Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trinnskatt

eplekasse

Anbefalte innlegg

Jobber en del overtid i år, og regner på sannsynligheten for å tjene over et skattetrinn. Jeg har ikke forstått opplegget med trinnskatt helt, så derfor spør jeg her.

Jeg har skattetrekk på 35% fra før. Dersom jeg overstiger trinn 3, som er på 12.4%, vil jeg da betale 35% + 12,4% = 47,4% skatt på all inntekt som ligger over trinn 3? Mens inntekt som er tjent inn før jeg gikk over trinn 3, skattes med 35%?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne ut hvor mye skatt du skal betale av inntekt over 600.000 kan du ikke se på skattetrekket ditt, men på hvilke deler inntektsskatten består av.

Skattetrekket ditt er et estimat på den totale prosentandelen som skal betales i skatt, ikke marginalskatten. Den inneholder bla ymse fradrag og tar med i beregningen at lave inntekter beskattes lavt osv.

Marginalskatten som du spør etter kan man finne ved å legge sammen

- skatt på alminnelig inntekt: 23%

- trygdeavgift: 8,2%

- trinnskatt: 0 - 15,4%

For inntekter over 600.000 blir det da 23 + 8,2 + 12,4 = 43,6%

Her er forøvrig en ferdig tabell over marginalskatt ved ulike inntekter: https://www.smartepenger.no/skatt/635-marginalskatt-pa-lonnsinntekter

PS! Hvis du betaler 35% av all inntekt under 600.000, så har du nok trukket en god del for mye i skatt. Du trenger derfor neppe å endre på denne selv om du går ganske godt over 600.000.

Lenke til kommentar

Det er ikkje farleg å nå nye trinn og du vil uansett få fleire kroner på konto for kvar time du jobbar ekstra.

Om du har 500 kroner timen så skal du skatte 34,5% opp til 600k, dvs. 172,5 kroner i skatt. For inntekt over 600k blir det som overstig 600 (påverkar ikkje alt du har tent før 600) skatta med 43,6%, dvs. 218.

Det er ikkje noko du behøver tenke så mykje på sidan alt blir rekna ut automatisk. Det luraste du gjer er å sørge for at du har eit så riktig skattekort som mogleg. Jo meir nøyaktig det er, jo større er sjansen for at skatteoppgjeret går nærare i null. Det inkluderer alle frådrag og den slags.

Kvifor har du fast trekk på 35%? Er du forresten sikker på at du har det? Mange trur dei har fast trekk, men i realiteten tabell. Uansett så er tabell det beste for å få riktig trekk. Då vil dei automatisk trekke meir i skatt om du får meir inntekt enn planlagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...