Gå til innhold

I fremtiden skal du føle deg som hjemme i bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Synes i grunn dette konseptet virker ganske kult.

Som alternativ til buss, taxi og fly, er jo dette herlig.

Så lenge det ikke går på bekostning av friheten til å kjøre selv. :)

 

 

 

 

- Om Musk får rett med sin antagelse om fremtiden når det kommer til selvkjørende biler.

Da kan det faktisk komme til å bli ulovlig med manuelt styrte biler på offentlige veier.

Faktisk så tidlig som allerede rundt 2030.

Lenke til kommentar

- Om Musk får rett med sin antagelse om fremtiden når det kommer til selvkjørende biler.

Da kan det faktisk komme til å bli ulovlig med manuelt styrte biler på offentlige veier.

Faktisk så tidlig som allerede rundt 2030.

Og det mener jeg personlig er ganske trist. Det er nok ingen menneskerett å få kjøre, men hos veldig mange, er det en ferdighet i livet som gir utrolig mye glede. Mestringsfølelse når en lærer seg å kjøre bil (introduksjon til voksenlivet), og friheten til å manøvrere seg over store strekninger på f. eks. road trip. Når helse skal beskrives, benyttes i helsesystemet ofte ICF, der aktivitet og deltakelse står som en viktig faktor. Dersom alt skal robotiseres, tror jeg vi ender opp med veldig mange ulykkelige mennesker i denne verden.

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes i grunn dette konseptet virker ganske kult.

Som alternativ til buss, taxi og fly, er jo dette herlig.

Så lenge det ikke går på bekostning av friheten til å kjøre selv. :)

 

 

 

- Om Musk får rett med sin antagelse om fremtiden når det kommer til selvkjørende biler.

Da kan det faktisk komme til å bli ulovlig med manuelt styrte biler på offentlige veier.

Faktisk så tidlig som allerede rundt 2030.

Musk tid så oversett til 10 år etter første mars koloni.

 

Denne kan være feil av en annen grunn.

ingen vil trolig få denne tillatelsen før om 3-5 år og da først dyre biler, Gjennomsnittlig levealder på biler i norge er 19 år.

så 30 år er en veldig teoretisk minimum.

Lenke til kommentar

 

- Om Musk får rett med sin antagelse om fremtiden når det kommer til selvkjørende biler.

Da kan det faktisk komme til å bli ulovlig med manuelt styrte biler på offentlige veier.

Faktisk så tidlig som allerede rundt 2030.

Og det mener jeg personlig er ganske trist. Det er nok ingen menneskerett å få kjøre, men hos veldig mange, er det en ferdighet i livet som gir utrolig mye glede. Mestringsfølelse når en lærer seg å kjøre bil (introduksjon til voksenlivet), og friheten til å manøvrere seg over store strekninger på f. eks. road trip. Når helse skal beskrives, benyttes i helsesystemet ofte ICF, der aktivitet og deltakelse står som en viktig faktor. Dersom alt skal robotiseres, tror jeg vi ender opp med veldig mange ulykkelige mennesker i denne verden.

 

Friheten til å bevege seg over enda lengre strekninger når man faktisk kan sove i bilen tilsier mer av samme frihet du forfekter. Man kan flette biler raskere og kjøre raskere automatisert, så da kommer man fortere fram også. Å kjøre på bane er langt morsommere enn å sitte i kø.

I helsesammenheng dør 1000 nordmenn årlig av forurenset luft, og 300 i trafikken.

 

Antallet mennesker som gjerne skulle ha brukt mer tid på å kjøre bil er nær sagt ingen. Man skal fra A til B, ikke ut på bilkjøretur. Dette var noe man drev med da veien ikke var overbelastet.

 

Skal man ut på lengre tur, for turens del, så er bilkjøringen noe sjåføren blir sliten av. Jeg vil gjerne nyte friheten av forvissningen om at vedkommende heller kan ta seg en lur, uten at det medfører potensiell personskade for min del.

 

Vi trenger ikke alle de tomme, og stygge bilene, dem som trengs kan gå skytteltrafikk der det trengs. Parkeringsplasser der det kunne vært andre ting, samt det å finne dem, er noe alle klarer å si fra seg. Føl deg hjemme der du bor, altså statistisk sett i fellesskap med andre.

 

Det ulykkelige i å måtte ratte egen bil når andre bedriver nyttige ting melder seg antagelig like hurtig som forsikringen for egen-kjøring går opp.

 

Noterer meg uten fjærpenn at de fleste unngår mestringsfølelsen i å skape sine egne klesplagg, all den tid det er helt lovlig.

 

All mulig tid til å trene opp tilsvarende skriveferdigheter.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

- Om Musk får rett med sin antagelse om fremtiden når det kommer til selvkjørende biler.

Da kan det faktisk komme til å bli ulovlig med manuelt styrte biler på offentlige veier.

Faktisk så tidlig som allerede rundt 2030.

 

Flyvende biler er jo på vei (i luften). Toyota Japan holder på å lage en prototype som vil bli vist frem i 2020. Da slipper man å bygge veier, man får ren luft, ingen veiarbeid og omkjøring, man slipper kø og bompenger, man slipper å tenke på i hvilket terreng man skal kjøre i og kjøpe sommerdekk og vinterdekk etc. På samme måte som at elbilene får bedre rekkevidde med bedre batteri, vil flyvende biler over tid fly lengre på grunn av større hastighet (flere hundre km/h), kapasitet i batteri og reservebrensel. Etterhvert vil kanskje flyvende bilder ta over passasjerfly og båter, i alle fall for dem som vil reise privat og sove bra om natta. Nesten som first class premium private, uten den skyhøye prislappen, uten å vente i flere timer på en flyplass og uten forsinkede fly. Eksempel: Det er veldig sent om kvelden. Karl fra Oslo har et businessmøte i Singapore om 18 timer. Han setter seg inn i sin Toyota WingWarp Comfort (eksempelnavn) og skriver inn "Singapore" og deretter selve adressen til møtebygningen inn i GPS-en. Bilen spør om han først vil innom Meny (eller en annen dagligvarebutikk) for å handle mat og drikke. Han har allerede handlet inn alt han trenger og velger derfor "Nei". Bilen flyr direkte til Singapore og Karl har lagt seg til å sove. Når Karl våkner opp er han på parkeringsplassen utenfor møtebygningen i Singapore helt uthvilt. På skjermen informerer bilen om nærmeste toalett og nærmeste dagligvare butikk. Kombinerer man dette med Volvos konsept (artikkelen), da har man kanskje en god beskrivelse av persontransport i fremtiden.

Endret av UendeligCR7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

- Om Musk får rett med sin antagelse om fremtiden når det kommer til selvkjørende biler.

Da kan det faktisk komme til å bli ulovlig med manuelt styrte biler på offentlige veier.

Faktisk så tidlig som allerede rundt 2030.

Og det mener jeg personlig er ganske trist. Det er nok ingen menneskerett å få kjøre, men hos veldig mange, er det en ferdighet i livet som gir utrolig mye glede. Mestringsfølelse når en lærer seg å kjøre bil (introduksjon til voksenlivet), og friheten til å manøvrere seg over store strekninger på f. eks. road trip. Når helse skal beskrives, benyttes i helsesystemet ofte ICF, der aktivitet og deltakelse står som en viktig faktor. Dersom alt skal robotiseres, tror jeg vi ender opp med veldig mange ulykkelige mennesker i denne verden.
Friheten til å bevege seg over enda lengre strekninger når man faktisk kan sove i bilen tilsier mer av samme frihet du forfekter. Man kan flette biler raskere og kjøre raskere automatisert, så da kommer man fortere fram også. Å kjøre på bane er langt morsommere enn å sitte i kø.

I helsesammenheng dør 1000 nordmenn årlig av forurenset luft, og 300 i trafikken.

 

Antallet mennesker som gjerne skulle ha brukt mer tid på å kjøre bil er nær sagt ingen. Man skal fra A til B, ikke ut på bilkjøretur. Dette var noe man drev med da veien ikke var overbelastet.

 

Skal man ut på lengre tur, for turens del, så er bilkjøringen noe sjåføren blir sliten av. Jeg vil gjerne nyte friheten av forvissningen om at vedkommende heller kan ta seg en lur, uten at det medfører potensiell personskade for min del.

 

Vi trenger ikke alle de tomme, og stygge bilene, dem som trengs kan gå skytteltrafikk der det trengs. Parkeringsplasser der det kunne vært andre ting, samt det å finne dem, er noe alle klarer å si fra seg. Føl deg hjemme der du bor, altså statistisk sett i fellesskap med andre.

 

Det ulykkelige i å måtte ratte egen bil når andre bedriver nyttige ting melder seg antagelig like hurtig som forsikringen for egen-kjøring går opp.

 

Noterer meg uten fjærpenn at de fleste unngår mestringsfølelsen i å skape sine egne klesplagg, all den tid det er helt lovlig.

 

All mulig tid til å trene opp tilsvarende skriveferdigheter.

Godt poeng! Du klarte å endre synet mitt litt der. :) Er litt uenig med at ingen ønsker å kjøre mer, da det selvsagt ekskluderer alle motor-entusiaster. Du har nok rett i at dette vil komme samfunnet til gode totalt sett, ved å gi mer tid til fritid. Men av og til er det også slik at en bør ha variert bruk av fritiden sin, og min overordnete bekymring her, som gjelder mer generelt, er at vi går mot et samfunn som er stadig mer automatisert, der menneskelig interaksjon i stadig større grad uteblir. Det tror jeg faktisk ikke er helt sint. Om en tenker på en verden slik som i Blade Runner, virker det mer dystopisk enn befriende. :) Ikke at fritt for selvkjørende biler nødvendigvis er det som tipper vektskåla i denne retningen, men mer det at å kjøre bil for en del mennesker er noe av det mest krevende (og dermed stimulerende) de gjør i løpet av en dag. Det er ingen automatikk i at oppgavene som eventuelt erstatter, er av like god sort.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antallet mennesker som gjerne skulle ha brukt mer tid på å kjøre bil er nær sagt ingen. Man skal fra A til B, ikke ut på bilkjøretur. Dette var noe man drev med da veien ikke var overbelastet.

 

Du kjenner tydeligvis ingen bilentusiaster!

Det er mange som kjører bare for å kjøre. Da velger man selvsagt veier og tider på døgnet hvor kapasiteten ikke er sprengt.

 

Jeg er enig i at autonomi har mye for seg i mange sammenhenger, særlig køkjøring og motorveikjøring. Når bilkjøringen er en ren transportetappe for å komme fram til en opplevelse er det klare fordeler med å være uthvilt, men for mange er det fortsatt sånn at det er reisen i seg selv som er målet. Ønsker man begge deler må man selvsagt avsette mer tid.

 

Et forbud mot manuell kjøring er jeg svært skeptisk til. Tross alt tilbakelegges det adskillige titusen kilometre hvert eneste år på veier av svært dårlig standard (les: ikke asfalt), for ikke å snakke om at det kjøres i vær- og føreforhold om er svært vanskelig og uforutsigbart. Det er bare her til lands, globalt er det snakk om flere millioner kilometre.

I byer og på hovedfartsårer vil autonomi fungere godt, og føre til både økt effektivitet og trafikksikkerhet.

Lenke til kommentar

Og det mener jeg personlig er ganske trist. Det er nok ingen menneskerett å få kjøre, men hos veldig mange, er det en ferdighet i livet som gir utrolig mye glede. Mestringsfølelse når en lærer seg å kjøre bil (introduksjon til voksenlivet), og friheten til å manøvrere seg over store strekninger på f. eks. road trip. Når helse skal beskrives, benyttes i helsesystemet ofte ICF, der aktivitet og deltakelse står som en viktig faktor. Dersom alt skal robotiseres, tror jeg vi ender opp med veldig mange ulykkelige mennesker i denne verden.

Det er vel færre og færre som tar lappen, så unge i dag (og særlig lenger inn i fremtiden) vil ikke ha samme forhold til bilen. For de fleste er nok bilen bare et fremkomstmiddel.

 

Så får entusiastene kjøre på bane el.l.

Lenke til kommentar

Flyvende biler er jo på vei (i luften). Toyota Japan holder på å lage en prototype som vil bli vist frem i 2020. Da slipper man å bygge veier, man får ren luft, ingen veiarbeid og omkjøring, man slipper kø og bompenger, man slipper å tenke på i hvilket terreng man skal kjøre i og kjøpe sommerdekk og vinterdekk etc.

Nei, man vil ikke slippe kø. Hvis luften er full av gjenstander så blir det jo veldig trangt der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flygende "biler" er jeg skeptisk til. Ja, det vil kanskje gå raskere å komme seg rundt. Men sikkerhet, støy, energiforbruk osv gjør det vanskelig å se for seg. Selv om mange filmer inneholder flygende biler som svever på magisk vis har vi fortsatt ikke oppfunnet antigravitet... Og alt som svever, som helikopter, droner osv bråker langt mer enn hva jeg vil ha svevende rundt meg.

 

Har langt mer tro på autonome biler som forkorter køer og kanskje kan benyttes på tvers av "eiere", slik at vi i fremtiden knapt trenger en halv bil per familie (tall tatt ut av luften).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...