolutt alt vi trenger av mat. Det er andre faktorer også. For eksempel får jeg ofte "kick" på visse matretter, når jeg finner noe nytt, som er sunt og godt. Men hvis jeg spiser det dag etter dag etter dag, så går jeg lei, uansett hva det er. Én vane jeg har lagt meg til, er å lage grønnsakssuppe med torsk en eller to ganger i uka. I vår spiste jeg nesten kun dette i noen uker, og raste ned i vekt, men ble så klart veldig lei det. Tror det er veldig mye vitaminer og mineraler i denne maten som virker som en boost i kroppens lagere. Egg har jeg lest er veldig sunt. Spiser grovbrød med tunfisk og egg til frokost nesten hver dag. Peanøttsmør er også sunt, så lenge det ikke blir for mye for ofte. Problemet med ferdigretter er at de er at de ofte har mye salt og fett i seg, og mindre næring og fiber. De har lite næring i forhold til kalorier. Visse slike retter og matvarer har også regulerende midler i seg, så de kan kamuflere sødme, salt eller syre, sånn at det ikke smaker så intenst som det ville gjort. Dermed blir kroppen fort avhengig av sjokket som følger av mengden. Jeg kan skeie ut fra tid til annen, men med en litt annen holdning enn før. Behøver ikke kjøpe den største pizzaen, og behøver ikke kjøpe en hel sjokoladeplate til kveldskos. En brødskive med nugatti har mer næringsstoffer enn ren sjokolade. Det er derfor det er så viktig å begynne prosessen med å lage mat fra bunnen hjemme, for å bryte disse mønstrene. Å omstille matvaner over natten kan være vanskelig, men det kan også være lett. Det avhenger av fokus. Begynn forsiktig, si at 2 dager i uka skal du lage noe helt fra bunnen og lagre rester til lunsj dagen etterpå, for eksempel. Spis én brødskive til frokost i stedet for to. Drikk ett glass 2 dl brus til middagen, ikke drikk hele halvliteren. Slike små endringer vil gjøre en veldig stor forskjell over tid. Da blir det et balansert kosthold som varer gjennom livet. Man tar små steg, og over tid, vil det bli lettere og lettere å endre vaner ytterligere. Kjøp alltid rent kjøtt, ytre- indrefilét av svin, brystfilét av kylling, hele filéter av torsk og annen fisk. Styr unna alt av kvernet mat. Man kan tro det koster mer, men kvernet mat er blandet ut med andre typer varer som ikke metter like mye som rent kjøtt. Dermed betaler man i prinsippet like mye. Man investerer altså i sin egen helse. Den er viktig å ta med seg. Mat kan være både medisin og gift for helsa. Viktig å velge riktig. Mat skal være næring, ikke følelsesregulerende middel. Det kan godt være en bieffekt, men skal ikke være den ledende faktoren. Som med alt annet, tenk livslangt. Tenk på at du skal spise tusenvis av måltider resten av livet og hvordan all den maten vil påvirke kroppen din. Endret 12. september 2018 av Taurean 2 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Forsøk å gjøre det helt enkelt i starten. 1: Kutt ned på "mat&drikke" som helt logisk ikke er sunt for deg i større mengder. Folk flest vet veldig godt selv hvor i kostholdet de kan gjøre små eller store grep. 2: Kjøp "normal" mat og varier jevnlig. Så lenge du varierer hva du handler inn av matvarer som finnes i butikken, og får kontroll på punkt #1 samtidig, er du "innafor". Dette er mer enn godt nok til å gjøre en omvendig av kostholdet til "noe bedre". Pass spesielt på at du får i deg NOE grønt hver dag. 3: Spis NOK av maten du finner i punkt #2. Det enkleste du kan gjøre her er å få inn en rutine for frokost og kveldsmat. Du skriver at disse måltidene ikke eksisterer i ditt kosthold pr. idag, så denne er enkel å gjøre noe med Enten planen er å "fete deg opp" (som du kaller det) eller det er å øke kroppsvekten i form av økt muskelmasse i forbindelse med styrketrening er du nødt til å spise NOK mat. Det er så enkelt som at du må øke kroppsvekten din, og da må du spise mer mat enn kroppen forbruker iløpet av en dag/uke/periode/totalt. Fokuser på #2 og ikke være redd for å spise deg god og mett - etter en lengre periode (1-2mnd) kan du se om vekten har gått opp - hvis ikke må du øke matinntaket enda mer 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Minner om at TS vil OPP i vekt. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Minner om at TS vil OPP i vekt. Jaha, og hvem er det du føler ikke har fått med seg det? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Jaha, og hvem er det du føler ikke har fått med seg det? Ikke deg men Taurean. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Pizza. Her får du i deg både brød, ost, grønnsaker og kjøtt, avhengig av pizzatype. Du må selvfølgelig ha væske også, så da tar du en øl til pizzaen. Øl har mye b-vitamin og alkoholen gjør så du føler deg bedre. 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Men, sunt kosthold er dyrere enn usunt. Og å kjøpe vekter og tredemølle er dyyyyrt og tredemøllen trenger vedlikehold. Jeg ville heller trent på treningssenter. Da kan du få veiledning så du kommer i gang, uten å leie personlig trener, selv om de kaller det personlig trener der også som du kan leie i en times tid for noen hundrelapper. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Pizza. Her får du i deg både brød, ost, grønnsaker og kjøtt, avhengig av pizzatype. Du må selvfølgelig ha væske også, så da tar du en øl til pizzaen. Øl har mye b-vitamin og alkoholen gjør så du føler deg bedre. Nei. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Ikke deg men Taurean. Kostholdet jeg nevnte er ikke direkte slankende, men mer balansert. Riktig mengde protein, fett, karbo og fiber. Hvis bare spiser usunn mat, så kan det bli vanskelig å endre kostholdet senere, for det første fordi man ikke lærer noe om matlaging og ernæring, for det andre fordi slik mat er pakket fullt av salt og fett, som gir kroppen sjokk og man blir avhengig. Sist fordi man ikke tilegner vanen å lage mat fra bunnen. Ser Dukien er innom, og jeg lurer på om han er enig i at hvis kroppen ikke får de næringsstoffene og vitaminene den trenger, så gjør det naturligvis noe med metabolismen. Noe annet er at man kan være tynn eller medium bygd, men ha mye fett i kroppen og være usunn. Blodårer spiller også en rolle. Skulle ønske jeg visste mer om det der. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Ser Dukien er innom, og jeg lurer på om han er enig i at hvis kroppen ikke får de næringsstoffene og vitaminene den trenger, så gjør det naturligvis noe med metabolismen. At det gjør noe med metabolismen ja! Kan prøve å forklare det på en populærvitenskapelig måte. Påvirkningen kan illustreres ved for lite næringstoffer over tid: Beriberi er en mangeltilstand som skyldes et for lavt innk av vitamin B1 over tid og skyldes vitaminets rolle i metabolismen, som blant annet karbohydratstoffskiftet og nervefunksjoner. Ved mangel vil organer med høy omsetning av glukose slite med alskens symptomer (muskelskjelvinger etc). Pellagra skyldes B3-mangel og kjennetegnes av "mørke" forandringer i huden pga betennelser, videre diare og demens. B3 er nødvendig for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg av energien fra fett, proteiner og karbohydrater. Fra et historisk perspektiv så ble disse to B-vitaminene oppdaget og isolert på starten av det 20 århundret pga overgang fra grovkorn til loff: Mølleteknikker gav nye raffinerte produkter som loff og fordi fullkornbrød var hovedkilden til slike næringstoffer, utviklet flere befolkninger mangelsykdommer. Noe som er essensielt å forstå er at metabolismen (sitronsyresyklus) kan sees på som en "cellefabrikk" hvor næringstoffene, i dette tilfellet B-vitaminer er "arbeidere" som jobber med nødvendige "sluttprodukter." Andre b-vitaminer har eksempel roller i transporten og frigjøring av energien (sluttproduktet. Fjern et ledd i denne store fabrikken så vil metabolismen etterhvert ikke fungere som normalt. Det er derfor et kosthold med mye energi og med lite næringstoffer kan føre til at kroppen er "suboptimalt" (begrenset tilgang til "arbeidere" som kan frakte "materialene". Krebs/sitronsyresyklus (cellefabrikken) kan illustreres med et bilde. Ignorer biokjemien, det eneste du trenger å vite at at næringstoffer har unike og/eller flere roller i et eller flere av stegene: Som sagt har B1 og B3 har roller relatert til både omsetning og nyttegjøring av energien, og det nederste bildet viser hvor B3 går inn i sitronsyresyklusen. Deretter ser vi hvor B3 går inn: Endret 12. september 2018 av Dukien 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå