Gå til innhold

Electric Planet/Electric Sircus

Anbefalte innlegg

Det er synd at slike firmaer som dette gir dårlige erfaringer med, og ødelegger (det jeg, ihvertfall har hørt skal være) gleden ved netthandel:

For ett år siden kjøpte jeg et Marquant teleskop/stjernekikkert av Electric Sircus gjennom en QXL-auksjon. Firmaet finnes som ren webshop på denne siden. Erfaringer med QXL er behørig omtalt på webshoperfaringer her og jeg joiner dette koret.

Om firmaet Electric Circus/Electric Planet:

Electric Planet ble startet 1.10.03 og overtok virksomheten til Electric Circus. Vi viderefører produktkompetansen og serviceinnstillingen fra det tidligere selskapet og forbedrer kompetansen innen e-handel og logistikk.

All honnør til Electric Planet hvis de har bedre produkter idag, enn hadde for et år siden. Da vil mitt innlegg her være unødvendig, men jeg ser på sidene deres at de fremdeles selger varer av samme merke som jeg kjøpte. Derfor synes jeg at jeg skal formidle min erfaring.

Om varelevering:

Jeg synes de hadde rask tilbakemelding/registrering. Jeg hadde vinnerbud den 30.11.2002, og fikk både tilbakemelding pr epost fra Electric Circus, og faktura utsendt samme dag, 02.12. Jeg betalte den 07.12, som var en lørdag, og varen ble håndtert av distribusjonsfirmaet den 12.12, tre dager etter at innbetalingen var registrert. Sålangt vel og bra.

Ang produktene:

Når det gjelder kjente merkervarer fra firmaet vil jeg anbefale å få de demonstrert i en vanlig butikk, før eventuelt kjøp hos ElectricPlanet. Men, når det gjelder produkter av merket Marquant, og sikkert også andre varer av ukjente merker vil jeg på det _aller_ sterkeste fraråde kjøp gjennom dette firmaet.

Pris:

Prisen for teleskopet var kr 3669,35, jeg fikk auksjonstilslag på kr 1701,24 + frakt kr 221.96 = 1923,-. Jeg vil derimot påstå at prisen burde være maks fire - fem hundre kroner og solgt som barneleke.

Teleskopet:

Det skal ikke mye kunnskap til for å skjønne at teleskopet er udugelig. Billig plastikk og billig/dårlig aluminiumslegering sa meg at dette ville gi forskjellige vridninger (ifht hverandre) i kontakt med kulde. Sammen med dårlige skruer, fester og en lite innholdsrik bruksanvisning så fikk jeg inntrykk av at hele teleskopet egentlig var et leketøy for barn med nyinteresse i astronomi/stjernekikking. Ikke for barn med astronomierfaring.

Av disse grunner gadd jeg ikke rigge den opp, men ga den bort til x-stebarnet mitt som dengang var 6 år, han ønsket seg jo teleskop/stjernekikkert. Jeg angrer egentlig på det idag, av frykt for at jeg har ødelagt en mulig gryende astronomiinteresse. Han har desverre/heldigvis ikke fått brukt det ennå, da noen av linsene, skruer, skruehull og fester er ødelagt, og andre har blitt borte. Det må sies at skruene var av typen thumbscrews og burde _definitivt_ ikke kunne ødelegge skruehullene. Dette sier vel det meste om aluminumlegeringen og kvaliteten. Slingring i festene og "myke" hardplastdetaljer (myke, som at de er vridbare med minimal kraft) gjør at teleskopet er skjelvende ved berøring i mye større grad enn lignende teleskoper.

Bortkommede og ødelagte deler fikk meg til å lure på hvor sannsynlig det er å få tak i reservedeler til dette produktet. Objektivt sett skulle det være mulig, men jeg har ensidig sterke tvil ang Electric Planet. Jeg gidder sant nok ikke sjekke dette, da jeg istedet vil spare penger til å kjøpe et nytt teleskop til han, av merkevare!! Jeg synes ganske synd på den stakkars gutten som har sitti ett år med et teleskop han aldri har hatt glede av.

Selvfølgelig burde jeg ha klaget/reklamert da jeg fikk varen, men jeg tenkte som så at jeg iallefall kunne glede gutten. Bommert! Jeg har ikke hatt lyst til å webhandle siden den gang, men etter å ha funnet disse "Webshoperfaringer"-trådene håper jeg å få bedre erfaringer med de gode sidene av webhandel.

Det teleskopet jeg kjøpte ser jeg at de ikke lenger har, men de har denne stjernekikkerten. Legg merke til hvor mye de "lokker" med alt det fantastiske du kan oppleve, ifht hvor mye de reklamerer for kikkerten i seg selv utenom spesifikasjonene. I spesifikasjonene opplyser de om tre forskjellige linser, 20mm, 12,5mm og 4mm og noe som oppleves som enda en linse som heter 3X Barlow. Denne skulle også følge med mitt teleskop, men det lå en lapp (eller om det var skrevet inn i bruksanvisninga) om at 3X Barlow var erstattet med 2X Barlow. Denne linsa var såvidt jeg husker en linse som skulle utenpå, eller inni de andre linsene på et vis. Dette for å gi dobbelt forstørring av hvemsomhelst av de tre andre linsene. Hvilket altså egentlig skulle vært tredobbelt forstørring.

Konklusjon:

Electric Planet: Kjente merkevarer, som kan demonstreres i andre butikker, er sikkert greit hvis de er billigere enn ellers. Styr _langt_ unna ukjente varemerker og ha som utgangspunkt at det Electric Planet påstår om kvalitet og priser er løgn eller villedning, inntil det motsatte er bevist.

QXL: Selg det rasket du ellers ville ha kasta, men kjøp aldri noe der.

Teleskoper og stjernekikkerter: Kjøp fra en anerkjent kamera/teleskopbutikk, evnt en butikks webshop. De har erfaring, råd og veiledning. De yter generelt god service og hjelper deg gjerne med valg, sammenligning og service.

Sjekk litt rundt først hos f.eks astronomisk institutt og astronomi.no Ved et kjapt søk fant jeg bl.a dette om valg av teleskop/kikkert hos astronomisk institutt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har overtalt meg... jeg styrer unna, til produktene er bevist at har kvalitet.

selv så synes jeg også det var vel mye fremstillinger av fordeler med det enkelte produkt_

eks. Denne subben lager seriøs dypbass. <-- hva er seriøs dypbass?

ikke som på spesifikasjonene iallefall, hvor det stod at den kunne komme seg ned i 40Hz-120Hz området. dypbass er under 30Hz, og også lenger ned, tross at vi mennesker ikke kan høre det ved under 27Hz....

vel vel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...