Gå til innhold

Se hvor mye du kan spare: Dette er alle elbilfordelene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en liten "feil" i artikkelen ang. moms. Momsen virker også på bilprisen inkludert engangsavgiften. Med andre ord er ikke momsen på en Leaf 69 000 spart i eksempelet gitt, men en god del mer. Moms er ofte en skatt på skatt.

Så om en elbil koster 300 000 uten avgifter og moms, kan den fort koste smertelig mye mer om den skulle hatt samme avgifter som ICE biler får i dag. La oss si at det er 60 000 kr i engangsavgift som i 115 hesters Golf eksempelet i artikkelen. Da koster bilen med engangsavgift og uten moms 360 000 kr. Om momsen da er på 25%, vil momsen utgjøre hele 90 000 kr. Altså, 60 000 + 90 000 kr = 150 000 kr til staten (50% av bilens verdi)

Altså vil elbilen i mitt eksempel ende opp med å gå fra 300 000 kr i dag, til 450 000 kr. Om politikerne i fremtiden ønsker å gjøre elbiler enda dyrere, kan de legge til en hk-avgift eller vekt-avgift, som vil bety at momsen blir enda dyrere og dermed elbilen mye dyrere.

 

Om vi skal følge eksempelet videre, slik at el-bilene får 50% skatt på seg, så vil altså en Tesla Model S P100D som i dag koster 1,3 mill uten beskatning koste nærmere 2 mill etter (1,3 / 2 = 0,65 1,3+0,65 = 1,95 mill ).

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Det er en liten "feil" i artikkelen ang. moms. Momsen virker også på bilprisen inkludert engangsavgiften. Med andre ord er ikke momsen på en Leaf 69 000 spart i eksempelet gitt, men en god del mer. Moms er ofte en skatt på skatt.

 

Så om en elbil koster 300 000 uten avgifter og moms, kan den fort koste smertelig mye mer om den skulle hatt samme avgifter som ICE biler får i dag. La oss si at det er 60 000 kr i engangsavgift som i 115 hesters Golf eksempelet i artikkelen. Da koster bilen med engangsavgift og uten moms 360 000 kr. Om momsen da er på 25%, vil momsen utgjøre hele 90 000 kr. Altså, 60 000 + 90 000 kr = 150 000 kr til staten (50% av bilens verdi)

 

Altså vil elbilen i mitt eksempel ende opp med å gå fra 300 000 kr i dag, til 450 000 kr. Om politikerne i fremtiden ønsker å gjøre elbiler enda dyrere, kan de legge til en hk-avgift eller vekt-avgift, som vil bety at momsen blir enda dyrere og dermed elbilen mye dyrere.

 

Om vi skal følge eksempelet videre, slik at el-bilene får 50% skatt på seg, så vil altså en Tesla Model S P100D som i dag koster 1,3 mill uten beskatning koste nærmere 2 mill etter (1,3 / 2 = 0,65 1,3+0,65 = 1,95 mill ).

 

Nei, det stemmer ikke. Plott tallene dine inn i en import kalkulator. moms for bil til 300 000 er 75 000. Altså 25%. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

25% av 360 000 er 90 000 kr. Du må ikke glemme å ta med engangsavgiften når du skal beregne moms.

 

Les en gang til, moms legges ikke på engangsavgift. igjen oppfordrer jeg deg til å sjekke import kalkulatoren. Der får en alle detaljer. 

Kjøper en bil til 300 000 i utlandet betaler en 75 000 i moms. Engangsavgift kommer utenom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les en gang til, moms legges ikke på engangsavgift. igjen oppfordrer jeg deg til å sjekke import kalkulatoren. Der får en alle detaljer. 

Kjøper en bil til 300 000 i utlandet betaler en 75 000 i moms. Engangsavgift kommer utenom. 

 

Ok det stemmer, jeg trodde det var det samme som på drivstoff der jeg mener moms kommer på toppen av avgiftene.

Lenke til kommentar

Noe av det som er så fint med elbiler (og hybrid) er at de kan omgjøre bevegelsesenergi til kjemisk energi.
Altså at bilen lader batteriet samtidig som den kjører og bremser. Ingen eksos og nesten helt lydløs,

som er positivt spesielt i byene. Men nå gjenstår det å vente på en elbil som kan gå over 1000 km på en full-lading.

Lenke til kommentar

Naturlig alt dette. Elektrisitet krever mindre å lage og en elmotor bruker mindre på å flytte bilen. Når man da i tilegg tar med avgiftene på bensin så blir forskjellen stor.

Jepp og elbiler kan delvis tanke seg selv, altså at en brøkdel av "tanken"/batteriet alltid består av

litt gratis "bensin"/strøm. Ingen skifting av diverse filter og en haug med dyre slitedeler. Norge går

også på vannkraft så elbiler er perfect match energimessig.

Endret av mrkaisen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbiler, både med og uten hydrogen som rekkeviddefolenger, burde selges uten noen avgifts-fordeler, både under kjøp og kjøring.

Men fossibiler burde  betale avgift utfra "forurenser betaler ".

Så burde samfunnet, hvis det ønsker forurensningsfri transport og har tro på/frykt for  "klimakrise", bygge ut ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner, betalt gjennom fylle og lade-pris.

Slik ville vi få en total forurensningsfri transport i Norge.

Likeledes burde en oppgradering av nettet i boligområder betales av de om trenger/ønsker hjemmelading.

Så kunne markedet bestemme om de ville ha med eller uten hydrogen, eller fossil,  som rekkeviddeforlenger.

Lenke til kommentar

Noe av det som er så fint med elbiler (og hybrid) er at de kan omgjøre bevegelsesenergi til kjemisk energi.

Altså at bilen lader batteriet samtidig som den kjører og bremser. Ingen eksos og nesten helt lydløs,

som er positivt spesielt i byene. Men nå gjenstår det å vente på en elbil som kan gå over 1000 km på en full-lading.

Den tror jeg du skal vente veldig lenge på

Lenke til kommentar

 

Noe av det som er så fint med elbiler (og hybrid) er at de kan omgjøre bevegelsesenergi til kjemisk energi.

Altså at bilen lader batteriet samtidig som den kjører og bremser. Ingen eksos og nesten helt lydløs,

som er positivt spesielt i byene. Men nå gjenstår det å vente på en elbil som kan gå over 1000 km på en full-lading.

Den tror jeg du skal vente veldig lenge på

Tesla roadster gjør vel det

Lenke til kommentar

Veteranbiler har jo billigere forsikring og tåler mere.

Ofte er ikke prisene så høye på veiavgift. Men man antar vel 30 år gammel bil ikke blir kjørt så mye.

 

Hvor mye mer tåler en veteranbil da? Gjerne kom med eksempler.

Ellers har fortsatt veteranbiler forbrenningsmotorer, gamle sådan, og disse trenger en del service. Og de har ofte et drivstoffforbruk som kanskje ikke matcher dagens biler opp til ankelen engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De eldre bilene er vel laget av aliminium og jern. Dagens biler bruker mere plast og har mere elektronikk.

Nå er vel tesla og de amrikanske bilene vanskeligere å reparere.

Er det lite rust trenger man vel ikke så mye reprasjon. Er vel enklere å reparere eldre biler en nye.

 

Godt mulig med høyere drivstoff forbruk men det avhenger også av vekten på bilen. Jern er veldig tungt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...