Lami Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Hvor vanlig er denne praksisen? Blir mildt sagt litt irritert når jeg har kjøpt 4GB abbo hos Talkmore nå, og i dag når tlfnr er portert så har jeg kun 2,67GB igjen av data i måneden. Har betalt for 299,- for 4GB men får 2,67GB for 200,- istedenfor fordi det er 11.sept. 20 dager med 2,67GB går fort. Hva er dette for en praksis? Helt tullete etter min mening. Hadde jeg ville spare penger hadde jeg valgt billigere abbo. 1 Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Telenor Mobil gir alt inkludert selv om det bare er igjen 1 dag før ny periode ihvertfall 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Enig dette er tullete man betaler dyrt og får ikke lov å bruke opp kvoten? Chilimobil fri data betaler man vel for perioden ut måneden, men mister ikke noe data. Har kun prøvd fri data. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Det er vel normalen at operatørene regner ut pris etter månedspris delt på 30. Det samme gjelder datakvoten. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. september 2018 Forfatter Del Skrevet 11. september 2018 (endret) Har aldri vært borti dette men så har jeg kun brukt Telenor hele tiden. Heldigvis skal jeg bare bruke Talkmore i to må eder. Ser og at Komplett Mobil holder på slik. Synes det er tullete praksis. Atpåtil blir det mindre rollover til neste måned når man får strupet datakvoten. Kanskje derfor de gjør det slik ... Endret 11. september 2018 av Lami Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 En grunn til at de har betegnelsen «billig operatør». Har Telenor selv og da får man full pakke med data selv om det skulle være siste dag i måneden. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Det er vel normalen at operatørene regner ut pris etter månedspris delt på 30. Det samme gjelder datakvoten. Jepp, er vel heller Telenor som er unntaket, noen som vet hvordan Telia gjør det? Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Jepp, er vel heller Telenor som er unntaket, noen som vet hvordan Telia gjør det? Telia fakturerer fra du ble kunde og 30 dager frem, uavhengig av dato på kalenderen. Faktura for endrer seg etterhvert som man passerer måneder med 31, 30 og 28 dager. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Sånn er det når man velger lavprisaktører. Man kan ikke få i pose og sekk. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. september 2018 Forfatter Del Skrevet 11. september 2018 Er Talkmore en lavprisaktør? Jeg betalte 299,- for 4GB hos Telenor. Jeg betaler 299,- for 4GB hos Talkmore. Men ja kanskje de er. Det er forøvrig kun i to måneder jeg skal være kunde hos de så jeg overlever. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Er Talkmore en lavprisaktør? Jeg betalte 299,- for 4GB hos Telenor. Jeg betaler 299,- for 4GB hos Talkmore. Men ja kanskje de er. Det er forøvrig kun i to måneder jeg skal være kunde hos de så jeg overlever. Talkmore er/var lavprisaktøren til Telenor. Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Hvor vanlig er denne praksisen? Blir mildt sagt litt irritert når jeg har kjøpt 4GB abbo hos Talkmore nå, og i dag når tlfnr er portert så har jeg kun 2,67GB igjen av data i måneden. Har betalt for 299,- for 4GB men får 2,67GB for 200,- istedenfor fordi det er 11.sept. 20 dager med 2,67GB går fort. Hva er dette for en praksis? Helt tullete etter min mening. Hadde jeg ville spare penger hadde jeg valgt billigere abbo. Du har beregnet forbruket ditt til 133 MB per dag og får altså 133 MB per dag.. Du kan kjøpe en 1 GB datapakke til 79 kr om det ikke holder og vil likevel være under 299 kr. Denne pakken varer i 30 dager og vil brukes før det inkluderte neste måned. Endret 12. september 2018 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Sliter med å se hvordan 2.67gb går fortere på 20 dager enn 4gb gjør på 30 dager..? Eller er problemet at du har valgt et for lite abonnement i utgangspunktet? Endret 12. september 2018 av NoTrace 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Er det bare jeg eneste som syns er frekt å holde på slik? Man har kjøpt 4 GB data, at det skulle være maks 133 MB per dag begrensing syns jeg er helt lattelig, betalte man da mindre? Jeg syns slike ting burde komme tydligere frem før man bestiller. Hvis uke\dagspakke er ikke slikt begrenset er det nesten bedre kjøp syns jeg. https://talkmore.no/abonnement/4gb-eu Men jeg har aldri hatt særlig sansen for talkmore. De er luringer som telenor. Hvis man sier man bytter til chilimobil får man kun 10 GB datapakke på kontantkort som senere viser seg å være feil. De vil ikke miste kunder. Men lure kunder er greit. Endret 12. september 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 De fleste billig-operatørene har et fakturasystem som fakturerer fra første dag per måned, til siste dag per måned. Når man da blir kunde hos disse, la oss si 15 september, vil man da få en pris og kvote som da har blitt delt på 30, og ganget opp antall dager som er igjen denne måneden, samt at man også kan bli fakturert for 30 dager i neste måned, slik at man vil bli fakturert korrekt ifølge fakturasystemet. Dette er ren metteregning og logisk om man tenker på det litt lenger enn sin egen nese. Andre selskaper som f.eks Telia har fakturering fra den dagen du ble kunde og 30 dager frem. Man får også full kvote. Sånn er fakturasystemet deres satt opp. Men opplever derimot at siste forfallsdato endrer seg med 0-3 dager frem per måned da noen måneder har 28, 30 og 31 dager i seg. Man kan starte med siste forfallsdato 15 en måned, og 14 i neste måned, og datoene går nedover. Når man inngår et kundeforhold hos et selskap, er man påkrevd å lese avtalevilkårene man SIGNERER for å bli kunde. Der finner man slik informasjon som f.eks fakturering. Det er litt for sent å plutselig være uenig når man da får en faktura og kvote i ettertid som kommer som et sjokk. Gidder du ikke å lese avtalevilkårene ved inngåelse av kontrakt? Nei vel, da har du ingenting å sutre over. Fortsatt misfornøyd og underleppa fremme? Bytt selskap og ... Nei vent. Ny avtalevilkår som signeres uten å lese den, og ny runde med underleppe.. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) De fleste billig-operatørene har et fakturasystem som fakturerer fra første dag per måned, til siste dag per måned. Når man da blir kunde hos disse, la oss si 15 september, vil man da få en pris og kvote som da har blitt delt på 30, og ganget opp antall dager som er igjen denne måneden, samt at man også kan bli fakturert for 30 dager i neste måned, slik at man vil bli fakturert korrekt ifølge fakturasystemet. Dette er ren metteregning og logisk om man tenker på det litt lenger enn sin egen nese. Andre selskaper som f.eks Telia har fakturering fra den dagen du ble kunde og 30 dager frem. Man får også full kvote. Sånn er fakturasystemet deres satt opp. Men opplever derimot at siste forfallsdato endrer seg med 0-3 dager frem per måned da noen måneder har 28, 30 og 31 dager i seg. Man kan starte med siste forfallsdato 15 en måned, og 14 i neste måned, og datoene går nedover. Jeg syns nkom og teleoperatørene bør bli enige om felles standard slik man vet det før man ingår avtale. Liksom talkmore\telenor selgerne på messer tror du de sier dette før de selger deg avtale eller er de mere interisert å gi deg gratis nødlader for 50 kr og gratis simkort på dagen. Men å forklare hvordan ting funger er vel vanskelig for dem. Så nei tar ikke kritikken din seriøst, selv om du har noen poeng. Er noe som heter retningslinjer for teleoperatører. slik at ikke levrandørene kan ha egne betingelser som blir feil for kundene. Jeg forstår folk klager. Ellers kunne man tatt forbehold ved tekniske feil som fører til kunder får giganske regninger. Eller endringer i markedsitvasjon som gjør at kundene får dårlig avtale uten levrandøren plikter å informere. Er man uenig ta det med nkom eller forbrukerrådet som ikke gjør noe med saken. Men i enkelte tilfeller med pris per mb istedenfor pakker i fly\båt har nkom og forbrukerrådet slått fast fleste levrandører kommer med for få advarsler og informasjon rundt dette. Kundene sitter med tapet. Kan også bekrefte det som også fleste vet, over 90% tilfellene er det billig å kjøpe datapakke i utlandet en gjennom telia\telenor og icenet. Fordi norge er det rikeste landet. Ergo 1 GB datapakke i spania koster mindre på grunn av EU reglene. Men alikevell kan man få større datapakker f.eks i spania eller sverige\danmark og usa etc. Endret 12. september 2018 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 Når man inngår et kundeforhold hos et selskap, er man påkrevd å lese avtalevilkårene man SIGNERER for å bli kunde. Der finner man slik informasjon som f.eks fakturering. Det er litt for sent å plutselig være uenig når man da får en faktura og kvote i ettertid som kommer som et sjokk. Gidder du ikke å lese avtalevilkårene ved inngåelse av kontrakt? Nei vel, da har du ingenting å sutre over. Fortsatt misfornøyd og underleppa fremme? Bytt selskap og ... Nei vent. Ny avtalevilkår som signeres uten å lese den, og ny runde med underleppe.. Jeg leste avtalevilkårene ved inngåelse som jeg godtok. De nevnte til din opplysning, ingenting om dette. Særvilkårene hvor dette nevnes, står på nettsiden deres. Så du kan spare deg for det høye hesten pratet ditt "øh du må lese vilkårene du godtar der står alt jyz". Feil. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Det er jo bare surr og vas fra deg LMH1, og du drar inn komplett irrelevante ting til stadighet. Det er ikke noe begrensning på 133 MB/dag som du hevder, det er bare en gjennomsnittsberegning når man kjøper 4gb per mnd. Han kan fint bruke hele kvoten (2.67GB) på én dag. Du betaler jo tilsvarende mindre på første faktura, så man betaler jo bare for de 2.67 GB man har den første måneden. Sliter med å se hvordan dette er lureri. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Helt enig i at det er dritfrekt, og det er i tillegg ikke godt nok opplyst om. Jeg ble fakturert for ekstra dataforbruk (hadde heller ikke fått SMS-varsel i tide) og kranglet meg til å få fakturaen kreditert, men det tok et par forsøk før de ga seg på det. (Først nektet de, senere prøvde de å "møte meg på halvveien" men til slutt ga de seg). Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Men hva er det som er "dritfrekt" med det? Du betaler jo tilsvarende mindre kroner den første måneden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå