Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerning av byggstøv (mur, sement, betong)?

Anbefalte innlegg

Vi har fått fagfolk til å fjerne fliser og dermed er hele leiligheten (utenom det som er plasttildekket) dekket av et veldig fint støv som vi lurer på hvordan er best å fjerne? Det skal visstnok være slipende så det er ikke lurt å tørke bort med klut og vanlige støvsugere får det inn i maskineriet og blir ødelagt.

Lufting er prisgitt vindretningen og vil selvsagt spre støvet tilfeldig enda mer. Clas Ohlson anbefalte en billig elektrisk løvblåser med sugefunksjon uten filter (31-9050 til kr 299,- Får dessverre ikke lagt inn lenke her med lesebrett av en eller annen grunn) -sikkert ikke rare greiene til den prisen, men kan det være en ide for støvet?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lureste hadde vært å holde døren lukket og lufte via et vindu

Nå som skaden er skjedd så er det letteste å bruke støvsuger

De andre rommene er lukket, men det er fullt av både liggende og svevestøv (jeg kjenner lukten/kløe i halsen) i rommet der jobben er gjort (utenom der jeg har tildekket møbler osv med plast). Det er vel både i tak og vegger vil jeg tro og trengs å fjernes før maling og for helsens skyld/spredning til innredning som vi skal flytte tilbake. Endret av minimax
Lenke til kommentar

Du kan fint ta knekken på ein vanleg hus-støvsugar om du suger opp for mykje av fint slipestøv. Det går gjennom filter og heile sulamitten.

Det beste er nok ein industristøvsugar med syklon på. Då kjem det veldig små mengder støv inn i posen og potensielt filteret. Om du har jernvarebutikkar eller byggevarebutikkar i nærleiken så har dei kanskje noko til utlån.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi var i ferd med å leie en sånn industriell støvsuger fra Maxbo da en av de ansatte tipset oss om en liten Nilfisk Buddy II 12 de solgte for kr. 600, så altså bare litt dyrere enn å leie en i noen timer! Da slapp vi å ødelegge vår vanlige støvsuger.

Så ble det feiing og støvsuging i flere runder og enda flere runder med (tørr) mikrofiberklut (tar lettere til seg støv enn en våt klut har jeg blitt fortalt) samt noen runder med engangsmopp (kjøpt i dagligvarebutikken) og til slutt gulvvask med vanlig klut. Mye jobb altså!

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...