Ano__Nym Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Noe av det som er så fint med elbiler (og hybrid) er at de kan omgjøre bevegelsesenergi til kjemisk energi. Altså at bilen lader batteriet samtidig som den kjører og bremser. Ingen eksos og nesten helt lydløs, som er positivt spesielt i byene. Men nå gjenstår det å vente på en elbil som kan gå over 1000 km på en full-lading. Bare å bestille Tesla Roadster så har du 1000km rekkevidde, 0-100 på under 2 sekunder og toppfart på over 400kmt når den kommer i 2020 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Nå spør jeg fordi jeg ikke vet: Hva får man av brukte elbiler om man skal kjøpe seg en bil for 100-150.000? Regna fælt på det en gang, og det ville ta ganske lang tid før en elbil til 350.000 ble lønnsom kontra en liten dieselbil til 150.000. Billån koster en del penger. Nå kommer noen sikkert til å si at folk kjøper seg nye dieselbiler til 350.000 også, men ikke alle av oss prioriterer bil i den grad. 100-150 K, så er det 24 kWh Leaf, Fiat 500E, Renault Zoe, Smart, Ford Focus og nyere modeller av trillingene. Legg på til 150-200 K, så får du Kia Soul, E-Golf, MB B-klasse, Leaf 30 kWh og BMW i3. Om du kjører lite, og ikke kjører mye i bom-anlegg, så kan det hende ny el-bil ikke er det billigste, men neppe veldig mye dyrere. Slev kjører jeg veldig lite, men mye i bom når jeg kjører, så der kommer jeg stortsett ut i null, men da sammenlignet med en sliten bruktbil til 20 000,- som jeg ikke regner reparasjon på. Men som vi vet, for å holde noe slikt på veien, så ryr det på noen kroner i reparasjonsutgifter, rust er en stadig trussel sammen med underkjenning på EU-kontroll, der filleting kommer på endel kroner for å få bilen godkjent. Leg til risikoen i en kollisjon med gammel versus ny bil, bil uten garanti vs bil med garanti, faren for kjøreforbud på endel vinterdager, så kommer ny elbil godt ut av sammenligningen. Skulle jeg tatt med finansiering av fossilbil til 100-150 K vs el-bil 350-370 K, så er det "walk-over" i favør av elbilen. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Skulle jeg tatt med finansiering av fossilbil til 100-150 K vs el-bil 350-370 K, så er det "walk-over" i favør av elbilen. Forstår ikke helt dette. Bare differensen i kjøpesum utgjør ca. 4.000 kr/mnd i 5 år. Jeg fyller diesel for 500-1000 kr og passerer bare unntaksvis bommer. Hvis man har 150-200 kr i bom hver arbeidsdag f.eks, så kan jeg se at det begynner å dra seg i favør elbilen. Hvor lenge var det elbiler skulle kjøre gratis i bom igjen? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 (endret) Forstår ikke helt dette. Bare differensen i kjøpesum utgjør ca. 4.000 kr/mnd i 5 år. Jeg fyller diesel for 500-1000 kr og passerer bare unntaksvis bommer. Hvis man har 150-200 kr i bom hver arbeidsdag f.eks, så kan jeg se at det begynner å dra seg i favør elbilen. Hvor lenge var det elbiler skulle kjøre gratis i bom igjen? Jeg beregner med litt lengre nedbetalingstid på en splitter ny bil, rett og slett fordi jeg forventer å ha den lengre. Det kan du og ha på en ny bil, i motsetning til en bil i prisklassen 100-150 K. Da regner jeg dog bilen som kun verdt vrakpanten etter den tid. Ellers må man ta hensyn til restverdi etter lik levetid. Begge biler vil ha verditap, og etter 5 år så er ikke bilen til 150 K spesielt mye salgsverdi i. En viss sannsynlighet er det for at den bilen til 150 K rett og slett ikke er verdt reparasjonsarbeidene den trenger i perioden, og at du må gjenta et slikt kjøp etter 5 år. Det er tross alt en brukt bil du kjøper til 150 K, og de varer ikke evig. Og kostnadene går opp med alder og kjørelengde. Fritaket i bommene ser ut til å være for fall nå, men de vil maksimalt være halvparten av hva fossilbilene vil betale, så besparelse vil du uansett få med elbil. For en som bor i Oslo og må passere bommen hver dag, utgjør bompenger fort 2500-3000 kroner i måneden, og med 250 kroner i ekstra strømkostnader mot 1000 i bensinkostnader, så får man ytterligere 750 kroner i besparelser per måned. Par år frem i tiden, så betaler kanskje elbilen 2000 i bomkostnader, men da vil og bensinbilen koste 4000. Legg på en 500-lapp til for dieselbilisten. Ikke like stor forskjell lengre, men fremdeles betydelig. Og drivstoffkostnaden vil fremdeles være mye billigere for elbilen. Billigere service, ingen oljeskiftkostnader å snakke om i forhold til fossilbilen, ingen mulige problemer med radiator, turbo, ventiler, clutch eller girkasse. Og så lenge du passer på at ikke rusta tar bremseskivene, så vil disse og klossene vare mye lengre. Parkeringskostnaden har jeg ikke nevnt, for den kan man selvsagt gjøre mye med selv ved sine valg, men innføring av beboerparkering gjør at en fossilbilist risikerer 3000,- i året bare der, men da gjelder det kun i sin egen sone. I andre soner gjelder foreløpig betaling i de fleste timer av døgnet, og maks parkeringstid 2 timer de fleste steder. Slike komplikasjoner gjelder foreløpig ikke elbilen. Der kan man anse alle beboersoner for "sin" hjemmesone, og derved er det i realiteten ingen tidsbegrensning eller kostnad med det. Ta så med billigere årsavgift (vet den nå er endra navn på og lagt på forsikringsregningen) og forsikring, så er selv en differanse på 4000,- i måneden i ferd med å spises opp. Om ikke helt med lite kjøring, så ihvertfall betydelig andel av dette. Så da får man selv vurdere om nybilfølelsen uten å bekymre seg for andre eieres kjørestil og vedlikehold, er verdt en eventuell negativ differanse. Endret 15. september 2018 av Snowleopard 1 Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Tror frykten for "for lav rekkevidde", typ 30-40mil, er når man er i grisgrendte strøk og ikke har tilgang til en dedikert ladestasjon, type hurtig eller semihurtig. Men på de aller aller fleste steder finnes det jo strøm, og da får man som oftest ladet hvis det er behov. Trenger ikke å være grisgrendte strøk. For egen del når elbiler en praktisk barriere i generasjonen som kommer nå (400+ km.) Grunnen er kort og enkelt at det er 15 mil til neste by (uten hurtiglader), og dermed oppstår behovet for 300km rekkevidde pluss litt buffer for å komme hjem igjen and dag. I tillegg trengs en slik rekkevidde for å nå ut av fylket og nærmeste hurtigladestasjon. Men så er jo Finnmark litt spesielt. For bynær kjøring fungerer phev til all dagligdags kjøring. Det blir elbil neste gang. Jeg tror for øvrig heller ikke at vi når 1000km, men at vi vil se en senkning av størrelse/vekt på batteripakken istedenfor. Unntaket vil være dersom det produseres biler for tyngre last og campingvogn hvor man kanskje sikter på 400-500km med last. Da vil de kanskje kunne nå 1000 uten last. For øvrig savner jeg ennå litt på utvalget av El-biler, virker som de fleste er litt små, og ikke har helt plass til familie på 4 på ferie. Altså føles de fleste som bybiler, eller biler for to fremme, selv om de har fem seter. Men dette virker å være i endring nå som markedet eser ut og forbrenningsmotorer taper marked. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå