Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat bilsalg, lån, og overtakelse

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Enkelt spørsmål - har kjøpt og solgt bil der private har hatt lån mange ganger. Men denne gangen virker det som selgeren vil vente med å gi fra seg bilen til han har pengene på konto. Det er forståelig til en viss grad, men her har jo banken bekreftet at alt er i orden, og at lån vil bli utbetalt så snart salgskontrakt er sendt inn samt bilen forsikret og omregistrert. Alt er jo i orden, og banken er pliktig til å utbetale lånet så fort dette er motatt, uansett hva som skulle oppstå eller skje.

Derfor synes jeg jo også jeg burde kunne overta bilen i samme sleng. Ellers er det i mitt hode samtidig en prinsippsak om at jeg da synes selgeren kan betale de få dagene med forsikring for meg, siden jeg må forsikre bilen for å kunne omregistrere den, samtidig som jeg da forsikrer en bil jeg ikke disponerer.

Hva kan jeg evt gjøre for å få bilen i samme sleng? Juridisk sett er den jo min fra kontrakten er underskrevet og bilen omregistrert.

Anonymous poster hash: 04d44...e4a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av kjøpsloven § 10 at med mindre selgeren har gitt kreditt eller annen henstand, har selgeren ikke plikt til å overlevere kjøpsgjenstanden uten at kjøpesummen betales samtidig. Du får bilen når han har pengene i hånda.

For betalingstransaksjoner via bank regnes betaling for å ha skjedd når beløpet er godskrevet mottakers institusjon (eller mottakers konto ved overføring innad i samme bank), jf. finansavtaleloven § 39 første ledd. Det er ikke nok at beløpet er trukket i din bank (dette vil avbryte en betalingsfrist, jf. § 39 annet ledd, men betalingen regnes ikke for å ha skjedd, og det er det siste som er relevant for kjøpsloven § 10).

Juridisk sett er bilen din når du har oppfylt dine plikter etter avtalen. Det har du ikke før selger har fått penger, når man er i situasjonen at selger ikke har gitt kreditt. Strengt tatt er ikke bilen lovlig omregistrert ennå heller, for dette kan ikke skje før eierskiftet.

Etter kjøpsloven § 11 bærer selgeren kostnader forbundet med tingen - forsikring, avgifter, mv. - frem til den er levert (dvs. at du har overtatt den). Forsinkelser som er kjøpers skyld bærer ikke selger ansvar for. Hvis kjøper har foregrepet omregistrering og tegnet forsikring men ikke får overtakelse pga. forsinkelse med betalingen er dette normalt et forhold kjøper er ansvarlig for.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk hentet bilen, men det du sier er jo interessant.

Fordi, nå til dags må bil være forsikret før jeg kan betale omregistrering. Og man må omregistrere bilen for at et lån skal bli utbetalt.

Da har man lagt lånepraksis opp på en dårlig måte. Du kan ikke lovlig omregistrere bilen før du eier den (selv om Statens vegvesen ikke sjekker kjøpekontrakten), og i et standard kjøpsrettsforhold plikter ikke selger å gi opp eierrådigheten (og heller ikke å medvirke til omregistrering) før han har fått pengene. Da må dette inn i avtalen, f.eks. at selger plikter å gi opp rådigheten over bilen mot betalingsbekreftelse fra kjøpers bank.

I dyrere transaksjoner (for bil og båt) er det ikke uvanlig å bruke mellommann for å sikre dette (litt som en eiendomsmegler gjør for fast eiendom). Han tar imot bilen (eller nøklene) og pengene, sitter på begge til omregistrering mv. er foretatt, og deler ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...