Andreas Bjørnbekk @Gamer Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Shadow of the Tomb Raider virker mer som en utvidelse til forgjengeren enn et helt nytt spill.ANMELDELSE: Shadow of the Tomb Raider 1 Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 (endret) Rune Fjeld Olsen, i dengang VG, husker jeg nevnte en snikende følelse av at han kjedet seg når han snakket om et av de 2 foregående spillene i rebooten. Nå går altså nesten det samme begrepet om igjen her. Jeg stoppet å spille et spill i rebooten, jeg fikk med skjermkort, pga at det var type lineær rollercoaster. At puzzles er lette har ikke så mye å si for del. Jeg liker god flyt i et spill. Men sære sidequest som er på siden av det spillet egentlig går i, er jeg ikke så for. Samtidig at det er så lineært var heller ikke så bra. Videre, mens andre PS4 spill de siste årene hær lært å redusere klatretimer har jeg en følelse av at TR fortsatt holder hardt å dette... Hvis du har spilt AC Origins. Kjedet du deg i det også? Er det vesentlig færre timer i dette spillet? Kan sære sidequest hoppes over? edit: skrivefeil Endret 10. september 2018 av maanemann Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 (endret) Nå skal det sies at jeg ikke har spilt spillet enda. Men er det ikke litt snodig at disse Tomb Raider spillene får kritikk på punkter som av dem fleste ikke blir nevnt nevneverdig i Uncharted spillene? Endret 10. september 2018 av LarZen 1 Lenke til kommentar
barezell Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Likte de 2 første så plukker nok opp dette, men er vel fare for at det kan bli litt kjedelig 3. gang 1 Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Mener det er Eidos Montreal, og ikke Crystal Dynamics, som har utviklet dette spillet? Det bør anmelder sjekke opp og eventuelt rette. Tror nemlig CD jobber med Squares Avengers-spill. Lenke til kommentar
Andreas Bjørnbekk @Gamer Skrevet 10. september 2018 Forfatter Del Skrevet 10. september 2018 Mener det er Eidos Montreal, og ikke Crystal Dynamics, som har utviklet dette spillet? Det bør anmelder sjekke opp og eventuelt rette. Tror nemlig CD jobber med Squares Avengers-spill. Du har rett, de har samarbeidet, men Eidos står for hovedjobben. Det skal endres. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Forstår det slik at man har lagt en del arbeid med HDR og Atmos i dette spillet - noen kommentarer om det? Lenke til kommentar
Andreas Bjørnbekk @Gamer Skrevet 10. september 2018 Forfatter Del Skrevet 10. september 2018 Rune Fjeld Olsen, i dengang VG, husker jeg nevnte en snikende følelse av at han kjedet seg når han snakket om en av de 2 foregående spillene i rebooten. Nå går altså nesten det samme begrepet om igjen her. Jeg stoppet å spille et spill i rebooten, jeg fikk med skjermkort, pga at det var type lineær rollercoaster. At puzzles er lette har ikke så mye å si for del. Jeg liker godt flyt i et spill. Men sære sidequest som er å siden av det spillet egentlig går i er jeg ikke så for. Samtidig at det er så lineært var heller ikke så bra. Videre, mens andre PS4 spill de siste årene hær lært å redusere klatretimer har jeg en følelse av at TR fortsatt holder hardt å dette... Hvis du har spilt AC Origins. Kjedet du deg i det også? Er det vesentlig færre timer i dette spillet? Kan sære sidequest hoppes over? Hei! Takk for godt spørsmål. Man kan sammenligne Tomb Raider og AC Origins ved at de begge tvinger deg til å gjøre veldig mye av det samme om og om igjen. Så blir jo spørsmålet om dette er ting du liker å holde på med eller ikke. For min del klarte ikke Origins å innovere nok til å virke spennende i lengden, noe jeg også vil si er tilfellet for Tomb Raider. Når det er sagt, mener jeg Origins byr på mange flere spilletimer, i tillegg til muligheter den åpne verdenen kan by på av variasjon, som en semi-åpen verden ikke kan. Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Mayaer og aztekere i Peru? Mener du inkaer? Hvis ikke så bør noen i utviklerstudioet bli pensjonert relativt kjapt. Synes forøvrig det er interessant at du mener at fokuset på serien har blitt bedre bare fordi du er syklig opptatt av utseende, men fokuset har jo blitt forflyttet fra gåteløsning til meningsløs action. Ganske amerikansk holdning å påstå at pupper er verre enn vold. Karakteren Lara er jo like grunn og uinteressant som hun var i de opprinnelige spillene. Når man tenker litt over det har serien blitt mye mer tilrettelagt pubertale menn nå enn de var den gangen, om man klarer å se bort fra noen polygoner. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 (endret) Gleder meg til dette, men er litt skeptisk. Elsket rebooten, men hatet Rise. Så da blir jo spørsmålet om Shadow gjør samme tabbe som Rise? Hvor mye action snakker vi her? I Rise dukket jo fiendene opp hvert femte minutt helt til jeg ikke gadd mer. Det ble for kjedelig i lengden. Løs en gåte, fiender dukker opp. Gå rundt i tyve sekunder, og fiender dukker opp. Klatre opp en liten klippe, og fiender dukker opp. Gå inn i en hule, og fiender dukker opp. Dra ned i et tempel ingen har vært på flere tusen år, og fiender dukker opp. Så gørr. En annen ting jeg gjerne vil vite er hvordan vanskelighetsgraden fungerer denne gangen. Vet kamper, utforsking og gåter har hver sin vanskelighetsgrad. Hvordan fungerer dette i praksis? Når anmelder sier gåtene er for enkle, hvilken vanskelighetgrad snakker vi? Dette spillet ble uansett sendt av gamezone i dag, så har det vel på onsdag. Ikke at jeg bryr meg om anmeldelser, og én eneste anmeldelser overser jeg glatt. Jeg vil heller vite hvordan folk flest mottar dette, og selvsagt spille det selv og gjøre opp min egen mening om det før jeg sier om det er bra eller dårlig. Er bare litt forvirret av anmeldelsen. Selvsagt er det jo "tredne identiske spill på rad". Det er Tomb Raider. Hva annet er å forvente? Et bilspill? EDIT: GameReactor har en drøss anmeldelser, alle fra 7 til 9. https://www.gamereactor.eu/reviews/692093/Shadow+of+the+Tomb+Raider/?page=2 Endret 10. september 2018 av Schreiber 1 Lenke til kommentar
Jackal Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Ser ut som folk flest liker det https://opencritic.com/game/6015/shadow-of-the-tomb-raider?tab=1 Lenke til kommentar
maanemann Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Ser ut som folk flest liker det https://opencritic.com/game/6015/shadow-of-the-tomb-raider?tab=1 Ja jeg ser at IGN er rause også: Samme med MrMatty: I videoene ser man tittelen har plukket opp en ting eller to fra Uncharted (eller motsatt). Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Gleder meg til dette, men er litt skeptisk. Elsket rebooten, men hatet Rise. Så da blir jo spørsmålet om Shadow gjør samme tabbe som Rise? Hvor mye action snakker vi her? I Rise dukket jo fiendene opp hvert femte minutt helt til jeg ikke gadd mer. Det ble for kjedelig i lengden. Løs en gåte, fiender dukker opp. Gå rundt i tyve sekunder, og fiender dukker opp. Klatre opp en liten klippe, og fiender dukker opp. Gå inn i en hule, og fiender dukker opp. Dra ned i et tempel ingen har vært på flere tusen år, og fiender dukker opp. Så gørr. En annen ting jeg gjerne vil vite er hvordan vanskelighetsgraden fungerer denne gangen. Vet kamper, utforsking og gåter har hver sin vanskelighetsgrad. Hvordan fungerer dette i praksis? Når anmelder sier gåtene er for enkle, hvilken vanskelighetgrad snakker vi? Dette spillet ble uansett sendt av gamezone i dag, så har det vel på onsdag. Ikke at jeg bryr meg om anmeldelser, og én eneste anmeldelser overser jeg glatt. Jeg vil heller vite hvordan folk flest mottar dette, og selvsagt spille det selv og gjøre opp min egen mening om det før jeg sier om det er bra eller dårlig. Er bare litt forvirret av anmeldelsen. Selvsagt er det jo "tredne identiske spill på rad". Det er Tomb Raider. Hva annet er å forvente? Et bilspill? EDIT: GameReactor har en drøss anmeldelser, alle fra 7 til 9. https://www.gamereactor.eu/reviews/692093/Shadow+of+the+Tomb+Raider/?page=2 Ut fra hva du skriver, tror jeg du og jeg har helt lik mening om disse to spillene. 2013 var I min bok 10/10. Mens Rise var rett og slett kjedelig. Kjedeligere landskap, historie og side quest og slikt passet seg dårlig I Tomb Raider. Alt for mye fokus på loot og crating av ting også. Er redd for dette spillet også sikkert følger samme trenden. Men når det er sakt liker jeg likvel begge de foregående spillene så godt at jeg 100% skal ha dette også. Når det gjelder anmeldelsene, er det "unormalt" store sprik. Når det gjelder gamer.no ga de også Tomb Raider 2013 karakteren 6/10... Lenke til kommentar
barezell Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Var ikke klar over at Eidos sto for hovedjobben. Det er jo sånn typisk melking. Som gir oss flotte opplevelser som første cod spillene fra Treyarch og bf hardline Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Gleder meg veldig til dette spillet 3 Lenke til kommentar
Avean Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Ikke noe fan av forrige Tomb Raider heller så tror jeg venter og plukker det opp på billigsalg en gang i fremtiden. Altfor mye bedre titler der ute nå. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Selv synes jeg reboot-ene har vært noen skikkelige høydepunkt de siste årene, så dette er forhåndsbestilt. Om det er relativt likt de forrige gjør meg absolutt ingen ting, jeg kommer til å kose meg! 2 Lenke til kommentar
super9co Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Jeg er gammel og bitter og vil ha tilbake tiden der tomb raider var mest utforskning og gåteløsning krydret med litt skyting. TR2 og 3 er absolutte favoritter, og TR3 står seg faktisk ganske bra i spillbarhet så lenge man ikke dør av det ikke er sykt bra grafikk (kjørte gjennom for et par år siden).. Nå har jeg ikke spilt de siste, men har inntrykk av at de er mer eller mindre uncharted med kvinnelig hovedrolle. "skyte-klatre-skyte-hint med en gang du har stått stille i mer enn 10 sek-putte den ene tingen du ikke kunne unngå å se i hullet som blinker... Jeg mister helt gleden når man for eksempel har funnet en hemmelig gang som ikke har vært åpnet på 500 år og så ender det med full krig mot mennesker der inne. Som sagt: gammel og bitter... 1 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 hehe.. Jeg er også gammel, 4 år eldre enn deg ser det ut til, men ikke så bitter. Har heller en barnlig (nei, ikke med "s") glede over spill jeg koser meg med, litt uavhengig av hvordan de tidligste spillene var. Men ja, det er på mange måter veldig likt Uncharted. Og ja, jeg synes det er en veldig positiv ting! Synes de to forrige var råbra, og jeg koste meg voldsomt mye. 1 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Jeg er gammel og bitter og vil ha tilbake tiden der tomb raider var mest utforskning og gåteløsning krydret med litt skyting. TR2 og 3 er absolutte favoritter, og TR3 står seg faktisk ganske bra i spillbarhet så lenge man ikke dør av det ikke er sykt bra grafikk (kjørte gjennom for et par år siden).. Nå har jeg ikke spilt de siste, men har inntrykk av at de er mer eller mindre uncharted med kvinnelig hovedrolle. "skyte-klatre-skyte-hint med en gang du har stått stille i mer enn 10 sek-putte den ene tingen du ikke kunne unngå å se i hullet som blinker... Jeg mister helt gleden når man for eksempel har funnet en hemmelig gang som ikke har vært åpnet på 500 år og så ender det med full krig mot mennesker der inne. Som sagt: gammel og bitter... Skjønner godt hva du mener, og er på mange måter enig. Rebooten var ment å vise hvordan Lara gikk fra en naiv student til den badass arkeologen vi kjenner, så det gav mening at det var lite utforsking. Jeg synes historien var veldig bra, og kan trygt anbefale det. Jeg likte også Lara veldig godt i det spillet. Det er en mye yngre og mer realistisk Lara denne gangen, og jeg synes de fikk det til helt utmerket. Med realistisk mener jeg hun kunne vært en ekte person, og ikke en fyrstikk med to vannmeloner limt på. Rise of the Tomb Raider var derimot gørrkjedelig. Historien husker jeg fint lite av, og det var kjedelig å utforske. Jeg har ikke spilt Shadow ennå (håper det kommer i posten i morra), men det er på mange måter et stort steg i riktig retning. Kampene, utforskingen og gåtene har egne, individuelle vanskelighetsgrader. For eksempel kan du skru ned vanskelighetsgraden i utforskingen og få piler som peker dit du skal, eller øke den en del og fjerne pilene så godt som fullstendig. Det samme gjelder gåtene, så vidt jeg vet. Skru ned vanskelighetsgraden, og du får hele tiden hint om hva du skal gjøre. Skru det opp, og du får ikke hint i det hele tatt. Jeg er også stor fan av de gamle spillene, så jeg har tenkt å skru ned vanskelighetsgraden på kampene en god del, og skru opp de to andre. Eneste jeg er bekymret for er hvor ofte vi må i kamp. Det hjelper jo ikke at de er enkle, hvis vi må i kamp hvert femte minutt gjennom hele spillet som i de to forrige. Da blir jeg bare fort lei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå