knutinh Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Amazon sin nettside er vel (grunnleggende) en database koblet med "AI" (mer presist maskinlæring) for å holde koll på et antall produkter, og å kunne flashe produkter som akkurat du mest sannsynlig vil ha. Og det funker. Når man hører om fax og DOS og multiple databaser som ikke snakker sammen så er det slående kontrast mellom Silicon Valley/Hyperscalers/konsument-løsninger og offentlige/lokale/bedrifts-løsninger. Men er det vesensforskjell mellom helsevesenet og f.eks politi eller forsvar? Er det ikke normen at store IT-systemer (og IT-prosjekter) i det offentlige tar lang tid, koster mye penger og oppleves som dårlig av brukerne? Hvor omfattende er egentlig datasettet og egenskapene til de "utdaterte" og "lukkede" IT-systemene i helsevesenet? Hvis man hyrer inn 100 egnede personer til å (mer eller mindre) manuelt hente ut alle data fra tidenes morgen og importere dem inn i et åpent og veldefinert system (som åpnet for automatisk overføring til hva som helst), hvor lang tid ville dette ta? Gitt at vi er 5 millioner mennesker her i landet, og at vi (i snitt) har 10 oppføringer, så er det bare 50 millioner oppføringer, eller hva? Når det gjelder legers påståtte motstand mot teknologiske framskritt: * Jeg tror at vi alle er ute etter å beskytte egen posisjon. Når IT-folk argumenterer mot utflagging av IT til India så er nok beskyttelse av egen lønn og stilling en faktor. * Jeg tror at mulighetene vi ser er knyttet til kunnskapen vi har. Når leger har en utdanning og praksis som i liten grad dreier seg om algoritme-utvikling, så er det naturlig at de heller ikke ser muligheter i det domenet. -k Endret 19. oktober 2018 av knutinh Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Leger tror jo fortsatt på "ubalanse i væskene i hjernen" som er 1500 talls møl. Kilde? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Kilde? Lese og google selv i stedet for å kreve å bli foret med informasjon? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Lese og google selv i stedet for å kreve å bli foret med informasjon?Det er ikke sånn det funker. Du kan fremme en påstand, og støtte den opp med referanser, eller så kan du bli ignorert i diskusjonen. Å komme med kontroversielle påstander og så skyve bevisbyrden over på mottakeren er symptomatisk for vår tid. -k Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Det er ikke sånn det funker. Du kan fremme en påstand, og støtte den opp med referanser, eller så kan du bli ignorert i diskusjonen.Å komme med kontroversielle påstander og så skyve bevisbyrden over på mottakeren er symptomatisk for vår tid.-k Du kan jo følge ditt eget råd og ignorere meg da, i stedet for å komme flere uker etterpå og fyre opp en gammel diskusjon. Endret 19. oktober 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Leger tror jo fortsatt på "ubalanse i væskene i hjernen" som er 1500 talls møl. Hvilke leger tror på ubalanse i væskene i hjernen? Er det cerebrospinalvæsken i ventrikkelsystemet i hjernen du snakker om? Hvilken diagnose er det du mener leger tror kommer av ubalanse i væsker i hjernen? Du har altså intet annet å tilføye? Kan du ikke utdype hva du mente i innlegget ditt? Sykdommer leger (og psykiatere) mener er forårsaket av ubalanse i væskene i hjernen: Alle psykiske sykdommer. Du vet ikke men du hevder noe likevel. Du blir en bra lege, du kommer til å være en god brikke i systemets spill. Med væske mener jeg dopamin, serotonin osv. Og det der "genetiske og miljømessige faktorer" mølet kan du ta et annet sted, det var ikke det jeg spurte om men dere leger liker å spy opp det samme svadaet hver eneste gang fordi det da høres ut som dere vet noe om det dere snakker om. Hva er dette for noe? Du bruker fem svar, på å utdype hva du mener med væske, jeg har klippet bort mesteparten av dette andre røret. Nether svarer jo tilogmed høflig og saklig på spørsmålene dine, men du fortsetter å fornærme, anklage hen for svada og møl, når hen tålmodig svarer på de frekke og vage spørsmålene dine. Alt uten å levere noe av substans selv. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Lese og google selv i stedet for å kreve å bli foret med informasjon? Det er din påstand, så da er det din oppgave å underbygge den. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Bare fortsett å diskutere med dere selv, jeg er ferdig med temaet for lenge siden. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Ja, stikker av med halen mellom beina etter å ha diktet opp en påstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå