Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blogge om rettsak

Life2018

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det følger av domstolloven § 119 at den som offentliggjør (eller gjør kjent for uvedkommende) noe hemmelig som er forhandlet for lukkede dører, eller som gjengir noe offentlig i strid med domstolloven §§ 129 og 130, kan straffes.

Domstolloven § 129 tredje ledd forbyr offentlig gjengivelse av forhandlingene i saker etter barneloven med mindre retten tillater offentlig anonymisert gjengivelse. Etter domstolloven § 130 tredje ledd skal rettsavgjørelser anonymiseres før de offentliggjøres.

Du kan altså blogge om de opplysningene du allerede har, men opplysninger du får i forbindelse med rettssaken kan du ikke offentliggjøre.

Det finnes også straffebestemmelser knyttet til krenkelse av privatlivets fred, jf. straffeloven § 267. Denne vil kunne være aktuell der du offentliggjør opplysninger om andre, for eksempel barnet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jeg og samboer som "saksøker" barnemor pga omsorgssvikt og fordi mor er psykisk syk og psykopat.. Det jeg da har kommet til å skrive om, er hvordan jeg og samboer har opplevd kampen mot en psykopat. Det psykiske, hvordan det har påvirket oss som personer

Lenke til kommentar

Her er det antagelig viktig å tenke på barnet og innholdets levetid på internett og sette barnets interesser foran egen popularitet som blogger.

Avhengig av innholder så kam det muligens åpne for sivilt søksmål dersom det kan vises til at ytringene har skade og/eller sjikanehensikt og da er det vel barn og mor som blir berørt.

ç 3-6 a. (erstatningfor ærelcrenkelser)

Den som uaktsomt har satt frem en ytring som er egnet til å krenke en annens

ærefølelse eller omdømme, skal yte erstatning for den lidte skade og slik

erstatning for tap i fremtidig erverv som retten ut fra den utviste skyld og

forholdene ellers finner rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning

(oppreisning) for skade av ikke-økonomisk art som retten finner rimelig.

Dersom den krenkede døde mindre enn 15 är før krenkelsen etter første ledd

fant sted, kan krav om oppreisning settes frem av hans nærmeste"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har skrevet det feil eller ikke. Men er ikke snakk om å dra inn feks: at mor har vært innlagt. Det er rett og slett en generell tekst, hvor jeg utdyper hvordan det er å være part i sak, og være helt hjelpesløs. Kommer ikke til å dra inn rapporter og detaljert hvordan mor er

Lenke til kommentar

En ting du lærer relativt kjapt er å ikke forholde deg til de som kommer med ikke så behjelpelig "fakta" eller forholder seg utenfor det som TS ofte spør/rådfører seg om

Buffy er notorisk flink til akkurat dette så ville ikke tatt meg nær av hva hun sier i dette innlegget eller annet fremover.

Men saken her er vell den at du ikke har lov ( ref paragrafene i tidligere innlegg i tråden ) 

Du har kanskje bekjente som leser bloggen din og kan fort forstå situasjonen og dermed vil det bli krenkende for partene som blir satt i en vokabular gapestokk

Alt etter hvordan du skriver teksten såklart.. Men ville tenkt meg om 2 ganger her :)

Om du vil slippe unna barnemoren som evt kan pushe på et søksmål mot deg senere for krenkende ditt

eller datt og du forsvarer deg med at " Dette blogg-innlegget kan jo omhandle hvem som helst! "  

Så ville jeg styrt unna :) Du sier det jo selv.. Hun er psykopat.

Kan jo alltids be om tillatelse slik som paragrafen over gir uttrykk for.. 

Anonymous poster hash: 2c2c8...2c3
Lenke til kommentar

Du kan jo presentere det som en tekst delvis basert på sann historie, og gjøre alle parter anonyme, for eksempel gjengi de ekte personene med falske navn. Så lenge du får presentert historien, og ingen kan linke navn til virkelige personer, så bør du være på trygg grunn.

Problemet her er jo at folk i både bloggeren og "psykopaten’s" omgangskretser antakelig vet om deler av konflikten- Og derfor lett kan legge sammen 2+2. Derfor vil det heller ikke være anonymt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har skrevet det feil eller ikke. Men er ikke snakk om å dra inn feks: at mor har vært innlagt. Det er rett og slett en generell tekst, hvor jeg utdyper hvordan det er å være part i sak, og være helt hjelpesløs. Kommer ikke til å dra inn rapporter og detaljert hvordan mor er

Her er ett eksempel

Hvis du ikke skriver navnet ditt, unngår identifiserende detaljer, og i tillegg holder tett om hva du driver med, går det sikkert fint.

Ingen som legger merke til enda en ny blogg der ute - med unntak av de som aktivt søker denne type informasjon fordi de selv trenger hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den teksten er jo veldig anonym og ifølge mitt syn helt innafor. Skriver du på den måten burde du være trygg.

Hvis du ikke skriver navnet ditt, unngår identifiserende detaljer, og i tillegg holder tett om hva du driver med, går det sikkert fint.

Ingen som legger merke til enda en ny blogg der ute - med unntak av de som aktivt søker denne type informasjon fordi de selv trenger hjelp.

Det var akkurat det jeg tenkte, ikke sant ^^ bob bob bob, ikke sant ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...