Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forvirret over utbetaling sykepenger

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ser mye om sykepenger er postet her så poster her.

Har siden mai vært 100% sykemeldt ifm en skade. Var mye forsinkelser med sykepenger og søknader fra jobben sin side, så fikk veldig mye i en sleng i mai etter å ha vært delvis sykemeldt siden februar.

Jeg får 4 uker sykemelding om gangen. Men jeg forstår ingenting av sykepengene. Jeg får plutselig søknad her og der, og utbetaling her og der. Plutselig får jeg 3000kr en uke, så får jeg 12 000kr 2 uker senere, så er det 3 uker uten noe, så er det en tusenlapp her osvosv.

Ifølge inntektsopplysninger sendt til de tjener jeg 22 000kr utbetalt i måneden så er jo det jeg skal få av de, men er jo umulig vite hvor mye jeg egentlig får når det kommer helt tilfeldig før det plutselig er stille noen uker, og av den grunn sliter jeg nå veldig med økonomien. Er veldig vanskelig å planlegge penger og vite hvor mye som skal settes til side hver gang når jeg ikke aner når neste gang er jeg får penger, hvor mye, osvosv...

Noen som har opplevd dette? Hvorfor kan det ikke bare komme hver måned fast....?

Anonymous poster hash: 50a6f...aa5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok sånn at legen skriver sykemelding for en periode, og etter den perioden kan du søke om sykepenger på nav for den perioden. 

Så skal dette behandles i 3-4-5-6 dager. 

Sykemelder legen deg en og en uke, så får du litt og litt penger. 

Sykemelder legen deg 4 og 4 uker, så får du mer penger, men ikke så ofte. 

På mitt nav skal du kunne se "mine utmetalinger" for eks totalt i år osv. 

Lenke til kommentar

Sykepenger består av en dagsats, og utbetales rundt den 20. i måneden for krav som er kommet inn og godkjent innen da. Fordi ikke alle krav for måneden er kommet inn og godkjent innen da er det ekstrakjøringer frem til rundt den 5. i neste måned.

Så, la oss si at legen din skriver ut sykemelding for 4 uker, 10. september til 8. oktober, den 14. september. Du sender denne til NAV, men rekker ikke cutoff.

Du får da ca. 20. september sykepenger for 1. september til 10. september. Du får for 10. september til 30. september en gang mellom 20. september og 5. oktober. Du får 1. oktober til 8. oktober 20. oktober, und so weiter.

Du bør prøve å komme "ajour" slik at sykemeldingsperiodene dine matcher kalendermåneden.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...