Gå til innhold

Er det lov å ekskludere Sverige demokratene?

Anbefalte innlegg

"Demonstranten fra Utøya"?

Tror jeg har sett noen her inne bruke den beskrivelsen om Fjotolf før. Da forsvarte de seg med at palestinske demonstranter ikke ble omtalt som terrorister i media. Dette er vel en argumentasjon de har lært seg i "alternative medier", tenker jeg.

Edit: Det var visst samme fyr den gangen:  https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1817649&do=findComment&comment=24497740

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Demonstranten fra Utøya"?

Ja, en rekke norske medier omtaler faktisk terrorister som demonstranter, bare de er retter sine angrep mot Israel.

Trakassering og manipulasjon fra den politiske venstresiden og journalistisk venstreparti har blitt så vanlig at folk har blitt helt blinde for det. Først når man bruker deres metoder og retorikk mot helt andre klarer folk se hvor ille det de holder på med faktisk er.

Lenke til kommentar

Tror jeg har sett noen her inne bruke den beskrivelsen om Fjotolf før. Da forsvarte de seg med at palestinske demonstranter ikke ble omtalt som terrorister i media. Dette er vel en argumentasjon de har lært seg i "alternative medier", tenker jeg.

Jeg har brukt den benevnelsen før, og har ikke sett andre bruke den. Og jeg klarer helt greit å tenke, identifisere og komme på mottrekk mot propagandametoder som vi utsettes for uten å måtte ha hjelp av "alternative medier", men det er jo en kjent metodikk å prøve assosiere folk med noe man lettere kan brunbeise.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Ja, en rekke norske medier omtaler faktisk terrorister som demonstranter, bare de er retter sine angrep mot Israel.

Trakassering og manipulasjon fra den politiske venstresiden og journalistisk venstreparti har blitt så vanlig at folk har blitt helt blinde for det. Først når man bruker deres metoder og retorikk mot helt andre klarer folk se hvor ille det de holder på med faktisk er.

Har du konkrete eksempler på at folk som har begått terrorhandlinger har blitt kalt demonstranter? Forklar også gjerne hva terrorhandlingen er.

Lenke til kommentar

Det er meget overraskende at du ikke har fått med deg at dette i lang tid har vært vanlig også i Europa og Norge og det blandt langt flere enn de som vanligvis blit omtalt som ekstremister.

1) Selv et moderat sosialdemokratisk parti som Frp har jo i flere tiår blitt møtt med fullstendig grunnløse påstander om at de er rasister/fascister/nazi/kkk og de mottar regelmessig drapstrusler. De fleste massemedier har også systematisk mobbet enkelte politikere og uten grunnlag kalt dem rasister/fascister/nazi/kkk. Før Sylvie Listhaug gikk av så klarte en jurnalist fra Helgeland Arbeiderblad til og med å fremsette drapstrusler mot henne.  Også her på forumet vil du se mange som uten grunnlag trakasserer folk ved å kalle dem rasister/fascister/nazi/kkk.

Her åpenlys mobbing og åpenbar løgn begått av Lederen for AUF. Dette er visst helt greit og det har ikke fått noen konsekvenser for mobberen.

2) For de til høyre for Frp har det i Norge vært fritt frem for å utøve vold mot dem uten noen konsekvenser, de skal ikke få lov vil å tale offentlig. Om du har lest forsvarstalen for demonstranten fra Utøya så var det dette som antagelig fikk ham til å også velge vold som uttrykksmåte. Her på forumet har det vært masserapportering og oppfordringer om å gjøre usynlig personer man er uenige med. Når du hører noen i Norge eller ellers i Europa rope "Ingen Nazister i våre gater" så kan du være ganske så sikker på at de som fremsetter det er langt nærmere nazistene i holdninger og metoder enn de som ropene er rettet mot.

3) De har vært flere i Sverige som har mistet jobben da det har kommet ut at de har støttet det sosialdemokratiske partiet Sverigedemokratene. Også i Norge har personer som Max Hermansen mistet jobben.

.

Har du hørt at det har blitt avholdt "hvit-frie dager" på Blindern eller noe norsk lærested? Det har ikke jeg; og det kan jeg aldri tenke meg at det blir; det vil selv de mest ihugga SVere reagere negativt på.  Noe slikt kan jeg ikke forestille meg fordi slikt kun er eksempel ppå amerikansk galskap på sitt alller verste.

Lenke til kommentar

Har du konkrete eksempler på at folk som har begått terrorhandlinger har blitt kalt demonstranter? Forklar også gjerne hva terrorhandlingen er.

Norske (og vestlig mediers) dekning av Syria krigen er et godt eksempel. Bare dekninge av den kommende kampen om Iblid. Der brukte de jo veldig veldig lenge befegnelsen opprørere og ikke terrorister eller fremedkrigere. Området er for de meste styrt av de vi kaldt terrorister for bare noe får år siden og resten er stort sett styrt av fremende makter og fremedkrigere. Tyrkia har jo spredt sine "obbservasjonsposter" langs hele grensen og Saudi arabia er jo inne i Iblid. Men her hjemme liker vi å kalle de "opprørere"

Jeg skammer meg på vegne av norske medier når de i starten av borgerkrigen omtalt at opprørere hadde angrepet Assad i lysende orlag også gikk en inn på liveleak eller andre kanaler og så at "opprørene" bombet en politistasjon i midten av en by.

Ikke at jeg støtter Assad sine gjerninger, men jeg håper inderlig han "vinner" krigen for da blir blodbadet minst (legg merke til at jeg sier minst og ikke at der ikke vil bli et blodbad)

Lenke til kommentar

Har du hørt at det har blitt avholdt "hvit-frie dager" på Blindern eller noe norsk lærested? Det har ikke jeg; og det kan jeg aldri tenke meg at det blir; det vil selv de mest ihugga SVere reagere negativt på.  Noe slikt kan jeg ikke forestille meg fordi slikt kun er eksempel ppå amerikansk galskap på sitt alller verste.

Det har blitt avholdt segregerte dager der kvinner må gå inn en annen dør og sette seg bakerst i auditoriument mens mennen sitter forest.

Lenke til kommentar

Her er noen linker av "demonstranter" som hvis de ikke hadde blitt fordrevet ville gjort terrorhandlinger:

https://www.dagbladet.no/nyheter/demonstranter-angrep-observasjonsleir-i-egypt---norske-offiserer-i-leiren/63150681

Eller hva med "demonstranter" som kaster bensinbomber mot folk?

https://www.nrk.no/sport/greske-demonstranter-angrep-politiet-1.7520583

Eller hva med demonstrantene som angrep en kvinne fordi noen mente noe (ganske vanlig i enkelte land):

https://www.dagbladet.no/video/dsv898S0AJU

Et hovedprolem her er når skal vold mot sivile eller myndighet kalles terror og ikke bare vold? Feks, så er der ingen praktisk forsjell (for de som blir rammet) mellom en selvmordsbomber mot en kafe hvor der sitter sivile personer han ønsker drept eller et drone angrep på en kafe for å ta ut sivile de ønsker drept. Vi kaller det ene et terror angrep og det andre å ta ut en mål. Personlig mener jeg begge er terror.

Edit:

Jeg glemte jo og ta med denne her også:

https://www.dagbladet.no/nyheter/oberstloytnant-siri-skare-52-drept-i-afghanistan/63653319

Endret av 7RQE101Q
Lenke til kommentar

Men det er ikke snakk om at et helt universitet har slik galskap som offiesiell politikk. Du snakker om private religiøse arrangementer.

Det er helt sant, men fortsatt godtatt av universitetet helt til media begynte å skriv om det. MEN, er helt enig at vi ikke har amerikanske stemninger her, enda, for det blir prøvd å få lirket det inn hele tiden. Blandt annet ved kostyme debaten som var og nå dekolonisering av universitetet. Galskapen har gode vekstvilkår nå i identite og anti krenkelses tid desverre og en må bare ta debaten og holde stand.

Lenke til kommentar

Det er helt sant, men fortsatt godtatt av universitetet helt til media begynte å skriv om det. MEN, er helt enig at vi ikke har amerikanske stemninger her, enda, for det blir prøvd å få lirket det inn hele tiden. Blandt annet ved kostyme debaten som var og nå dekolonisering av universitetet. Galskapen har gode vekstvilkår nå i identite og anti krenkelses tid desverre og en må bare ta debaten og holde stand.

Hvem var det som satte i gang denne kostymedebatten da? Så vidt jeg vet var det en eller annen tenåringsblogger jeg ikke en gang hadde hørt om og det ble fort stille igjen da noen så galskapen i dette. Det med "dekolonisering" er selvfølgelig tøys; Norge har ikke vært kolonimakt. Og selvfølgelig eksisterer slike ekstreme strømninger i Norge også, men her er det i det minste mye lettere å gå i møte med slikt; og lettere enn i Sverige også forøvrig hvor det er i overkant mye prat om hen.

Lenke til kommentar

I Norge kalles det "avkolonisering" og flere prøver faktisk å fjerne spor av "hvite menn" innen akademika.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/EoAkmP/-Avkoloniseringsideologien-truer-universitetene--Forskere-ved-Universitetet-i-Oslo

Det er ikke bare pensum man prøver endre. En skole i Frankrike syntes studentene deres så for hvite ut så de brukte photoshop for å retusjere dem til en mer politisk korrekt etnisk mix.

https://www.theguardian.com/world/2018/sep/13/white-students-made-to-look-black-on-french-college-website-in-us

Lenke til kommentar

Det med "dekolonisering" er selvfølgelig tøys; Norge har ikke vært kolonimakt. Og selvfølgelig eksisterer slike ekstreme strømninger i Norge også, men her er det i det minste mye lettere å gå i møte med slikt; og lettere enn i Sverige også forøvrig hvor det er i overkant mye prat om hen.

Ideen er at tankegods fra "hvite menn" spres ut og dominerer akademika over hele verden. I Norge har vi hatt kjente forskere som matematikeren Niels Henrik Abel og nå hjerneforsker Edvard Moser. Selv om de er best i sitt felt så er det for mange et problem at de er menn og at de har for lys hudfarge. Avkoloniseringen går ut på å erstatte det disse to (og mange andre selvsagt) har av tekster og teorier med tekster og teorier som er laget av andre med mer politisk korrekt hudfarge.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Terrorhandling er ikke-statlige grupper som bruker vold eller trusler om vold rettet mot sivilbefolkning for å spre frykt for å oppnå et politisk mål.

Et eksempel er medlemmer av terrororganisasjonen Hamas som sender brannbomber over grensen inn mot Israel. De som står for dette blir av nesten alle norske medier fremstilt som "demonstranter" eller gjerne "ubevepnede demonstranter".

palestinian-swastika-600x400.png

Dette var bare for oppklaring. Om du ønsker diskutere situasjonen i Midtøsten finnes det en rekke tråder for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Han spør om de andre partiene i riksdagen som utgjør 82% har lov til å ikke samarbeide met et parti som har bare 18%. Selvfølgelig har de lov til det. Det er slik parlamentarismen fungerer.

Ja og det er nok alle klar over. Spørsmålet burde kanskje vært formulert mer i retning: Er det riktig å ikke samarbeide med SD, et parti som altså representerer over en million mennesker. Hva er det egentlig man tror vil skje dersom disse menneskene sine stemmer ikke blir hørt?

Lenke til kommentar

Ja og det er nok alle klar over. Spørsmålet burde kanskje vært formulert mer i retning: Er det riktig å ikke samarbeide med SD, et parti som altså representerer over en million mennesker. Hva er det egentlig man tror vil skje dersom disse menneskene sine stemmer ikke blir hørt?

Ja det er riktig. Har du noe mer riktig forslag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja det er riktig. Har du noe mer riktig forslag?

Du synes det er greit å bare overse meningene til en million mennesker altså? 

Et mer riktig forslag er å få på plass der flertallet ikke skal kunne herske mindretallet... og NEI det betyr ikke at mindretallet skal kunne herske over flertallet.

Lenke til kommentar

Du synes det er greit å bare overse meningene til en million mennesker altså? 

Et mer riktig forslag er å få på plass der flertallet ikke skal kunne herske mindretallet... og NEI det betyr ikke at mindretallet skal kunne herske over flertallet.

De blir jo ikke oversett, de får så mange stemmer i Riksdagen som velgerne har gitt dem. Hvordan foreslår du at det skal fungere?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan være enig eller uenig i SD, men når de andre partiene fryser ut SD er det i bunn og grunn 1.1 million svensker som får sin stemme gjort verdiløst. Det er oppsiktsvekkende at stemmene blir gjort til gjenstand for ekskludering i et land som snakker så varmt om inkludering. Det strider også mot demokratiske verdier, så hvorfor er det i det hele tatt lov?

Parlamentarismen bygger på at man stoler på politikere som er valgt inn. Når en politiker først er valgt inn kan vedkommende uten å bryte noen lov bruke alt av sin tid som innvalgt på å leke med papirfly og nekte snakke med absolutt alle politikere og presse.

Det er også fullt lovlig å ha politikere som alle sier de nekter å støtte rejeringer hvor de ikke sitter alene med flertall, hvor ingen får flertallet i valget og hvor det så blir konstitusjonell krise da alle holder det de lovet.

Et mer direkte demokrati med utvidet bruk av folkeavstemminger ville fikset disse problemene i dagens system. Det ville også stoppet "hestehandler" hvor man stadig ender opp med lover og vedtak som de fleste i befolkningen er imot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

De blir jo ikke oversett, de får så mange stemmer i Riksdagen som velgerne har gitt dem. Hvordan foreslår du at det skal fungere?

Er det ikke åpenbart? Avskaffe parlamentarismen og innfør et ekte folkestyre.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...