Gå til innhold

Mennesket er på vei til Mars, men eksperten har blitt mer skeptisk enn før

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en ting jeg lurer på...

Escape velocity for å unnslippe jorden og gå inn i bane er 30 tusen kilometer i timen.

Men. MEN!

Satelitter går i bane kanskje hundre kilometer over jorden.

øøøøhhh....

Hvordan henger dette sammen? Man reiser oppover i en sjettedels time, i 30 tusen kilometer i timen, men kommer bare hundre kilometer opp...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Escape velocity for å unnslippe jorden ...

... Men. MEN!...

Satelitter går i bane kanskje hundre kilometer over jorden.

Satelitter har ikke unnslippet jordens gravitasjon, det er jo nettopp derfor de blir værende i bane... Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

...

Planen er å bosette seg på Mars fordi man antar at jorden vil bli ødelagt av mennesker, og på den måten sikre menneskeheten.

Det er mye mer fronuftig å gjøre det man kan for å unngå at jorden ødelegges.

Hvis mennesker gjør jorden ubeboelig, er det ingen grunn til å sikre videre eksistens.

Bare nesten rett..

Her er den viktigste grunnen:

https://no.wikipedia.org/wiki/Chicxulubkrateret

Hvis vi får en reprise på dette nedslaget er det sannsynligvis god natt for menneskeheten. Det ville jo vært synd for hver og en av oss men i det store bildet er det også ganske kjipt om den ene forekomsten av intelligent live vi kjenner til i universet skulle bli borte.

Litt som brannen i nasjonalbiblioteket i Brasil. Mange fortegnelser over språk som ikke lenger finnes gikk tapt. Bortsett fra at Chicxulub v2 ville gjort glemselen totalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Meh, Chicxulub type treff (65 mill år siden) er sjelde greier i vår tid i solsystemet. Men du trenger bare en lake Toba episode (75 tusen år siden) for en skikkelig "reboot" av klodens befolkning.

Vi mennesker har farta rundt her i 350 tusen år ca. Det er lenge for en kompleks rase. Det er vel på tide vi blir bytta ut, vi ødelegger jo det meste for alle andre uansett.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Om man ikke klarer å redde jorden, synes jeg menneskene bør si seg ferdig, ikke forgifte nye planeter.

Hva definerer du som å redde jorden? Hva skal vi redde den fra? Trenger jorden å reddes? Bryr jorden seg?

Jeg synes det er åpenbart at vi bør gjøre mye mer for å gjøre det bedre og mer levelig for alle her og løse de utfordringen vi har. Men det vil ta tid, vi kommer ikke overens med hverandre sånn over natten og ei heller vil vi slutte å forurense, begrense befolkningsveksten eller greie å bekjempe fattigdom, urettferdighet og sykdommer eller behandle andre organismer og habitatene de lever i bedre. På sikt er det noe vi bør streve etter. For å nå det målet må vi gjøre flere ting på en gang. Satsing på romfart er en del ut av den kaken av ting vi må gjøre. Romfart muliggjør teknologiutvikling og forskning og vil fungere som en backup om noe skulle gå aldeles forferdelig galt, selvskapt eller fra naturens side. Før eller siden så vil det gå galt, det er bare et tidsspørsmål. Å bygge habitater i rommet eller på andre legemer i rommet er også en sjanse til å eksperimentere med nye samfunnstrukturer og politikk. Hva og hvordan det vil se ut vet vi ikke, vi må bare prøve og se hvordan det går hvis vi skal lære noe. Hvis vi ikke prøver lærer vi ikke noe.

For meg handler det også først og fremst om å ta vare på den ene formen for teknologisk intelligent liv vi kjenner til som kan reflektere over tilværelsen og skape kunst, kultur og vitenskap. Det hadde vært fryktelig synd å miste alle de dataene og kunnskapen vi har skapt og representerer. 

Dessuten så vil jeg se alt det spektakulære som er der ute og lære noe. Jeg vil vite hva som er over den åskammen der borte i horisonten slik som mine forfedre da vi spredde oss utover jorden. Jeg vil se om det finnes andre organismer der ute, annet intelligent liv eller om vi kan skape kunstig intelligent liv, kanskje vi kan lære noe av hverandre.
Disse spektakulære stedene er der i nabolaget vårt, hvorfor ikke dra dit for å oppleve dem? Mye å se og lære!
Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva definerer du som å redde jorden? Hva skal vi redde den fra? Trenger jorden å reddes? Bryr jorden seg?

Jeg synes det er åpenbart at vi bør gjøre mye mer for å gjøre det bedre og mer levelig for alle her og løse de utfordringen vi har. Men det vil ta tid, vi kommer ikke overens med hverandre sånn over natten og ei heller vil vi slutte å forurense, begrense befolkningsveksten eller greie å bekjempe fattigdom, urettferdighet og sykdommer eller behandle andre organismer og habitatene de lever i bedre.
På sikt er det noe vi bør streve etter.
For å nå det målet må vi gjøre flere ting på en gang. Satsing på romfart er en del ut av den kaken av ting vi må gjøre. Romfart muliggjør teknologiutvikling og forskning og vil fungere som en backup om noe skulle gå aldeles forferdelig galt, selvskapt eller fra naturens side. Før eller siden så vil det gå galt, det er bare et tidsspørsmål. Å bygge habitater i rommet eller på andre legemer i rommet er også en sjanse til å eksperimentere med nye samfunnstrukturer og politikk. Hva og hvordan det vil se ut vet vi ikke, vi må bare prøve og se hvordan det går hvis vi skal lære noe. Hvis vi ikke prøver lærer vi ikke noe.

Å 'redde planeten' dreier seg åpenbart mer om oss, enn planeten, planeten klarer seg nok på ett vis. Hvilken tilstand den er í, har sikkert mer å si for det biologiske livet på planeten, enn for selve ballen. 

Selv om alt tilsynelatende henger sammen.

Det er klart disse utfordringene krever tid å løse, men vi bør streve nå, ikke 'på sikt'.

Vi har ikke ubegrenset med tid, skal man tro forskerne. 

Både utslipp og fattigdom hjelpes, og tidvis skapes av våre samfunn- strukturer, og systemer.

Hvem får evt. reise til mars for å forsøke ett annet politisk system, eller klassestruktur? Det hadde ikke sjokkert meg om det er overklassen, slik som allerede har vært tendensen på jorden.

Poenget mitt er, at om man ikke klarer å fikse dette problemet vi i stor grad har laget, så skjønner jeg ikke hva vi skal på mars å gjøre.

Bare fortsette fordi vi kan? Det ville jo vært svært menneskelig, men ikke regn med applaus fra meg. 

Jeg parafraser: 'Om vi ikke prøver, lærer vi ikke noe'.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å 'redde planeten' dreier seg åpenbart mer om oss, enn planeten, planeten klarer seg nok på ett vis. Hvilken tilstand den er í, har sikkert mer å si for det biologiske livet på planeten, enn for selve ballen. 

Selv om alt tilsynelatende henger sammen.

Det er klart disse utfordringene krever tid å løse, men vi bør streve nå, ikke 'på sikt'.

Vi har ikke ubegrenset med tid, skal man tro forskerne. 

Både utslipp og fattigdom hjelpes, og tidvis skapes av våre samfunn- strukturer, og systemer.

Hvem får evt. reise til mars for å forsøke ett annet politisk system, eller klassestruktur? Det hadde ikke sjokkert meg om det er overklassen, slik som allerede har vært tendensen på jorden.

Poenget mitt er, at om man ikke klarer å fikse dette problemet vi i stor grad har laget, så skjønner jeg ikke hva vi skal på mars å gjøre.

Bare fortsette fordi vi kan? Det ville jo vært svært menneskelig, men ikke regn med applaus fra meg. 

Jeg parafraser: 'Om vi ikke prøver, lærer vi ikke noe'.

Hvorfor har vi utposter på Antarktis, romstasjonen i lav jordbane eller partikkelakseleratoren LHC i Genève? Mange grunner, men grunnforskning er en veldig viktig del av den kaken. Vi vet ikke nødvendigvis hva som vil komme ut av slik forskning men vi vet at denne forskningen er veldig viktig i seg selv. Derfor bør vi også dra til Mars eller Månen for den saks skyld, fordi vi kan og vet at det potensielt kan komme mye nyttig ut av det og fordi vi kan lære grunnleggende ting om oss selv og universet.

På et tidspunkt var det også veldig vanskelig å både komme seg til polene eller opp i lav jordbane, nå er det mer eller mindre rutine, slik vil det sannsynligvis også bli for andre steder i solsystemet. 

Andre åpenbare grunner er jo også forskning på medisin, fysikk, materialer, gjenbruk, energi, psykologi osv. Slik forskning har en direkte nytteverdi her på jorden og kan være med å løse de utfordringen vi har her. 

Ei heller er det slettes ikke dumt å ha en eller flere backup løsninger om katastrofen først skulle skje på jorden. 

Og så er det jo også inspirerende da, kultur skapes som kan gi håp og glede :) Noe som er tanken bak å sende en gjeng kunstnere rundt månen ;) https://dearmoon.earth/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...