Gå til innhold

Vårt mnd forbruk Hva syntes du?

Anbefalte innlegg

Tenkte å lufte en tanke om et oppsatt forbruk her og hva slags tanker Ola nordmann her har 

25-26 År

Samlet netto inntekt mnd: 33+22k = 55k

Hus - 17k

fellesutgifter - 1k

Strøm - 2k ( ink elbil lading )

Billån + forsikring - 4.5k

Mat - 6k

Div Forsikringer - 1.5k

Hunder - 1k

Kommunale avgifter - 1.5k ( estimert )

Hyttelån - 5k

Uforutsett kostnad - 2k

Tot avrundet 45k ( Noen mnd +- som alltid går med )

Vi prøver begge å spare opp 6mnd lønninger som skal være en bufferkonto. ( 1 snart fylt opp ) 

Deretter ha en bufferkonto til barnet på 50k

Mange syntes vi er gale som er så nære Inntekten med utgifter hver mnd.

hva tenker andre på det store nettet?

Tot verdi på alt vi eier = 6.8M   tot gjeld = 5.4M

Nedbetalinger er forholdsvis 10 og 25 år

Tips til evt hva vi burde endre ?

Livskvaliteten er på topp og eneste bekymringer er som oftest økonomien ved et rentehopp, men vi har en buffer som ligger inne for alt. ( worst case selger vi hytta og nedbetaler bil og litt husgjeld )

Anonymous poster hash: 4f638...d09
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er det etter mitt syn mye som bør endres. 

Vi har i dag klart høyere inntekt etter skatt enn dere, men er også i en annen livssituasjon da vi har

• dobbel så høy alder som dere
  • et par gutter i ungdomsskolen
  • null boliglån (et lån som for øvrig ALDRI har vært over 60 % av det som før ble kalt “lånetakst” og som typisk var 10 % eller mer under en salgstakst) 
  • null billån (aldri hatt) 

Vårt budsjett er for 2018 knapt 30000 kr/mnd, og da er altså absolutt alle utgiftene med, fra klær via ferier til “lommepenger” og de er også inkl mat, klær, etc for fire personer og ikke to personer. Vi har større utgifter til energi (ved + strøm) enn dere pga både eldre hus og område med høy nettleie, men også lavere avsatt til uforutsett (noe jeg mener er naturlig når vi har systematisk sparing til alle påregnelige fornyelser hjemme og en akuttkonto på et par hundre tusen) og null hundeutgifter. . Legger vi til nødvendige lån, altså hus, får vi med deres lån 47000 kr/mnd - og da snakker vi om et hus som høyst trolig ikke er nødvendig så lenge man er to også (det erimididlertid en fornuftig tanke å tenke huskjøp også når man er to dersom man har tenkt å bli tre-fire-fem-seks. 

Dere burde etter mitt etter mitt syn si flatt 10000 kr/mndtil sparekonto, trekk samtidig med lønnsutbetaling og bundet minst fem år med høyeste mulig uttaksgebyr før dette om absolutt binding ikke er mulig. Gjerne 15000 kr/mnd også inntil bufferet dere ønsker for “konto for uforutsatt” er fylt opp, ellers en fornuftig bufferstørrelse. Så legger dere et budsjett derfra, altså basert på a) kalkulert netto månedstintekt 400000-45000 og b) budsjettet skal dekke absolutt ALLE utgifter i et totalperspektiv på 12 måneder, inkl slitasje på alt fra bil til klær og møbler som ikke fornyes i den perioden. Ikke bare legger budsjettet, men fører regnskap også og gjør den aller viktigste øvelsen hver eneste måned: Sammenligner de to, analyserer årsak til avvik og justerer kurs videre ut fra analysen. Budsjett har ingen verdi så lenge de bare eksisterer på et papir... 

Det betyr sannsynligvis en hytte som raskt får “til salgs”-skilt og et matbudsjett som skjæres til maks 5000 kr, gjerne maks 4500 kr/mnd  eller 150 kr/dag i gjennomsnitt for alle årets dager inkl julaften og fødselsdager. (Vi er to voksne + to ungdommer med upåklagelig appetitt, vi har presis EN dagligvarebutikk å velge mellom innenfor en times kjøring (men også matbod +mulighet for å kjøpe egg og div grønnsaker direkte i gårdsbutikk i bygden, samt egen båt som sørger for vesentlig av fiskemiddagene mot maks 200 kr/mnd til diesel og redskaper), vi har et totalbudsjett for “husholdning” på 7500 kr/mnd - og vi lever svært utmerket!). Kanskje betyr det også en bil som får “til salgs”-skilt for med gjeld på 5,4 millioner tyder det på bolig i rimelig sentrale strøk hvor det finnes bybusser. Valgene er imidlertid til slutt deres ut fra hva som er praktisk mulig + hva dere priorierer høyest i livet, men altså et totalbudsjett på 40000-45000 kr/mnd over en tolvmånedersperiode og absolutt alle kostnader inkl de usynlige (avskriving/slitasje) dekket innenfor dette. 

Lenke til kommentar

Lånekostnader er relativt greit. Koster å bo på akseptabelt areal i en storby... Men forsikring på 1500 pr mnd pluss bilforsikring hørtes dyrt ut. Sikker på at dere ikke er dobbeltforsikret med arbeidsgiver, eller at det er noe unødvendig der? Eller at det kunne vært fordelaktig å bytte selskap? 

Hvorfor skal dere ha en bufferkonto på 6x 55'000 til dere selv pluss 50'000 i bufferkonto til ungen? Er den skilt ut som en egen utgiftspost? 

Lenke til kommentar

Til tre personar så synest eg det ser ganske greit ut. Dei fleste utgifter kan sjølvsagt reduserast, men det går ofte ut over eit eller anna. De hadde kanskje klart å få matutgiftene ned i 4-5000, men eg ser ingen problem med å bruka 6000 på det. Det er litt over 10% av inntektene.

Dei største utgiftene utanom mat er sjølvsagt bustad og bil. Det er ein prioriteringssak om ein vil ha dyrt hus og hytte, men det er sjølvsagt ingenting i veien for å ha det.

Eg forstår ikkje heilt kvifor andre synest de er galne når de har ~10 000 til overs kvar månad. Det er meir enn mange andre har.

Den største risikoen er sjølvsagt at renta går opp, men de har framleis god dekning på ei eventuell renteauke opp til 3.5%. Når de i tillegg har bufferkontoer så er de godt sikra mot diverse som kan gå i stykker. Om de ikkje hadde hatt det så har de jo likevel 10 000 til overs i månaden.

Har de noko spareplan? Sparar de til dømes i BSU? BSU bør fyllast opp kvart år, gjerne BSU2 òg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi ligger nok godt over det vi "burde" ha i gjeld og utgifter forbundet med det. Det er vi alle enige i

.Jeg må jo legge til at hytten er nesten "uvurderlig" for oss.. Da vi har feriene våre der og den er lett tilgjengelig ( Lite paradis 15 min ifra hjemme ) Som gir oss en pause fra bylivet

Den vil også gi meg ( hvis vi følger de andre hyttene i området ) Alt ifra 20-80k årlig( Spørs om vi tar 1mnd eller 4) i utleie inntekter dersom vi ser at vi vil slite økonomisk.

-Jeg liker tanken med å selge hytta og kjøpe hus for så å leie ut! Helt klart. Men med tanke på at sekundærbolig krever 50% ? EK nå så har vi absolutt ikke mulighet til det. Og igjen dette med et feriested som vi "sparer" store summer på.

-Det å få boliglånet ned til 10k ville vært en drøm, men slik tankegangen min er så er det å spare til en bufferkonto bedre enn å nedbetale. For så å nedbetale dette fortere etter bufferen er fylt opp

-BSU på min side blir fyllt opp hvert år.

-Barnekontoen er for barnet generelt bare.. Hvis vi trenger en ny vogn, bilstol etc etc

Jeg har 7% pensjonsordning i jobb, fruen har som kanskje flere har skjønt en lavt lønnet jobb og en vanlig 2% avtale.

Det vil bli jobbet med pensjon mest sannsynlig når vi bikker 30+ og alt er på "stell" forhåpentligvis

Men tilbake til huslånet.. Dette er nok der de fleste blir forundret, men jeg kan jo kjapt fortelle om situasjonen vi var i :)

Vi ville flytte sammen.. Fikk kausjonist og full belåning på første leilighet

Solgte etter 1 år med 400k fortjeneste

Leilighet nr 2 kjøpte vi med full belåning her også ( Oppgradere hvitevarer og alt generelt i leiligheten )

Solgte etter 2 år med 500k fortjeneste

Barn kom og vi trenger større plass samt et sted som barnet kan vokse opp i ( Nær besteforeldre osv så dyrt området ) 

Fikk full belåning på hus 4.1M og oppussing på 500k  Huset er nå beboelig i de neste 20 årene

Vi har alt av materialistisk "behov"  Seng-Tv-Sofaer-Hvitevarer..Ja egentlig alt i huset vil ihvertfall vare en god stund ( ihvertfall 5 år med garantien som ligger på det meste + forsikringer som vil gi oss nye varer ved uansett feil osv osv ) 

Så vi har på en måte startet på "nytt" ved hvert flyttelass men oppgradert oss selv hver gang.

Så i våre øyne har vi oppnådd det de fleste vil bruke 10-15 år på iløpet av 2-3 år. Og kan nå ta det litt med ro og forholde oss til kun det økonomiske vi har dratt på oss..Etter et par år nå vil vi nok være på et stadie der vi er mye mer komfortable og ikke trenger å tenke stort på det heller.

Får ikke med alt i denne teksten nå.. Men det er ihvertfall slik jeg tenker :)

Anonymous poster hash: 4f638...d09
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg synes bil og forsikringer ligger for høyt. Ok å prioritere hus og hytte da de forventes å gi avkastning, og kan sees på som en form for sparing (avdrag og verdistigning).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...