Gå til innhold

Se hvor mye du kan spare: Dette er alle elbilfordelene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

De eldre bilene er vel laget av aliminium og jern. Dagens biler bruker mere plast og har mere elektronikk.

Nå er vel tesla og de amrikanske bilene vanskeligere å reparere.

Er det lite rust trenger man vel ikke så mye reprasjon. Er vel enklere å reparere eldre biler en nye.

 

Godt mulig med høyere drivstoff forbruk men det avhenger også av vekten på bilen. Jern er veldig tungt.

 

Du er vel litt på bærtur nå?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe av det som er så fint med elbiler (og hybrid) er at de kan omgjøre bevegelsesenergi til kjemisk energi.

Altså at bilen lader batteriet samtidig som den kjører og bremser. Ingen eksos og nesten helt lydløs,

som er positivt spesielt i byene. Men nå gjenstår det å vente på en elbil som kan gå over 1000 km på en full-lading.

 

Trenger du egentlig 1000km da?

 

Med litt enkel matematikk (som ikke tar høyde for variert kjøring) dersom du kjører med snittfart på 70km/t kan du kjøre i 14 timer sammenhengende.

 

Hvor ofte kjører noen 14 timer sammenhengende?

 

De fleste kjører vel kanskje max 1 time hver vei til/fra jobb og litt småkjøring på ettermiddagen. Selv en service bil kjører ikke 1000km på en dag. Man kjører til-fra kundene og parkerer for å utføre en service jobb. Ekstrem tilfellene er vel postkjøring og taxi'er, men det er helt utenom privat kjøring.

 

Selv kjører jeg 75km til jobb, ergo 150km pendling hver dag og litt småkjøring på ettermiddagen så si ca. 170km. Når dagen er over så parkerer man bilen hjemme, stapper pluggen i kontakten og lader opp bilen til dagen etterpå.

 

Så selv med såpass lang pendling og litt ekstrakjøring så er man godt innenfor med flere av el-bil alternativene på markedet idag som har rekkevidder på 200-450km.

 

I tillegg lader de fleste opp til 80% i hurtiglader på under timen som betyr at man får igjen 160-360km på en times lading. Og det er uansett sikkert greit med en pause fra kjøringen når man har kjørt 20 mil.

 

1000km rekkevidde er i realiteten kun relevant for tung-transport, og selv disse har kjøretidsbestemmelser som hindrer dem fra å kjøre 12-14 timer sammenhengende, hvilket betyr at de ikke klarer bruke opp 1000km kapasitet uansett.

Lenke til kommentar

Journalisten har glemt en stor og viktig økonomisk fordel - veibruksavgiften. For en bensinbil som kjører 1300 mil i året og bruker 0,6 liter på mila utgjør det 5,20 kr x 1,25 (tillagt mva.) x 0,6 x 1300 = 5000 kr per år. En elbil som bruker netto fra stikkontakten 2 kWh/mil betaler riktignok litt i elavgift - 0,1658 kr x 1,25 (tillagt mva.) x 2 x 1300 = 540 kr per år. Men det er altså bare omtrent tiendeparten av det bensinbilen må betale i veibruksavgift. Det er helt klart at vi trenger elbilfordeler noen år videre.

Lenke til kommentar

Trenger du egentlig 1000km da?

 

Med litt enkel matematikk (som ikke tar høyde for variert kjøring) dersom du kjører med snittfart på 70km/t kan du kjøre i 14 timer sammenhengende.

 

Hvor ofte kjører noen 14 timer sammenhengende?

 

De fleste kjører vel kanskje max 1 time hver vei til/fra jobb og litt småkjøring på ettermiddagen. Selv en service bil kjører ikke 1000km på en dag. Man kjører til-fra kundene og parkerer for å utføre en service jobb. Ekstrem tilfellene er vel postkjøring og taxi'er, men det er helt utenom privat kjøring.

 

Selv kjører jeg 75km til jobb, ergo 150km pendling hver dag og litt småkjøring på ettermiddagen så si ca. 170km. Når dagen er over så parkerer man bilen hjemme, stapper pluggen i kontakten og lader opp bilen til dagen etterpå.

 

Så selv med såpass lang pendling og litt ekstrakjøring så er man godt innenfor med flere av el-bil alternativene på markedet idag som har rekkevidder på 200-450km.

 

I tillegg lader de fleste opp til 80% i hurtiglader på under timen som betyr at man får igjen 160-360km på en times lading. Og det er uansett sikkert greit med en pause fra kjøringen når man har kjørt 20 mil.

 

1000km rekkevidde er i realiteten kun relevant for tung-transport, og selv disse har kjøretidsbestemmelser som hindrer dem fra å kjøre 12-14 timer sammenhengende, hvilket betyr at de ikke klarer bruke opp 1000km kapasitet uansett.

 

Det handler ikke så mye om hva man trenger; de fleste trenger ikke bil en gang. Men det er veldig greit å ikke fylle bensin, diesel eller strøm hver dag, men istedenfor en gang i måneden og da skal det helst bare ta 3-5 minutter. Jeg fyller også spylevæske ca en gang per måned, fordi jeg har en 5 liters tank. Jeg kunne fint hatt en 1 dl tank istedenfor og fylt spylervæske hver dag, men det hadde vært plagsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler ikke så mye om hva man trenger; de fleste trenger ikke bil en gang. Men det er veldig greit å ikke fylle bensin, diesel eller strøm hver dag, men istedenfor en gang i måneden og da skal det helst bare ta 3-5 minutter. Jeg fyller også spylevæske ca en gang per måned, fordi jeg har en 5 liters tank. Jeg kunne fint hatt en 1 dl tank istedenfor og fylt spylervæske hver dag, men det hadde vært plagsomt.

 

Dette er typsik tankegang for de som ikke har prøvd ett liv med elbil. Dette endrer seg hos de fleste etter å ha prøvd en stund. Jeg kunne aldri i livet tenkt meg å gå tilbake til bensin/diesel hvor jeg er påtvunget å reise til en bensinstasjon i ny og ne(ca 2 ganger pr måned), kaste vekk tid og enorme mengder penger for lite energi. Å plugge bilen i hver gang en kommer hjem er ikke noe problem, jeg trenger ikke å gjøre dette men det er en vanesak og da skjer det hver gang. Sparer både tid og penger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er typsik tankegang for de som ikke har prøvd ett liv med elbil. Dette endrer seg hos de fleste etter å ha prøvd en stund. Jeg kunne aldri i livet tenkt meg å gå tilbake til bensin/diesel hvor jeg er påtvunget å reise til en bensinstasjon i ny og ne(ca 2 ganger pr måned), kaste vekk tid og enorme mengder penger for lite energi. Å plugge bilen i hver gang en kommer hjem er ikke noe problem, jeg trenger ikke å gjøre dette men det er en vanesak og da skjer det hver gang. Sparer både tid og penger. 

 

Det er sikkert en vanesak, men jeg kjenner en kamerat som har en elbil (gammel Leaf), og selv om han har blitt vant med å stikke kabelen inn hver dag, hender det av og til at han også glemmer det og da ikke har greid å komme seg til jobben 35 km unna neste morning, og selv om dette bare er en og annen sjelden gang, kan det være temmelig surt.

 

 

Den har jo ekstremt stort batteri på grunn av effekten de skal dra ut, så det er ett spesielt eksempel. 

 

Det er også en liten bil, denne Roadster 2.0. Så at man kan få presset inn et 200 kWt batteri i større, vanligere biler er sikkert mulig noen få år etter at Tesla begynner å selge sine Roadsters, men det er prisen som blir hinderet. Om batteripakken innen da koster $95 per kWt, så vil altså et 200 kWt batteri koste $19k, eller ca. kr160k.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er sikkert en vanesak, men jeg kjenner en kamerat som har en elbil (gammel Leaf), og selv om han har blitt vant med å stikke kabelen inn hver dag, hender det av og til at han også glemmer det og da ikke har greid å komme seg til jobben 35 km unna neste morning, og selv om dette bare er en og annen sjelden gang, kan det være temmelig surt.

 

Ja, det hender jeg også glemmer det(jeg er svært distrée). For min del er det problemfritt, men jeg er klar over at jeg "lider" av slike ting og har sikret meg mot det. Det er ikke verre enn at kompisen din også tar det innover seg og sjekker hver natt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet:

 

Hva får man av brukte elbiler om man skal kjøpe seg en bil for 100-150.000?

 

Regna fælt på det en gang, og det ville ta ganske lang tid før en elbil til 350.000 ble lønnsom kontra en liten dieselbil til 150.000.

Billån koster en del penger.

 

Nå kommer noen sikkert til å si at folk kjøper seg nye dieselbiler til 350.000 også, men ikke alle av oss prioriterer bil i den grad.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sikkert en vanesak, men jeg kjenner en kamerat som har en elbil (gammel Leaf), og selv om han har blitt vant med å stikke kabelen inn hver dag, hender det av og til at han også glemmer det og da ikke har greid å komme seg til jobben 35 km unna neste morning, og selv om dette bare er en og annen sjelden gang, kan det være temmelig surt.

Man trenger ikke 1000 km rekkevidde for å redusere problemstillingen nesten til null. Jeg har reelt 365-475 km rekkevidde utifra årstid, og jeg har først et problem med å klare meg i hverdagen om jeg glemmer å plugge inn ca 3 dager på rad. Og da lader jeg bare til 70%, for best mulig batterilevetid.

 

Det er også en liten bil, denne Roadster 2.0. Så at man kan få presset inn et 200 kWt batteri i større, vanligere biler er sikkert mulig noen få år etter at Tesla begynner å selge sine Roadsters, men det er prisen som blir hinderet. Om batteripakken innen da koster $95 per kWt, så vil altså et 200 kWt batteri koste $19k, eller ca. kr160k.

Det ville ikke overraske meg om topputgaven av Tesla Pickup får 200 kWh batteri. Men da blir nok ikke rekkevidden 1000 km. Kanskje mer 750 km normalt sett, og 300-400 km med henger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet:

 

Hva får man av brukte elbiler om man skal kjøpe seg en bil for 100-150.000?

Man får f.eks en helt grei Leaf. De er ikke spesielt pene og har ikke veldig god rekkevidde, men de har vist seg å være stort sett bra biler.

 

https://www.side3.no/motor/billig-og-brukt-elbil-sa-langt-rekker-budsjettet-5263809

Lenke til kommentar

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet:

 

Hva får man av brukte elbiler om man skal kjøpe seg en bil for 100-150.000?

 

Regna fælt på det en gang, og det ville ta ganske lang tid før en elbil til 350.000 ble lønnsom kontra en liten dieselbil til 150.000.

Billån koster en del penger.

 

Nå kommer noen sikkert til å si at folk kjøper seg nye dieselbiler til 350.000 også, men ikke alle av oss prioriterer bil i den grad.

 

Det finnes noen få, som feks brukt Leaf. Men jeg vil påstå at du får en mye finere og gøy bensinbil til den prisen som feks en brukt BMW 3 serie.

Se forøvrig her: https://www.tv2.no/a/9817963/

Lenke til kommentar

Ford Focus

Ford Focus ELECTRIC/EU-OK/RYGGEKAMERA/VARMESETER/LAV-KM 2014, 48 300 km, kr 139 000,-

 

spørs vel heller hva utgifter du må ut med ellers med tanke på bremser og batteri.

 

Focus kan ikke hurtiglades, og Ford tok snarveien ved å bare lempe en stor batteripakke inn i bagasjerommet. Dermed er det ikke veldig mange elbilintresserte som anbefaler Focus. Men klarer man seg med disse to begrensningene, så virker Focus ellers som en OK elbil.
Lenke til kommentar

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=15820.0

enkelte klager over batteriet holder halvparten av rekkevidden på vinteren.

Men er jo slik når man kjøper billig elbil. Er vel neppe egnet med campingvogn heller eller lengere turer om sommeren. Men prisen er jo billig.

 

Ford Focus elbil er ikke i kategorien billig, men dårlig. Med tilsvarende priser som Leaf uten å bringe noe ekstra som hurtiglader, varmepumpe eller tidsstyrt forvarming. Bagasjerommet var også fylt med batterier. Flere av disse tingene var i 2013 nærmest en selvfølge.

Dette blir gjort noe mer tydelig igjennom salgsstatistikk, hvor alle elektriske Ford Focus kun når et antall på 659 solgte biler siden 2013.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

 

Trenger du egentlig 1000km da?

 

Med litt enkel matematikk (som ikke tar høyde for variert kjøring) dersom du kjører med snittfart på 70km/t kan du kjøre i 14 timer sammenhengende.

 

Hvor ofte kjører noen 14 timer sammenhengende?

 

De fleste kjører vel kanskje max 1 time hver vei til/fra jobb og litt småkjøring på ettermiddagen. Selv en service bil kjører ikke 1000km på en dag. Man kjører til-fra kundene og parkerer for å utføre en service jobb. Ekstrem tilfellene er vel postkjøring og taxi'er, men det er helt utenom privat kjøring.

 

Selv kjører jeg 75km til jobb, ergo 150km pendling hver dag og litt småkjøring på ettermiddagen så si ca. 170km. Når dagen er over så parkerer man bilen hjemme, stapper pluggen i kontakten og lader opp bilen til dagen etterpå.

 

Så selv med såpass lang pendling og litt ekstrakjøring så er man godt innenfor med flere av el-bil alternativene på markedet idag som har rekkevidder på 200-450km.

 

I tillegg lader de fleste opp til 80% i hurtiglader på under timen som betyr at man får igjen 160-360km på en times lading. Og det er uansett sikkert greit med en pause fra kjøringen når man har kjørt 20 mil.

 

1000km rekkevidde er i realiteten kun relevant for tung-transport, og selv disse har kjøretidsbestemmelser som hindrer dem fra å kjøre 12-14 timer sammenhengende, hvilket betyr at de ikke klarer bruke opp 1000km kapasitet uansett.

 

Det handler ikke så mye om hva man trenger; de fleste trenger ikke bil en gang. Men det er veldig greit å ikke fylle bensin, diesel eller strøm hver dag, men istedenfor en gang i måneden og da skal det helst bare ta 3-5 minutter. Jeg fyller også spylevæske ca en gang per måned, fordi jeg har en 5 liters tank. Jeg kunne fint hatt en 1 dl tank istedenfor og fylt spylervæske hver dag, men det hadde vært plagsomt.

Har du en elbil med 250-400km rekkevidde så går det fint å glemme lading en gang i blant. F.eks som nevnt har jeg 150km pendling men Kona har 450(ish) km rekkevidde. Da kan jeg glemme å lade og fortsatt ha nok til å komme meg til/fra jobb.

 

Poenget er at å vente på 1000km rekkevidde elbil er komplett overkill for privat bruk. Finnes flere fine alternativer med mer enn nok rekkevidde som dekker daglige behov, og flere elbiler med 400km rekkevidde til en pris gjennomsnittsfamilien har råd til vil det komme i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av det som er så fint med elbiler (og hybrid) er at de kan omgjøre bevegelsesenergi til kjemisk energi.

Altså at bilen lader batteriet samtidig som den kjører og bremser. Ingen eksos og nesten helt lydløs,

som er positivt spesielt i byene. Men nå gjenstår det å vente på en elbil som kan gå over 1000 km på en full-lading.

 

Rekkevidde på 1000 km (!) er nok ikke rasjonelt for vanlige personbiler. Da vil man drasse rundt på en helt urimelig svær og tung batteripakke til daglig og få unødig høyt energiforbruk, bare for å ha rekkevidde nok til en ganske ekstrem langtur (som jeg tviler på at 99 % av oss noen gang har utført i ett jafs uten overnatting, om i det hele tatt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...