Gå til innhold

Sluttbonus for toppledere

helsten2

Anbefalte innlegg

Så, fordi ingen vil ansette deg med millionlønn og fallskjerm, så skal ingen få ansette noen med millionlønn og fallskjerm?

Det har jeg ikke sagt. Men jeg ser ingen begrunnelse for hvorfor slike ansettelsesforhold gjelder kun for de rike og priviligerte - og ikke for "vanlige" folk!

Disse lederne blir jo kompensert med lønn uansett. De tjener jo mer per uke enn en vanlig arbeidstaker gjør i hele sitt liv. Og hvis du gjør en "ræva jobb" så blir bu belønnet - igjen med MYE mer enn en vanlig arbeidstaker tjener i hele sitt liv... :hmm:

Endret av helsten2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg ikke sagt. Men jeg ser ingen begrunnelse for hvorfor slike ansettelsesforhold gjelder kun for de rike og priviligerte - og ikke for "vanlige" folk!

Disse lederne blir jo kompensert med lønn uansett. De tjener jo mer per uke enn en vanlig arbeidstaker gjør i hele sitt liv. Og hvis du gjør en "ræva jobb" så blir bu belønnet - igjen med MYE mer enn en vanlig arbeidstaker tjener i hele sitt liv... :hmm:

Ikke at jeg støtter disse sluttpakkene generelt da det er mye misbruk og ofte blir brukt som en easy-way out for arbeidsgiver. 

Men sammenligning din er ikke helt gyldig når du sammenligner med "vanlige folk". Vanlige folk har rettigheter som arbeidstid, overtid,  samt krav til saklige oppsigelse. Alt dette sier du fra deg i en topplederstilling og i utgangspunktet er disse sluttpakkene en erstatning for det (spesielt det siste punktet). 

Lenke til kommentar

Uten å bli veldig konspiratorisk, så er det verdt å kikke på sammensetning i styrer og styrelederverv i norske bedrifter. Se om det er noen navn som går igjen, som var deltakende/aktiv ved ansettelse og kontraktsinngåelse med en toppdirektør. Siden få navn går igjen i mange av de store bedriftene er det vel nærliggende å tro at det er visse bekjentskaper, og du vil vel ikke gi kompisen din en dårlig avtale?

Særlig siden samme kompis skal forhandle avtale andre veien, med deg igjen ved neste korsvei...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel så selvsagt at det neppe engang er noe og se etter. Med rett bakgrunn, familie og nettverk så ordner det meste seg. Dette er jo også det samme i langt mer beskjedne stillinger, bare og ha rett etternavn kan ha alt og si.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Aldri hørt om denne muligheten for "vanlige folk". Hadde garantert vært NAVer hvis jeg hadde prøvd på noe sånt. Mitt poeng er altså at dette ikke er en mulighet for folk flest. 

Dette er - helt uavhengig av stilling - kun et spørsmål om to ting: 

1. Hva har du å tilby din arbeidsgiver som i din arbeidsgivers øyne er bedre enn det andre selgere av "arbeidskraft type ..." har å tilby og derfor tilsier en merpris for din "vare"? 

2. Hvor gode salgsevner har du til å "selge inn" 1? 

Husk også at sluttbonus noen ganger kan være i arbeidsgivers interesse: Mot en avtalt bonus slutter NN, selv om oppsigelsen av NN kanskje ikke ville holdt i rett. Arbeidsgiver kjøper seg altså retten til å si opp en person arbeidsgiver selv mener ikke (lengre) gjør jobben sin, uten noen rettsak mot den personen og de konsekvensene dette ville/kunne medført for arbeidsgiver selv. 

Jeg er fullstendig enig i at mange slike avtaler virker helt hinsides - men det er altså en avtale en arbeidsgiver har gjort av egen fri vilje. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret ligger vel i det at daglig leder også har et stillingsvern etter arbeidsmiljøloven, og at det gjelder et saklighetskrav for oppsigelse. Det fører til at når styret i et selskap eller dets aksjonærer ikke lenger har tillit til eller ønsker daglig leder, at de betaler han for å slutte.

Endret av Ferendaz
Lenke til kommentar

Generelle betingelser, sluttpakker, fallskjermer og alt dette for ledere går mye på nettverk, gutteklubber/dameklubber, medieprofilering, om har et kjent navn og selvsagt tidligere erfaring og kompetanse.

Som noen har nevnt, kan det også gå på familienavn og "rett" sosial bakgrunn, dette går igjen under dette med gutteklubb og jenteklubb. 

Studerer man lederskjiktene i både det offentlige og det private, spesielt når man snakker om toppnivåene, så vil man se at det ved jobbytter ofte kun dreier seg om at de samme menneskene bare bytter på stoler seg i mellom, om og om og om igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...