Yessmann Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 Hardisker på 5200rpm som gjerne er på en typisk IBM laptop har som regel en begrensning på rundt 25-35Mbyte/s eller ca 250Mbit/s.. som kan passe godt med den opplevelsen du forteller om. rpm? Jeg har ssd på PC'en - den snurrer vel ikke? Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 Altibox skriver på sine nettsider: "Opp til og med 500/500 Mbps vil Altibox levere høyere enn angitt hastighet inn i boligen. Det betyr at kunden har mulighet til å måle full hastighet på enheter som er tilknyttet hjemmesentral med kabel." Burde de utfra det som er skrevet i denne tråden, tatt forbehold her? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 rpm? Jeg har ssd på PC'en - den snurrer vel ikke? Nei, ingen bevegelige deler i en SSD. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Jeg syns trådstarter har poeng hvis altibox har Het mediaconverter og Zyxel P2812 og P2812ac eller Telsey CPL 7 slike vil nok slite på trådløs og kabel. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Hvis han nettopp har fått seg Altibox så setter de vel ikke opp utgått gammalt drit som en P2812. Hos meg skal Altibox sette opp den nyeste de har fikk jeg beskjed om. Endret 12. september 2018 av Simkin Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Det ER jo levert. Hva er det du har problem med å forstå? De har målt 500 mbit når utstyret er tilstrekkelig bra. De skriver ingenting om at de skal levere 500 mbit uansett forhold. Det er som å oppgi at en elbil kan gå 200 km, og så forventer du at den skal klare den samme rekkevidden i minusgrader der batteriet ikke funker like godt. Skaff deg en god nok ruter, og god nok mottaker, så får du sikkert nærme 500 mbit, slik som montøren. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Det ER jo levert. Hva er det du har problem med å forstå? De har målt 500 mbit når utstyret er tilstrekkelig bra. De skriver ingenting om at de skal levere 500 mbit uansett forhold. Det er som å oppgi at en elbil kan gå 200 km, og så forventer du at den skal klare den samme rekkevidden i minusgrader der batteriet ikke funker like godt. Skaff deg en god nok ruter, og god nok mottaker, så får du sikkert nærme 500 mbit, slik som montøren. Men det jeg ikke forstår, er at jeg hadde utallige telefonsamtaler med Altibox der de overvåket linjen mens jeg hadde min PC tilkoblet og de ba meg måle hastigheten gjentatte ganger. Jeg brukte faktisk en del tid på det der. De stilte INGEN spørsmål til hvilket utstyr jeg hadde, men tok mine måledata for "god fisk". Etter alt dette konkluderte Altibox med selv at jeg ikke fikk den hastigheten jeg har betalt for og ville derfor sende montør. Endret 12. september 2018 av Yessmann Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Kundeservice har ofte ikke peiling, har de ikke datasystem hvor de kan sjekke opp feil på linjen til sentralen blir det ofte slik, men ender med kunden må betale for å bytte utstyret. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Det kreves jo at man har utstyr til dette på slike hastigheter. Hos meg er det kun telefonene av nyere dato som S9+ og G7, samt stasjonær og HTPC med kabel som klarer 500Mbit. Laptopen min og diverse andre trådløse enheter av noe eldre årgang på 5Ghz har ikke sjangs, de klarer rundt 250Mbit. (Asus ea-n66 og Intel AC7260) den ene adapteren min har jo faktisk kun 100mbit ethernet. Endret 12. september 2018 av Simkin Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Du har skaffet deg lappen for tung motorsykkel og klager over at mopeden din ikke utnytter det du har rett på å kjøre. Virker som du er mest opptatt av å kverrulere og prate piss enn å faktisk skaffe deg utstyr som utnytter denne hastigheten. Mitt råd: Gi faen og spar 1200 kroner i året på 80mbit. Du får ikke makset det en gang ved vanlig bruk. Oppgrader til 500mbit når flere i familien skal se 8k video samtidig så sant du har skaffet deg et par 8k skjermer da. Endret 12. september 2018 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Jeg måler med Dell jobb-PC'en som jeg oppfatter som en rask PC (Intel i5, 8 GB minne). Når jeg måler med vår private PC - også en ny PC (Intel i5) måler jeg rundt 80! (kan idiotisk nok ikke gjøre det med kabel fordi den ikke har nettverksplugg - så det er med WiFi) Må jeg godta forklaringen om at begrensningen ligger på mitt utstyr? Hva kan jeg i så fall sjekke? Ikke uvanlig at også nye PCer med gode prosessorer ikke klarer 500/500. Som nevnt av andre er harddisken en kjent flaskehals, men ikke eneste. Selv testet dette med flere PCer. Hvis du har windows og nettleseren installert på en SSD virker det rart at du ikke får høyere hastighet, men kan jo være det er noe feil med SSDen, eller at det er andre problemer med PCene eller kablene du tester med. Jeg ventet på det spørsmålet. Vel, ruteren står i ene hjørnet i stuen. Hastigeheten faller mer og mer når jeg fjerner meg fra denne og er nesten null på soverommet. Jeg tenkte hvis jeg fikk 500 nær ruteren, så ville hastigheten bli passelig på soverommet. Eller er det feil tenkt? Ja, ikke helt sånn det funker. Årsaken til at hastigheten faller er trolig reduksjon i signalstyrken langs kabelen. Høyere hastighet påvirker ikke signalstyrken. Dette er et veldig tydelig tegn på at kablingen ikke er helt tipp-topp. F.eks. at de er "patchet" feil, at de har skade, ligger inntil plass med mye elektromagnetisk forstyrrelse, eller at de er skjermet, men ikke koblet til skjermede ethernetkontakter i enden (at skjermingen ikke er jordet). Men det jeg ikke forstår, er at jeg hadde utallige telefonsamtaler med Altibox der de overvåket linjen mens jeg hadde min PC tilkoblet og de ba meg måle hastigheten gjentatte ganger. Jeg brukte faktisk en del tid på det der. De stilte INGEN spørsmål til hvilket utstyr jeg hadde, men tok mine måledata for "god fisk". Etter alt dette konkluderte Altibox med selv at jeg ikke fikk den hastigheten jeg har betalt for og ville derfor sende montør. Nei, er overraskende lite kjent at det er temmelig mye utstyr som ikke takler 500/500 hastigheter, likevel er det litt flaut av de å ikke fange opp det. Kan det tenkes det ble sagt fra din side at du testet med bra utstyr osv. og at de stolte på det? Pleier jo være litt begrenset med kunnskap i kundeservice så skal sikkert ikke mye til før de blir usikre og vil teste for å ha sitt på det rene. For å teste selv er det enklest å låne en PC med SSD-harddisk, gigabit ethernetkort og brukbar CPU, og koble den direkte til ruteren med en kort kabel. Ha gjerne flere kabler av OK kvalitet å teste med. Eller så kan du jo teste med å sette opp en FTP-server på den ene PCen din, og overføre noe fra den ene til den andre av PCene dine, så får du jo fasitsvar på om flaskehalsen ligger med PC/kabler, eller mellom ruter og internett Lenke til kommentar
gkv Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 (endret) Her i nabolaget bygget Altibox ut i 2008 tror jeg. Det er følgelig ikke punkt-til-punkt og det finnes heller ingen switcher ved inntak. Det byr på begrensninger for noen. 5000kr for installasjon av dårlig fiber ikke er så veldig interessant for oss. Om du ikke bor i enebolig kan det være greit å spørre naboen hva de får. 500/500, uansett veldig overkill. Her i huset holder 21/1.6 i massevis til fire HD strømmer samtidig. Edit: 2/6/19. Det ble vist 500/500 på oss alikevell. Men kun fordi Bergen Fiber har senket seg til gratis innlegg og 4mnd gratis. Dette gir faktisk lavere pris i avtalens 12 første mnd enn løsningene vi har i dag. (Homenet + Canal Digital Parabol). Men når det blir installert er en annen sak. Ikke urealistisk at Telenor leverer og fullfører bindingstid før startpakken fra Antiboks kommer i posten. Endret 2. juni 2019 av gkv Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Forferdelig så hissige folk var på stakkaren da? For det første, man skal klare å måle nær topp hastighet med dugelig utstyr koblet rett i ruteren. For det andre, hvorfor snakker alle om snurredisker her? Det er nesten ingen hastighetstester som skriver til disk.. De aller fleste tar i mot data i minne, noterer hvor mye de fikk over hvilket tidsrom, og så kaster vekk de dataene. Og når det gjelder montøren.. Jeg har sett flere som bare sjekker sync hastigheten uten å kjøre noe trafikk over, og i noen tilfeller ikke engang visste forskjell på bits/s og bytes/s! Har sett alt for mye rot der til å ta det for god fisk. Flaskehalsen kan også ligge på en uplink utenfor huset ditt - har du prøvd å teste på forskjellige tider på døgnet? Og hvis du vil gjøre ting litt mer avansert, prøv å ha gående en traceroute i bakgrunnen når du kjører tester, og se om det er noen pakketap eller latency hopp på veien. Begge kan indikere en overbelastet uplink. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå