Gå til innhold

Sluttbonus for toppledere

helsten2

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at toppledere får en enorm sluttbonus (flere årslønner) hvis de må slutte eller får sparken for uduglighet?

Vanlige arbeidstakere har 3 måneders oppsigelse og må gå på NAV? Hvorfor?

I tillegg er det som regel rettsaker som også koster skattebetalerne millioner. Hvofor er det slik at uduglige toppledere koster samfunnet millioner? År etter år etter år? Hvorfor gjelder ikke de samme regler for toppledere og vanlige arbeidstakere? Topplederene blir jo kompensert for "mer ansvar og økt arbeidspress og forventninger"  med MYE høyere lønn enn vanlige folk? De burde jo bures inne - og ikke få millioner i sluttbonus!!!

Endret av helsten2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri hørt om denne muligheten for "vanlige folk". Hadde garantert vært NAVer hvis jeg hadde prøvd på noe sånt. Mitt poeng er altså at dette ikke er en mulighet for folk flest. 

diskusjon.no gir millionfallskjerm til sine moderatorer ... interessant!!!

Diskusjon.no lar meg beholde min moderator-lønn så lenge jeg vil, så jeg er sånn sett heldig :)

Men du har muligheten, du kan forhandle deg frem til millionfallskjerm, men har du forhandlingskortene som skal til?

Poenget var at dette ikke handler om regler, men om forhandlinger. Nei, man får vanligvis ikke fallskjerm som en på gulvet, men han har også gjerne mye svakere forhandlingskort og markedsverdi enn de på toppen..

Livet er urettferdig ja, men det er ikke regler som forhindrer deg, det er hvor mye sjefen din er villig til å betale for å ha deg der..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Livet er urettferdig ja, men det er ikke regler som forhindrer deg, det er hvor mye sjefen din er villig til å betale for å ha deg der..

Enig i det. Men hvorfor ser dette ut til kun å gjelde alle toppledere... og ikke vanlige folk? Vanlige folk blir oppsagt... toppleder får millionlønn! Uansett hvor elendig jobb de gjør.

Kanskje LO bør komme på banen .. like vilkår for alle ...???

Lenke til kommentar

De har mer å forhandle om og har egenskaper og erfaring som er vanskeligere og dermed dyrere å få tak .

Som jeg sa ... dette er allerede kompensert med betydelig høyere lønn...

Så for meg handler dette om rettferdighet. Jeg ender på NAV, toppplederne får millioner i etterlønn. URETTFERDIG!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det har sjølvsagt med forhandlingsposisjon å gjere, men også det faktum at det er vanskelig å få dyktige personar til å ta på seg den byrden det er å sitte på toppen og ta imot kritikk frå alle partar.

Eit anna moment er at det i mange slike toppstillingar er ei forventning om at leiaren skal ta ansvar for uheldige episoder ved å offentleg ta på seg skylda i media, og deretter gå på dagen.

Ei slik usikkerheit og belastning vil ein sjølvsagt ha kompensasjon for.

Men når det er sagt så har det blitt mykje fallskjermar etterkvart. Mange har også avtalar der ein får etterlønna si, også i dei tilfella vedkommande går rett inn i ei liknande stilling.

• Liker 4
Lenke til kommentar

du får det ikke bedre av at toppledere mister fallskjermen.

Joda, det får vi alle.

En toppsjef som får sparken i unåde for udugelighet fortjener ikke gyllen fallskjerm.

Enten det er i et privat selskap eller i det Offentlige, er det vi forbrukere / skattebetalere som til slutt betaler for dette.

Disse folkene hadde høy nok lønn mens de jobbet.

Det er folk som jobber for luselønn på KIWI som fortjener millionfallskjerm. Antakelig den eneste gangen de har en million på konto i hele sitt liv.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...) ei forventning om at leiaren skal ta ansvar for uheldige episoder ved å offentleg ta på seg skylda i media, og deretter gå på dagen.

Ei slik usikkerheit og belastning vil ein sjølvsagt ha kompensasjon for.

Skyldsspørsmålet er opp til retten.

Hvis avtroppende toppsjef har skylda, skal han tilbakebetale millionlønna han har fått i mange år. Ikke få enda mer belønning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg sa ... dette er allerede kompensert med betydelig høyere lønn...

Så for meg handler dette om rettferdighet. Jeg ender på NAV, toppplederne får millioner i etterlønn. URETTFERDIG!

Livet etter ca barnehagen er urettferdig..

Er vel ikke meningen at det skal være rettferdig heller, det er urettferdig at naboen min har finere bil enn meg også. Men bilen min blir ikke finere av at naboen skaffer seg ett vrak..

Lenke til kommentar

Hvis avtroppende toppsjef har skylda, skal han tilbakebetale millionlønna han har fått i mange år. Ikke få enda mer belønning.

Enig. Men sånn funker det ikke. Du får etterlønn i 3 år ... mer enn jeg tjener i hele mitt liv - lønn for uduglighet. Hvorfor gjelder ikke de samme regler for vanlige arbeidstakere?

Lenke til kommentar

Er vel ikke meningen at det skal være rettferdig heller, det er urettferdig at naboen min har finere bil enn meg også. Men bilen min blir ikke finere av at naboen skaffer seg ett vrak..

Så hvor skal jeg signere for å få millionlønn i årevis - uten å jobbe, bare fordi jeg er meg (og er udugelig... og det er urettferdig)?

Lenke til kommentar

Så hvor skal jeg signere for å få millionlønn i årevis - uten å jobbe, bare fordi jeg er meg (og er udugelig... og det er urettferdig)?

Finn en arbeidsgiver som er villige til å betale millioner i året og fallskjerm for å ansette akkurat deg :)

Det er det toppsjefene gjør, de finner arbeidsgivere som de kan forhandle slikt med der arbeidsgiver går med på både lønn og fallskjerm.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Finn en arbeidsgiver som er villige til å betale millioner i året og fallskjerm for å ansette akkurat deg :)

Det er det toppsjefene gjør, de finner arbeidsgivere som de kan forhandle slikt med der arbeidsgiver går med på både lønn og fallskjerm.

:eek: Slike fins ikke. For vanlige folk - det er problemet. Så det er ikke LO, men NHO ...   :dribble:

Ikke håp for meg, mao ...

Uansett, totalt meningsløst og urettferdig sett fra mitt ståsted. Belønning for udyktighet hører ikke hjemme uansett.

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...