Gå til innhold

"Pris og data beregnes ut fra dagene som er igjen i mnd."


Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er denne praksisen?

 

Blir mildt sagt litt irritert når jeg har kjøpt 4GB abbo hos Talkmore nå, og i dag når tlfnr er portert så har jeg kun 2,67GB igjen av data i måneden.

Har betalt for 299,- for 4GB men får 2,67GB for 200,- istedenfor fordi det er 11.sept.

 

20 dager med 2,67GB går fort. Hva er dette for en praksis? Helt tullete etter min mening. Hadde jeg ville spare penger hadde jeg valgt billigere abbo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri vært borti dette men så har jeg kun brukt Telenor hele tiden.

Heldigvis skal jeg bare bruke Talkmore i to må eder.

 

Ser og at Komplett Mobil holder på slik.

Synes det er tullete praksis. Atpåtil blir det mindre rollover til neste måned når man får strupet datakvoten. Kanskje derfor de gjør det slik ...

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hvor vanlig er denne praksisen?

 

Blir mildt sagt litt irritert når jeg har kjøpt 4GB abbo hos Talkmore nå, og i dag når tlfnr er portert så har jeg kun 2,67GB igjen av data i måneden.

Har betalt for 299,- for 4GB men får 2,67GB for 200,- istedenfor fordi det er 11.sept.

 

20 dager med 2,67GB går fort. Hva er dette for en praksis? Helt tullete etter min mening. Hadde jeg ville spare penger hadde jeg valgt billigere abbo.

 

Du har beregnet forbruket ditt til 133 MB per dag og får altså 133 MB per dag..

 

Du kan kjøpe en 1 GB datapakke til 79 kr om det ikke holder og vil likevel være under 299 kr. Denne pakken varer i 30 dager og vil brukes før det inkluderte neste måned.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Er det bare jeg eneste som syns er frekt å holde på slik? Man har kjøpt 4 GB data, at det skulle være maks 133 MB per dag begrensing syns jeg er helt lattelig, betalte man da mindre?

Jeg syns slike ting burde komme tydligere frem før man bestiller.

Hvis uke\dagspakke er ikke slikt begrenset er det nesten bedre kjøp syns jeg.

https://talkmore.no/abonnement/4gb-eu

 

Men jeg har aldri hatt særlig sansen for talkmore. De er luringer som telenor.

Hvis man sier man bytter til chilimobil får man kun 10 GB datapakke på kontantkort som senere viser seg å være feil. De vil ikke miste kunder. Men lure kunder er greit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De fleste billig-operatørene har et fakturasystem som fakturerer fra første dag per måned, til siste dag per måned. Når man da blir kunde hos disse, la oss si 15 september, vil man da få en pris og kvote som da har blitt delt på 30, og ganget opp antall dager som er igjen denne måneden, samt at man også kan bli fakturert for 30 dager i neste måned, slik at man vil bli fakturert korrekt ifølge fakturasystemet.

 

Dette er ren metteregning og logisk om man tenker på det litt lenger enn sin egen nese. Andre selskaper som f.eks Telia har fakturering fra den dagen du ble kunde og 30 dager frem. Man får også full kvote. Sånn er fakturasystemet deres satt opp. Men opplever derimot at siste forfallsdato endrer seg med 0-3 dager frem per måned da noen måneder har 28, 30 og 31 dager i seg. Man kan starte med siste forfallsdato 15 en måned, og 14 i neste måned, og datoene går nedover.

 

Når man inngår et kundeforhold hos et selskap, er man påkrevd å lese avtalevilkårene man SIGNERER for å bli kunde. Der finner man slik informasjon som f.eks fakturering. Det er litt for sent å plutselig være uenig når man da får en faktura og kvote i ettertid som kommer som et sjokk. Gidder du ikke å lese avtalevilkårene ved inngåelse av kontrakt? Nei vel, da har du ingenting å sutre over.

Fortsatt misfornøyd og underleppa fremme? Bytt selskap og ... Nei vent. Ny avtalevilkår som signeres uten å lese den, og ny runde med underleppe.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste billig-operatørene har et fakturasystem som fakturerer fra første dag per måned, til siste dag per måned. Når man da blir kunde hos disse, la oss si 15 september, vil man da få en pris og kvote som da har blitt delt på 30, og ganget opp antall dager som er igjen denne måneden, samt at man også kan bli fakturert for 30 dager i neste måned, slik at man vil bli fakturert korrekt ifølge fakturasystemet.

 

Dette er ren metteregning og logisk om man tenker på det litt lenger enn sin egen nese. Andre selskaper som f.eks Telia har fakturering fra den dagen du ble kunde og 30 dager frem. Man får også full kvote. Sånn er fakturasystemet deres satt opp. Men opplever derimot at siste forfallsdato endrer seg med 0-3 dager frem per måned da noen måneder har 28, 30 og 31 dager i seg. Man kan starte med siste forfallsdato 15 en måned, og 14 i neste måned, og datoene går nedover.

Jeg syns nkom og teleoperatørene bør bli enige om felles standard slik man vet det før man ingår avtale.

Liksom talkmore\telenor selgerne på messer tror du de sier dette før de selger deg avtale eller er de mere interisert å gi deg gratis nødlader for 50 kr og gratis simkort på dagen. Men å forklare hvordan ting funger er vel vanskelig for dem. Så nei tar ikke kritikken din seriøst, selv om du har noen poeng. Er noe som heter retningslinjer for teleoperatører.

slik at ikke levrandørene kan ha egne betingelser som blir feil for kundene. Jeg forstår folk klager. Ellers kunne man tatt forbehold ved tekniske feil som fører til kunder får giganske regninger. Eller endringer i markedsitvasjon som gjør at kundene får dårlig avtale uten levrandøren plikter å informere. Er man uenig ta det med nkom eller forbrukerrådet som ikke gjør noe med saken.

 

Men i enkelte tilfeller med pris per mb istedenfor pakker i fly\båt har nkom og forbrukerrådet slått fast fleste levrandører kommer med for få advarsler og informasjon rundt dette. Kundene sitter med tapet.

 

Kan også bekrefte det som også fleste vet, over 90% tilfellene er det billig å kjøpe datapakke i utlandet en gjennom telia\telenor og icenet. Fordi norge er det rikeste landet. Ergo 1 GB datapakke i spania koster mindre på grunn av EU reglene. Men alikevell kan man få større datapakker f.eks i spania eller sverige\danmark og usa etc.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man inngår et kundeforhold hos et selskap, er man påkrevd å lese avtalevilkårene man SIGNERER for å bli kunde. Der finner man slik informasjon som f.eks fakturering. Det er litt for sent å plutselig være uenig når man da får en faktura og kvote i ettertid som kommer som et sjokk. Gidder du ikke å lese avtalevilkårene ved inngåelse av kontrakt? Nei vel, da har du ingenting å sutre over.

Fortsatt misfornøyd og underleppa fremme? Bytt selskap og ... Nei vent. Ny avtalevilkår som signeres uten å lese den, og ny runde med underleppe..

Jeg leste avtalevilkårene ved inngåelse som jeg godtok.

De nevnte til din opplysning, ingenting om dette.

 

Særvilkårene hvor dette nevnes, står på nettsiden deres.

 

Så du kan spare deg for det høye hesten pratet ditt "øh du må lese vilkårene du godtar der står alt jyz". Feil.

Lenke til kommentar

Det er jo bare surr og vas fra deg LMH1, og du drar inn komplett irrelevante ting til stadighet. Det er ikke noe begrensning på 133 MB/dag som du hevder, det er bare en gjennomsnittsberegning når man kjøper 4gb per mnd.

Han kan fint bruke hele kvoten (2.67GB) på én dag.

 

Du betaler jo tilsvarende mindre på første faktura, så man betaler jo bare for de 2.67 GB man har den første måneden. Sliter med å se hvordan dette er lureri.

Lenke til kommentar

Helt enig i at det er dritfrekt, og det er i tillegg ikke godt nok opplyst om. Jeg ble fakturert for ekstra dataforbruk (hadde heller ikke fått SMS-varsel i tide) og kranglet meg til å få fakturaen kreditert, men det tok et par forsøk før de ga seg på det. (Først nektet de, senere prøvde de å "møte meg på halvveien" men til slutt ga de seg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...