Gå til innhold

Mennesket er på vei til Mars, men eksperten har blitt mer skeptisk enn før

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har overhodet ingen tro på at mennesker vil bosette seg på Mars. Utfordringene er alt for store og kostnadene hinsides.

En svært tynn atmosfære og ingen magnetfelt, svært lav tyngdekraft og svært lang reisevei.

Planen er å bosette seg på Mars fordi man antar at jorden vil bli ødelagt av mennesker, og på den måten sikre menneskeheten.

Det er mye mer fronuftig å gjøre det man kan for å unngå at jorden ødelegges.

Hvis mennesker gjør jorden ubeboelig, er det ingen grunn til å sikre videre eksistens.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis mennesker gjør jorden ubeboelig, er det ingen grunn til å sikre videre eksistens.

Helt enig på det punktet. Men ellers så synes jeg man burde gjøre litt mer for "å redde" jordkloden. Spesiellt siden det er noen nasjoner som er verstinger på forurensing. Synd at disse landene er så folketallrike samt har litt å bite fra seg militært.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig på det punktet. Men ellers så synes jeg man burde gjøre litt mer for "å redde" jordkloden. Spesiellt siden det er noen nasjoner som er verstinger på forurensing. Synd at disse landene er så folketallrike samt har litt å bite fra seg militært.

Tøsekopper ass .. Hvorfor i alle dager skal den ene ekskludere den andre? Det høres ut som man må velge om å redde Jorda eller dra til Mars. Det ene eklskluderer ikke det andre - der noen tullinger ser kostnader ser andre fortjeneste. Tenk hvis man skulle ha tenkt som dere a! "Nei - trenger ikke å dra til verdensrommet for der har vi ingenting å gjøre, bare bortkasta penger" - DA hadde dere hatt en brøkdel av de tingene dere har i dag. Typ internett , gps og mobiltelefoner hadde ikke eksistert.

Det går ikke på om man burde eller ikke - kan man så gjør man, det er sånn teknologiske framskritt skjer. ffs ... Geeez! Føler meg som en alien som må leve med så kort tenkte mennesker på jorda her. Takk og lov at alle ikke er som dere 2.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Tøsekopper ass .. Hvorfor i alle dager skal den ene ekskludere den andre? Det høres ut som man må velge om å redde Jorda eller dra til Mars. Det ene eklskluderer ikke det andre - der noen tullinger ser kostnader ser andre fortjeneste. Tenk hvis man skulle ha tenkt som dere a! "Nei - trenger ikke å dra til verdensrommet for der har vi ingenting å gjøre, bare bortkasta penger" - DA hadde dere hatt en brøkdel av de tingene dere har i dag. Typ internett , gps og mobiltelefoner hadde ikke eksistert.

Det går ikke på om man burde eller ikke - kan man så gjør man, det er sånn teknologiske framskritt skjer. ffs ... Geeez! Føler meg som en alien som må leve med så kort tenkte mennesker på jorda her. Takk og lov at alle ikke er som dere 2.

Nå ja, dersom man også må ta hensyn til å prøve å bevare jordkloden samtidig som man forsøker å kolonisere Mars så vil det brukes opp så mye naturressurser til rakettdrivstoff at jeg begynner å bli seriøst skeptisk. Vi har allerede mange milliarder mennesker på jorden, så total lykke for noen ville jo ha vært å forflyttet alle eller kanskje halvparten av disse til Mars allerede.

Innen vi blir i stand til å i det hele tatt sende et romskip til Mars for første gang (bemannet), så tror jeg de milliardene mennesker har blitt til mange millioner flere mennesker dersom man går all-in for å få det til. Og dersom jeg må tvinges til å skulle spå, så tror jeg det er snakk om flere millarder nye mennesker på jordkloden før de evt. lykkes med prosjektet. En ting er hva man ønsker, en annen er dette med hva man kan få til.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor er månen vår blitt så upopulær i denne forbindelse ?

Den er mye nærmere og bare bittelitt dårligere for kolonisering. Ideell plass for testing. Når en har bosatt noen millioner folk der burde en løst det meste for også kunne slå seg ned på mars.

Lenke til kommentar

Hadde vi hatt et par tre beboelige planeter innen rekkevidde kunne vi muligens løst samlivsproblemene menneskeheten sliter med i dag. Vi kunne hatt rene kristne, muslimske, ateistiske planeter og så kan jorda fortsette som en fri-mix-planet. Kirketårn og bønnetårn trenger bare styrefinner og litt ombygging og så kan de brukes som raketter. Mye enklere for de ulike gudene også; å bare ha en planet å forholde seg til...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det heter TØYSEKOPPER. Y.

Er det sånt man lærer på barneskolen nå for tiden, at alle som ikke tror på alle fantasifortellinger fra storkapitalen og oligarkene er bakstreverske grinebitere som ikke har noen plass i samfunnet fordi de bare holder tilbake de progressive intelligente vågale blekkulfpatruljeungene som vil til mars for å redde jorden?

Lenke til kommentar

Jeg har overhodet ingen tro på at mennesker vil bosette seg på Mars. Utfordringene er alt for store og kostnadene hinsides.

En svært tynn atmosfære og ingen magnetfelt, svært lav tyngdekraft og svært lang reisevei.

Planen er å bosette seg på Mars fordi man antar at jorden vil bli ødelagt av mennesker, og på den måten sikre menneskeheten.

Det er mye mer fronuftig å gjøre det man kan for å unngå at jorden ødelegges.

Foruttseningen din om frykt for jordisk kolaps er feil, derfor blir også konklusjonen din feil. Noen trekker det frem som et poeng, ja, men planen for å bosette seg på Mars er mest av allt allt annet enn akkurat det. Forskning, utvinning, kolonisering. Det er alltid mennesker som er eventyrlystne og nyskjerrige. De både kan og vil fullføre en kolonisering av Mars, men er helt enig med Newt at det er mange utfordringer som skal på plass før man kan se generasjoner på Mars. Men for einskilde dedikerte forskerer som kan bane vei er det få hindringer i sikte. Teknologien vil utvikle seg om ikke vi avvikler oss selv med trivialiteter her nede først.

Okkupasjonen av det Amerikanske kontinent foregikk på liknende vis. Rett nok hadde man både luft, mat og beskyttelse tilgjengelig, men akk så mange som døde i forsøket på å kolonisere Amerika. Mars kan hverken by på luft eller mat uten stor egeninsats, og i liten grad beskyttelse. Men teknologien er en helt annen og man har andre muligheter for å supportere liv der intet liv var laga enn før. Sannsynligvis vil overlevelses sjangsen være langt større ved en kolonisering av Mars enn den var på den tid vi fjotta rundt i lakenbefengte barkebåter og tok oss til rette på moder jord. Vi vet langt mer på forhånd og vi forbereder oss på en helt annen måte.

Leser at "G" er redd for at man bruker opp jordas resurser på raketter til Mars. øøøø. Jau, sikkert det ja. Eller... Nei. Bare tull. En rakett krever selvsakt mye resurser men ett musepiss i forhold til hva man har å rutte med. Men her vil selvakt teknologien gjøre sitt. Nok å nevne seriøse planer om gruvedrift i rommet.

@Tiltman

Månen er overhodet ikke glemt og er en del av planen. Baser på Månen og baser på Mars er en del av planen om en interplanetarisk skyttelbus, med ganske dårlige oppsatt avgangstabell. en eller to turer pr. år lar seg gjøre, mens det mellom jorden og månen vil kunne ha hyppigere avganger. Mars vs Måne ... Det ene utelukker ikke det andre men heller tvertimot. Forskning og resurs høsting vil man gjøre på begge plasser.

Største ankepunktet er imidlertid politisk. Og da mener jeg ikke nødvendigvis viljen til å gjennomføre ett slikt prosjekt, men viljen til å dele på resursene og teknologien. Drar man lasset sammen eller går man i samme felle som her? Gjett en gang...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, vi bør absolutt gjøre mer for å redde jordkloiden. Men jeg tror ikke verdens land vil gjøre nok for å hindre klimkatastrofen. Til det er grådigheten alt for stor, for ikke å si uendelig.

Sist ut er igjen Trump, denne gangen for å gjøre det enklere for bedrifter å sippe ut metangass. Årsak: Obama strammet inn lovverket og Trump er manisk opptatt av å oppheve alt Obama gjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...