Salvesen. Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Man kan lure når bilene er 100% selvkjørte nivå 4-5 hvor dyre de vil bli da? Prisen går vel eller oppover istedenfor ned. Tror i 2030 muligens vil selvkjørt model 3 billigst utgave koste 1 milion kr. Ergo ikke lønnsomt å eie bil. De blir så dyre som model 3 er i dag da denne er klargjort for nivå 4(i følge produsent). 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Hvorfor skal en skremme noen? Tesla selger akkurat så mye som de klarer å pumpe ut, det er jo en fantastisk posisjon å være i. Hvorfor skal et selskap prøve å ta markedsandeler og tjene penger /s 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Hvorfor skal et selskap prøve å ta markedsandeler og tjene penger /s De kan umulig ta større andeler pr i dag da de ikke har kapasitet og en enorm backlog. 3 Lenke til kommentar
Rune Lønjer Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Billigste 3 serie koster $35k i USA altså kr293k. Det er mulig de får på plass en $35k Model 3 til neste år, men å gjøre noe innhogg i ICE markedet greier de ikke (type 400 000-500 000 US enhetssalg i året) Edit: Model 3 selger allikevel bra nå som de greier å øke produksjonen: Jeg vil dog tørre å påstå at en base Model 3 er mere i Golf/Camry/Accord klassen av sedaner, og det er der de kan stjele kunder. En Camry, selv om den er større enn en Model 3, starter på $24k, altså kr200k. Et godt stykke billigere enn Model 3. Skal Model 3 være annet enn en "hype-modell" som skal selge 200 000+ enheter hvert år, må de ned i pris. Du må jo ta med at hele denne Tesla statistikken er etterslep , bilene er jo ikke engang solgt i år så hele spørsmålet blir hvor mange har de på listen for produksjon som err solgt ?? blir helt tullete sammenligning når man har brukt 5 år på å selge før produksjonen ..... kanskje derfor man produserer i telt nå også ? 5 Lenke til kommentar
Rune Lønjer Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Har kjørt nyere 3-serie og var ikke spesielt imponert. Ganske klaustrofobisk, og alt for masse unødvendige brytere og tull. Nå er interiør og slikt ganske/helt subjektivt, men jeg vil definitivt heller ha interiøret til Model 3 enn interiøret til 3-serie. Model 3 er heller ikke bare rask i en rett linje. Fjæringen er ganske avansert for klassen, og får i all hovedsak gode tilbakemeldinger fra biljournalister. Det gjenstår å se om performance Model 3 er raskere enn BMW M3 på bane, men det er fullt mulig. Men nå m å de snart komme med noe som er designmessig unikt også snart ! En kjempe mondeo , en transporter og nå en chrysler neon med i pad holder ikke i lengden ..... 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Men nå m å de snart komme med noe som er designmessig unikt også snart ! En kjempe mondeo , en transporter og nå en chrysler neon med i pad holder ikke i lengden .....Det er vel knapt noe som helst i markedet som er unikt. Og jeg tror ikke Tesla vil forsøke å skille seg for mye ut fra resten. Det er bedre for Tesla å forsøke å lage biler som appellerer til flest mulig. De store produsentene kan ha fem forskjellige utgaver av en bil, mens Tesla har fortsatt ikke ressursene til å produsere veldig mange varianter. Det neste blir nok Model Y, en crossover på størrelse med BMW X3. Den bør treffe bra i markedet, men designmessig blir den nok ikke spesielt unik. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Dette er som å påstå at en trehjulssykkel blir premium om du fester en rakettmotor på den, men teslalobbyen har aldri helt klart å differensiere mellom høy effekt og en bil som faktisk er kompetent sammenskrudd, antakelig fordi de aldri har kjørt sistnevnte. Et av punktene på den gigantiske sjekklisten som Tesla-brukene selv har laget, er å ta med en sterk lommelykt slik at du får sjekket panelgap og lakkskader i det dårlig opplyste utleveringslokalet. Det meste tyder på at dette er den mest katastrofale lanseringen av en bilmodell noensinne. Honda, Mazda og Toyota sine alternativer er en størrelsesorden mer premium til halve prisen. 4 Lenke til kommentar
Orangutango Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Snakk om å smi mens liket er varmt ! Middels amerikansk kvalitet til RollsRoyce-pris. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Du må jo ta med at hele denne Tesla statistikken er etterslep , bilene er jo ikke engang solgt i år så hele spørsmålet blir hvor mange har de på listen for produksjon som err solgt ?? blir helt tullete sammenligning når man har brukt 5 år på å selge før produksjonen ..... kanskje derfor man produserer i telt nå også ?Det er vel ingen grunn til å tro at etterspørselen skulle avta over tid. Ingen andre bilprodusenter har venteliste med 400.000 fremtidige kunder, men de klarer fortsatt å selge millioner av biler. 1 Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 ]De skal ned til $35k. Og å sammenligne med Camry er ikke spesielt meningsfullt. En Camry er et helt kurrant transportmiddel, men det stopper der. Model 3 er en premiumbil med massive ytelser og teknologi. Ser man på en Camry XSE V6, som forøvrig starter på nesten $35k, så gjør den 0-60 mph på 6,1 sekunder. En Model 3 til $35k gjør det på 5,6 sekunder. Og forskjellen i størrelse er ganske ubetydelig. Model 3 er litt kortere, men den gjør opp for det med å ha et ekstra bagasjerom foran, slik at bagasjeplassen er ca lik. De nærmeste konkurrentene til Model 3 er BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Og i forhold til disse er den priset ganske riktig. Model3 er ingen premiumbil, den har ikke engang ordentlige instrumenter. alt er skrapa til skinnet og koblet opp med ledning til billige kina-aktuatorer.. 3 Lenke til kommentar
Repsils Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 De fleste som kjører Tesla trenger ikke drag på alle hjul uansett. Sikkert en og annen som bruker den til hytta på fjellet men de som ferdes på nedsalta veier trenger ikke. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Model3 er ingen premiumbil, den har ikke engang ordentlige instrumenter. alt er skrapa til skinnet og koblet opp med ledning til billige kina-aktuatorer.. Dette har du såklart bevis for? 1 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 (endret) Dette har du såklart bevis for? Fin påstand. Så er instrumentpanel som er målestandarden. Mtp. Høyden på speedometeret på model 3 så er den mer i siktlinja enn de fleste andre instrumentpanel. Dog ikke i nærheten av en HUD. Legger ved et bilde for illustrere dette. Poenget mitt er at speedometeret er ganske høyt oppe. Faktisk på samme linje omtrent som toppen av rattet. Mange speedometer sitter mellom rattstammen og toppen av rattet. Noe som medfører at blikket må lengre ned enn man må på model 3 hvor man bare trenger å flytte blikket litt skrått ned mot høyre. Dette er en sak mange har slaktet uten å ha prøvd det selv. Endret 11. september 2018 av CaZpeR Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Fin påstand. Så er instrumentpanel som er målestandarden. Mtp. Høyden på speedometeret på model 3 så er den mer i siktlinja enn de fleste andre instrumentpanel. Dog ikke i nærheten av en HUD. Legger ved et bilde for illustrere dette. Poenget mitt er at speedometeret er ganske høyt oppe. Faktisk på samme linje omtrent som toppen av rattet. Mange speedometer sitter mellom rattstammen og toppen av rattet. Noe som medfører at blikket må lengre ned enn man må på model 3 hvor man bare trenger å flytte blikket litt skrått ned mot høyre. Dette er en sak mange har slaktet uten å ha prøvd det selv. Jepp, i tillegg er det flere biler som har midtplassert speedo uten at de "slaktes". Men sånn er det med Tesla, alt skal slaktes Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Du må jo ta med at hele denne Tesla statistikken er etterslep , bilene er jo ikke engang solgt i år så hele spørsmålet blir hvor mange har de på listen for produksjon som err solgt ?? blir helt tullete sammenligning når man har brukt 5 år på å selge før produksjonen ..... kanskje derfor man produserer i telt nå også ? Ja, en må vente til rundt 1. nov for Q3-tallene. Tesla og GM er vel de eneste som ikke publiserer mnd. salgstall i USA. Model 3-produksjonen ligger muligens langt under 6k, ifølge en Twitter-bruker som overvåker Fremont-fabrikken. Vedkommende hevder at de er nede i en produksjonstakt på under 2k biler enkelte dager. Om det er ville spekulasjoner eller ei får vi uansett vite om 1,5 mnd. Tesla hadde et 'lagersalg' i helgen. Det er jo høyst spesielt for en produsent som hevder å ha en stor backlog. Ifølge noen Twitter-brukere som var til stede, var det heller ingen kjempesuksess. Kanskje ikke så rart. Det er sannsynligvis større sjanser for at en ender opp med en 'lemon' her enn om en bestiller på ordinær måte. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 (endret) Ja, en må vente til rundt 1. nov for Q3-tallene. Tesla og GM er vel de eneste som ikke publiserer mnd. salgstall i USA.Ca 1. oktober slipper Tesla produksjons- og leveransetallene. For den økonomiske rapporten må man vente til ca 1. november. Model 3-produksjonen ligger muligens langt under 6k, ifølge en Twitter-bruker som overvåker Fremont-fabrikken. Vedkommende hevder at de er nede i en produksjonstakt på under 2k biler enkelte dager.Produksjonstakten vil variere noe utifra at produksjonslinjen stoppes for å innføre forbedringer og lignende, og det var nettopp labor day. Det ser ut som Tesla er på plan for å nå 50-55k Model 3 produsert i Q3. https://electrek.co/2018/09/08/tesla-model-3-production-fell-push-record-quarter/ Tesla hadde et 'lagersalg' i helgen. Det er jo høyst spesielt for en produsent som hevder å ha en stor backlog. Ifølge noen Twitter-brukere som var til stede, var det heller ingen kjempesuksess. Kanskje ikke så rart. Det er sannsynligvis større sjanser for at en ender opp med en 'lemon' her enn om en bestiller på ordinær måte.Jeg har skjønt det slik at dette er biler som ikke ble ferdig i tide til leveranser på østkysten dette kvartalet. Og Tesla må klare å levere så mange biler som mulig i dette kvartalet, for å klare å gå med overskudd. Dette er noe som har blitt gjentatt at de skal få til mange ganger, så det ville være veldig negativt å ikke innfri. Og jeg har hørt fra noen som var der at ca alle bilene ble solgt. Kanskje det gikk tregere tideligere på dagen. Jeg tror ikke vi kommer til å være enige, men vi kan kanskje være enige om at det blir spennende å se leveransetallene for Q3. Har Tesla fått til 55-60k Model 3 levert, så er det faktisk mulig at de har klart å gå med overskudd selv uten å ta hensyn til salg av ZEV kreditter. Endret 11. september 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 (endret) Økes i pris på grunn av leveringsproblemer? Tror ikke tesla selger så mye da. Eh, hva prøver du å si? At de ikke selger mye i dag, eller at de ikke vil selge mye fordi de justerer prisene? Man kan lure når bilene er 100% selvkjørte nivå 4-5 hvor dyre de vil bli da? Prisen går vel eller oppover istedenfor ned. Tror i 2030 muligens vil selvkjørt model 3 billigst utgave koste 1 milion kr. Ergo ikke lønnsomt å eie bil. Selvkjøringspakken til Tesla koster ca. 25K NOK hvis du kjøper den når du bestiller bilen. Hvis du bestiller den etterpå koster den ca. 50K. Hvorfor i all verden skulle selvkjørende Model 3 koste en million? Du skriver jo bare tull. En dyr elbil blir enda dyrere, hva ellers er nytt? Og det selv med store subsidier. Model 3 kommer aldri til å bli en reell konkurrent til Golf, Camry eller andre billige ICE biler. Er ikke BMW 3-serien, Honda Accord, Honda Civic, Nissan Leaf og Toyota Prius de bilene flest komme fra når de kjøper Model 3 da? Husk forresten på at Tesla-kunder ser ut til å strekke seg enda lenger for å skaffe seg en Tesla enn de ville gjort med andre biler. Jeg vet selv om flere som har kjøpt Model S eller X selv om de egentlig ikke har ønsket biler i de prissegmentene. Men det er visst noe med Tesla og/eller elbiler generelt som frister folk til å åpne lommeboka. Et lite innhogg. Ikke nok til å skremme de store (Ford, GM, Toyota, VW) Haha, nei, det er sikkert derfor de kjører på med FUD i alle kanaler Endret 11. september 2018 av hekomo 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 (endret) Dette er som å påstå at en trehjulssykkel blir premium om du fester en rakettmotor på den, men teslalobbyen har aldri helt klart å differensiere mellom høy effekt og en bil som faktisk er kompetent sammenskrudd, antakelig fordi de aldri har kjørt sistnevnte. Da er det jo rart at folk er villige til å betale så mye penger for en Tesla, særlig Model X. Men jeg antar at det bare er du som har peiling, og alle andre er idioter som ikke vet hva de vil ha. Du må jo ta med at hele denne Tesla statistikken er etterslep , bilene er jo ikke engang solgt i år så hele spørsmålet blir hvor mange har de på listen for produksjon som err solgt ?? blir helt tullete sammenligning når man har brukt 5 år på å selge før produksjonen ..... kanskje derfor man produserer i telt nå også ? Eh jo, de er solgt i år. Man betaler ikke full pris for bilen før den går til produksjon. Når det er sagt, så er det merkelig at du tydeligvis mener at det skal være negativt at det er massive ventelister på Model 3. Noen klarer å få hva som helst til å vinkles negativt for Tesla... Husk at de fleste som står på ventelisten aldri har sett en Model 3 i virkeligheten engang, og likevel står de gjerne lenge i kø for å skaffe seg en. Et av punktene på den gigantiske sjekklisten som Tesla-brukene selv har laget, er å ta med en sterk lommelykt slik at du får sjekket panelgap og lakkskader i det dårlig opplyste utleveringslokalet. Det meste tyder på at dette er den mest katastrofale lanseringen av en bilmodell noensinne. Honda, Mazda og Toyota sine alternativer er en størrelsesorden mer premium til halve prisen. Eh, dette med sjekklister og lommelykt er noe folk gjør for Model S og Model X. Om de gjør det for Model 3 vet jeg ikke. Men for all del, krisemaksimer i vei! Det er jo rart at Tesla-kunder tydeligvis er så ekstremt detaljfokuserte og kresne, og likevel elsker de bilene sine. Ikke rart du blir frustrert og hele tiden kommer med utbrudd mot Tesla her på forumet. Endret 11. september 2018 av hekomo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 (endret) Dette har du såklart bevis for? Trenger ikke bevis for å slenge dritt om Tesla. Da er det bare å dikte fritt. For ingen midler må skys når det gjelder å hetse og slenge dritt om Tesla. F.eks.: Tesla hadde et 'lagersalg' i helgen. Det er jo høyst spesielt for en produsent som hevder å ha en stor backlog. Ifølge noen Twitter-brukere som var til stede, var det heller ingen kjempesuksess. Kanskje ikke så rart. Det er sannsynligvis større sjanser for at en ender opp med en 'lemon' her enn om en bestiller på ordinær måte. Ja, her må det krisemaksimeres som vanlig. Alt som skjer må tolkes så negativt som mulig, for det kan umulig være andre forklaringer enn noe som er ren katastrofe for Tesla. Business as usual... Endret 11. september 2018 av hekomo Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Business as usual ja, du har enda ikke funnet på noen bedre ord enn krisemaksimering Jeg finner det rart at en bil som har 400 tusen bestillinger som noen hevder, så kan man plutselig legge inn en ordre og få bilen på et par dager, er ikke det litt rart? Siden backlogen er så stor? https://electrek.co/2018/09/09/tesla-model-3-immediate-deliveries-first-come-first-served-basis/ Men kilden er kanskje tvilsom, er det FUD mon tro? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå