Ludvig86 Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Hepp! Jeg har en eldre Macbook Pro fra 2012, som jeg for det meste de siste årene har ligget sammenslått tilkoblet strøm og en ekstern skjerm (brukt som en stasjoner maskin). Jeg har av og til tatt den frem i ny og ne og brukt den som en vanlig bærbar. I dag la jeg merke til at maskinen har blitt "deformert". Den buler nesten litt ut, og den virker ikke helt flat lenger. Jeg øa merke til denne da jeg skllee lukke den igjen, og at den ikke lukket seg helt, da styringsflaten (musen) var 1 - 1.5mm over flaten. At det virket som den hadde blitt presset oppover. Noen som har noen formening over hva i alle dager som har skjedd? Maskinen har kun liggetstille og har aldri blitt mistet ned. Den virker nesten som den "vokser" ut av rammen sin... Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Batteriet blåser seg opp, ikke bruk den før det er reparert. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 11. september 2018 Forfatter Del Skrevet 11. september 2018 Oj! Såpass? Kan det vere brannfarlig? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Oj! Såpass? Kan det vere brannfarlig? Ja, potensielt om du fortsetter å bruke det. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 11. september 2018 Forfatter Del Skrevet 11. september 2018 Dæven! Er dette normalt? Noe jeg kan skifte selv eller må den leveres til Eplehuset? Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Det er ikke normalt at batteri blåser seg opp nei. Og det er svært brannfarlig med batterier som blåser seg opp. Du kan få kortslutning og brann. Jeg tror ikke jeg ville byttet selv, med mindre du vet hva du gjør. Batteriet i Note 7 hadde ikke nok isolering mellom anode og katode, samt ikke nok plass til å utvide seg når det ble varmere (som det blir under lading). Dette førte til at det to kom i kontakt og du fikk kortslutning med varmedannelse og til slutt flammer. Så problemet er at når det eser opp så endrer ting seg på innsiden åpenbart. Og ting som ikke skal være kontakt med noe kan komme i kontakt med det. Og om det skjer får du potensielt brann. Merk at det er basert på energien i batteriet, så om det ikke er noe videre energi, så kan det heller ikke bli brann. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Dæven! Er dette normalt? Noe jeg kan skifte selv eller må den leveres til Eplehuset? Feilen er ikke ukjent for hverken mobiler og laptops - https://www.engadget.com/2018/04/21/apple-will-replace-swollen-batteries-in-newer-macbook-pros/ Er det verdt bryet å bytte batteri på en 6 år gammel macbook dog? 15" https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+Mid+2012+Battery+Replacement/10759 13" https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2012+Battery+Replacement/10365 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 Dette var jeg ikke klar over. At maskiner blir varme er ikke noe nytt, men at de kan ekspandere viste jeg ikke. Kontra hva en ny Mac koster så tror jeg at jeg bare vil bytte batteriet i første omgang, siden maskinen faktisk fungerer veldig bra til å vere så gammel. Hvor får jeg tak i ett slikt batteri? Har kommet over en side som heter "PC Batterier" er den grei? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Hvis dette er en Macbook Pro retina mid 2012 så koster batteribytte 4199kr hos Eplehuset. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Macbook fra denne årgangen er heldigvis ikke helt umulige å skru på, så om du ønsker å beholde den ville jeg montert nytt batteri selv. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Hvis dette er en Macbook Pro retina mid 2012 så koster batteribytte 4199kr hos Eplehuset. Skulle gjerne sagt jeg var overrasket, men. Du finner sikkert batteri fra en 3.parts leverandør, men det kan være dårligere kvalitet selvsagt. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 Macbook fra denne årgangen er heldigvis ikke helt umulige å skru på, så om du ønsker å beholde den ville jeg montert nytt batteri selv. Jeg bestilte meg ett nytt batteri fra PCbatterier.no til 499,-. Jeg har fått tatt ut det gamle og maskinen fungerer utmerket bare med kabelen i. Det beste er at maskinen har fått tilbake formen igjen, uten varige mèn. Styreplaten er på plass og fungerer akkurat slik den skal, og den er ikke "rund" under lenger. Det at den stod og bikket frem og tilbake på flatt underlag er helt borte. Var innom Eplehuset bare for å spørre om de kjente til problemet, noe de gjorde. Og de sa ett nytt batteri ville koste 2000,-. Hva det totale prisen inkl. arbeid ble vet jeg ikke. Venter nå i spenning på det nye batteriet og håper det vil fungere uten problemer. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Min gamle MacBook Pro opplevde også at batteriet blåste seg opp, slik du beskriver. Jeg åpnet maskinen og tok ut batteriet. Fikk det ut av huset så fort som mulig. Vet aldri når det tar fyr. Satte sammen maskinen igjen, og den fungerer greit som stasjonær maskin uten batteri. Lithiumbatterier kan ta fyr. Her er en video som viser hva som kan skje med et slikt batteri: https://youtu.be/6yG2XUjEBFw?t=7 Du skriver at du oftest bruker maskinen som en stasjonær maskin. Hvorfor ikke fortsette slik, uten batteri? Jeg kan ikke gå god for kvaliteten eller sikkerheten til et batteri som er så billig, men hva vet vel jeg.... Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Batteri til 500 kr er ikke billig en plass. Kanskje de selger deg et billig batteri, men produksjonskostnaden for et originalt batteri er neppe 500 kr. Hva hadde prisen på en Tesla vært om et så lite batteri skulle kostet 2000 kr? Det ville blitt 3,4 millioner for et 85 kW batteri. Selv til 500 kr så ville batteripakken alene vært på 850K. Så det er jo rimelig tydelig at en slik pris ikke er en billig pris. De billigste ligger til litt over 300 kr inkludert frakt på Ebay. Så om du kjøper et til 500 kr ville jeg ikke akkurat sagt at kvaliteten skal være så lav. Det er jo bare Apple som tar enorm overpris for batteriet. Når iPhone sin batteriskandale kom så kunne de jo plutselig bytte batterier for langt lavere pris.... Og alle Apple-godkjente reparatører må jo bestille delene fra Apple, og Apple bestemmer da prisen for delene. Det er kun timeprisen for reparasjonen som bestemmes lokalt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Alle vet at Apple tar overpris. 500 kroner er ikke akkurat billig, men likevel såpass mye billigere enn originale Apple-deler at jeg tviler på om disse batteriene er originaldeler fra Apple. Kan godt hende de er laget til samme spesifikasjoner, og like gode som originaldeler. De kan også være dårlige eller brannfarlige. Veldig mye svindel på nettet når det gjelder oppladbare batterier. Håper trådstarter fikk et kvalitetsbatteri, men jeg kjenner som sagt ikke leverandøren. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Alle vet at Apple tar overpris. 500 kroner er ikke akkurat billig, men likevel såpass mye billigere enn originale Apple-deler at jeg tviler på om disse batteriene er originaldeler fra Apple. Kan godt hende de er laget til samme spesifikasjoner, og like gode som originaldeler. De kan også være dårlige eller brannfarlige. Veldig mye svindel på nettet når det gjelder oppladbare batterier. Håper trådstarter fikk et kvalitetsbatteri, men jeg kjenner som sagt ikke leverandøren. Vel du kan få originalbatterier uten å kjøpe fra Apple da. Og da kan de selges til 500 kr. Det er jo fabrikker i Kina som lager produktene. Om de holder åpent en time eller to ekstra til salg på "svartebørs/ebay" så vil du faktisk få ekte batterier til 500 kr. Det finnes sikkert andre måter å lure dem ut av Apples system og. Men ikke lett å vite om det er etterligning eller ekte. Alle skriver jo ekte. Jeg så noen som solgte batteri til Galaxy telefon laget i Japan som ekte. Alle Samsungs batterier er derimot laget i Korea... Så ja du kan ikke akkurat stole på dem. Men om det er kjøpt fra en .no butikk er det jo hvertfall en del lover de må opprettholde om det er feil på produkt. Så det gir jo gode intensiver til å ikke selge søppel hvertfall, selv om det ikke nødvendigvis er ekte. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 13. september 2018 Forfatter Del Skrevet 13. september 2018 Jeg gikk til innkjøp av dette batteriet: (599,- ikke 500 som jeg skrev) http://www.pcbatterier.no/batteri-til-apple-macbook-pro-13-a1322-2009-og-2010-versjoner-tidlig-2011-early-2011-sent-2011-late-2011-midten-av-2012-mid-2012-macbookpro5-5-macbookpro7-1-macbookpro8-1-og-macbookpro9-2.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Jeg har byttet batteri på et par 2010 og 2011 modeller. Kjøpte til småpenger på eBay og de har funket fint i et par år til nå. Men noen ganger kreves det at du har et spesialskrujern til å få ut det gamle batteriet. Såkalt triwing. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå