jjkoggan Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Nei du forstår meg ikke, men er det ikke ett privilegium når nettopp dette skjer? Privilegum å bli forsørget og en plikt til å forsørge? Selv for ett par hundre år siden hadde single menn problemer med å få jobb fordi de forsørget ikke kone (og barn). Hva er det med deg og disse merkelige sammenligningene; slaveeier og slave, fangevokter og fange, undertrykker og undertrykket. Ikke finnes det noen relasjon til virkligheten i disse heller. Når du har lite frihet er du lite priviligerte. Det er ikke et priviligium når andre bestemmer hva du kan ha og gjøre, selv om de skaffer deg et hus og mat. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 Når du har lite frihet er du lite priviligerte. Det er ikke et priviligium når andre bestemmer hva du kan ha og gjøre, selv om de skaffer deg et hus og mat.Takk for att du kom med ett argument istedet for de spørsmålene. I SA så er det moralpoliti som bestemmer hva kvinner skal ha på seg, og det moralpolitiet består av kvinner, dvs hvis de ser en kvinne uten passende kledning vil de komme å kjefte henne opp og ned for å få henne til å kle seg passende. Og som jeg har allerede sagt i foregående poster så er det nettopp kvinner som forsterker denne kulturen igjennom oppdragelsen av barna (både jenter og gutter). SA er ett sammfunn med klare kjønnsroller kontra vesten som mister fler og fler av disse distingsjonene. Jeg har allerede forklart allt dette. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 Takk for att du kom med ett argument istedet for de spørsmålene. I SA så er det moralpoliti som bestemmer hva kvinner skal ha på seg, og det moralpolitiet består av kvinner, dvs hvis de ser en kvinne uten passende kledning vil de komme å kjefte henne opp og ned for å få henne til å kle seg passende. Og som jeg har allerede sagt i foregående poster så er det nettopp kvinner som forsterker denne kulturen igjennom oppdragelsen av barna (både jenter og gutter). SA er ett sammfunn med klare kjønnsroller kontra vesten som mister fler og fler av disse distingsjonene. Jeg har allerede forklart allt dette.Det samme skjedde blant slaver som lærte sine barn å gjør det slaveierne ønsket. Dette argumentet holder ikke vann. Det heter internalisert undertrykking, er veldokumentert og har skjedd i nesten alle samfunn 1 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Det samme skjedde blant slaver som lærte sine barn å gjør det slaveierne ønsket. Dette argumentet holder ikke vann. Det heter internalisert undertrykking, er veldokumentert og har skjedd i nesten alle samfunn Nei, det utrykket der er ett påfunn fra ideologiske akademikere for å avfeie alle logiske argument de ikke kunne besvare som gikk imot deres overbevisning. En tilnærmet religøs overbevisning. Det eneste tilfellet jeg har hørt om som kan likne er stocholmsyndromet, men i SA er det for mange variabler til at det syndromet kan forklare noe som helst. I går var det en repotasje fra SA ved en tilfeldighet og der fikk jeg høre 2 forskjellige meninger om det å la kvinner kjøre selv, disse meningene kom fra kvinner selfølgelig, den ene var imot. Hun ville heller sove på bussen eller gjøre andre ting mens hun ble kjørt. Den andre ville gi sin nyfødte jente en bil i bursdagsgave en gang i fremtiden. 2 helt polariserte meninger fra kvinner. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Nei, det utrykket der er ett påfunn fra ideologiske akademikere for å avfeie alle logiske argument de ikke kunne besvare som gikk imot deres overbevisning. En tilnærmet religøs overbevisning. Det eneste tilfellet jeg har hørt om som kan likne er stocholmsyndromet, men i SA er det for mange variabler til at det syndromet kan forklare noe som helst. I går var det en repotasje fra SA ved en tilfeldighet og der fikk jeg høre 2 forskjellige meninger om det å la kvinner kjøre selv, disse meningene kom fra kvinner selfølgelig, den ene var imot. Hun ville heller sove på bussen eller gjøre andre ting mens hun ble kjørt. Den andre ville gi sin nyfødte jente en bil i bursdagsgave en gang i fremtiden. 2 helt polariserte meninger fra kvinner. Kan vi også konkludere fordi flere slaver ville bli med slaveierne etter befrielsen at slaveri ikke har noe å gjøre med undertryking, at det er bare en annen kultur? Reactions to Freedom. Jubilation was not the universal response to Emancipation in 1865. Some slaves were sorry, and others were hurt. One slave described the feeling as awful. Anthony Dawson of North Carolina said it was like being left without protection. Some slaves wanted to be taken care of, just as they had always been. “After they had remained away for a time,” Booker T. Washington said, “many of the older slaves, especially, returned to their old homes and made some kind of contract with their former owners by which they remained on the estate.” Some slaves had no wish to leave the plantation and many did not. Of those who left, many wished to return, as Charles Anderson did: “I don’t know when freedom come on. I never did know. We was five or six years breaking up. Master Stone never forced any of us to leave. He give some of them a horse when they left. I cried a year to go back.” https://books.google.com/books?id=nx4yNCADC40C&pg=PA106-IA100&lpg=PA106-IA100&dq=Lizzie+Dunn+cried+when+set+free:+%E2%80%9CWhen+freedom+come+on,+our+master+and+mistress+told+us.+We+all+cried&source=bl&ots=3Ymq79_jnK&sig=gxg4GTAfMrkTkcHeZx3Fx1rUsOY&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwiTw9CYmePdAhWH34MKHXLCCnoQ6AEwAHoECAkQAQ#v=onepage&q=Lizzie%20Dunn%20cried%20when%20set%20free%3A%20%E2%80%9CWhen%20freedom%20come%20on%2C%20our%20master%20and%20mistress%20told%20us.%20We%20all%20cried&f=false 1 Lenke til kommentar
Sound money Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Leste en stillingsannonse for skatteetaten i går hvor særlig kvinner og personer med en funksjonshemning ble oppfordret til å søke. Diskriminering av menn kaller jeg dette. Å betale skatt gir meg stadig en mer bitter ettersmak når man en slik utvikling. Stillingen hadde også visstnok landets beste pensjonsordning. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Kaaaan det være fordi de ønsker flere kvinner og funksjonshemmede på jobb i Skatteetaten? Kaaaan det være fordi andelen menn er stor fra før? Kaaaan funksjonshemmede også være menn? 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Kaaaan det være fordi de ønsker flere kvinner og funksjonshemmede på jobb i Skatteetaten? Kaaaan det være fordi andelen menn er stor fra før? Kaaaan funksjonshemmede også være menn? Og derfor er det ikke diskriminering? Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Ikke nødvendigvis. Lenke til kommentar
Snapfat Skrevet 3. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2018 Leste en stillingsannonse for skatteetaten i går hvor særlig kvinner og personer med en funksjonshemning ble oppfordret til å søke. Diskriminering av menn kaller jeg dette. Å betale skatt gir meg stadig en mer bitter ettersmak når man en slik utvikling. Stillingen hadde også visstnok landets beste pensjonsordning. I de fleste stillingsannonsene til skatteetaten så står det: "Vi vil at skatteetatens arbeidsstyrke i størst mulig grad skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Det er derfor et personalpolitisk mål å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning samt å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn og/eller nedsatt funksjonsevne. Derfor oppfordrer vi spesielt personer med innvandrerbakgrunn og/eller nedsatt funksjonsevne til å søke. Som IA-bedrift vil vi legge arbeidsforholdene til rette." Syns det kan være et rimelig personalpolitisk mål på mange ulike arbeidsplasser å skape en viss kjønnsbalanse. Spesielt i yrker som jobber nært med mennesker slik som lærer, sykepleier osv kan det vær en fordel å streve for å skape kjønnsbalanse for elevene og pasientene sin skyld. Se for deg en SFO som kun har kvinnelige ansatte, de fleste vil påstå at barn kan ha godt av å leke og omgås med både kvinner og menn, når de da skal ansette en ny person oppfordrer de særlig menn til å søke, blir dette diskriminering av kvinner da? 2 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Kan vi også konkludere fordi flere slaver ville bli med slaveierne etter befrielsen at slaveri ikke har noe å gjøre med undertryking, at det er bare en annen kultur? Reactions to Freedom. Jubilation was not the universal response to Emancipation in 1865. Some slaves were sorry, and others were hurt. One slave described the feeling as awful. Anthony Dawson of North Carolina said it was like being left without protection. Some slaves wanted to be taken care of, just as they had always been. “After they had remained away for a time,” Booker T. Washington said, “many of the older slaves, especially, returned to their old homes and made some kind of contract with their former owners by which they remained on the estate.” Some slaves had no wish to leave the plantation and many did not. Of those who left, many wished to return, as Charles Anderson did: “I don’t know when freedom come on. I never did know. We was five or six years breaking up. Master Stone never forced any of us to leave. He give some of them a horse when they left. I cried a year to go back.” Jeg ser ikke helt sammenligningen med slaver, og jeg vet om det avanserte forholdet mellom slave og slaveeier. Men når fakta kommer på bordet og som du foretrekker å se bort ifra, som religion blir fremmet av kvinner (religion er en sammfunnsarv som kvinner har det strørste ansvaret for at det fremdeles blir praktisert). I SA hvis familien er rik nok så vil de importere arbeidskraft fra andre land som vil ta seg av husarbeide og dette resulterer i at kvinner i disse familiene ikke trenger å løfte en finger når det gjelder ting som oppvask, vask og stell i hagen så slaveri som sammenligning er for meg ikke ett gyldig argument. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Når du har lite frihet er du lite priviligerte. Det er ikke et priviligium når andre bestemmer hva du kan ha og gjøre, selv om de skaffer deg et hus og mat. Det er delen med at noen betaler alle dine utgifter som er privilegiet, samt slippe å stå opp og gå på jobb. Ser på den andre siden ikke mye frihet I å måtte gå på jobb for å gjøre hva enn sjefen mener du skal gjøre. Forøvrig er dette å se ting I perspektiv. Lenke til kommentar
Snapfat Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2018 Jeg ser ikke helt sammenligningen med slaver, og jeg vet om det avanserte forholdet mellom slave og slaveeier. Men når fakta kommer på bordet og som du foretrekker å se bort ifra, som religion blir fremmet av kvinner (religion er en sammfunnsarv som kvinner har det strørste ansvaret for at det fremdeles blir praktisert). I SA hvis familien er rik nok så vil de importere arbeidskraft fra andre land som vil ta seg av husarbeide og dette resulterer i at kvinner i disse familiene ikke trenger å løfte en finger når det gjelder ting som oppvask, vask og stell i hagen så slaveri som sammenligning er for meg ikke ett gyldig argument. Etter avskaffelsen av slaveri var det flere slaver som ønsket å fortsette som slaver, i generasjoner hadde de aldri vært noe annet. Slik er det også med kvinneundertrykkelsen i religioner, mange kvinner finner trygghet i denne undertrykkelsen, det er også trygghet i å bli fratatt mye valg og makt i livet, men ville ikke kalt det noe privilegiet. To uliker former for undertrykkelse, der mange i begge gruppene som ble/blir undertrykt har ønske om å fortsette undertrykkelsen. De finner en trygghet og struktur i det undertrykte livet de har hatt som de mister med å løslates fra undertrykkelsen. Ser du ikke den sammenligningen? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Det er delen med at noen betaler alle dine utgifter som er privilegiet, samt slippe å stå opp og gå på jobb. Ser på den andre siden ikke mye frihet I å måtte gå på jobb for å gjøre hva enn sjefen mener du skal gjøre. Forøvrig er dette å se ting I perspektiv. Du er også privilgert hvis du sitter i et fengsel og fengselet skaffer alt du trenger. Tenk på det-de trenger ikke å jobbe! Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Jeg ser ikke helt sammenligningen med slaver, og jeg vet om det avanserte forholdet mellom slave og slaveeier. Men når fakta kommer på bordet og som du foretrekker å se bort ifra, som religion blir fremmet av kvinner (religion er en sammfunnsarv som kvinner har det strørste ansvaret for at det fremdeles blir praktisert). I SA hvis familien er rik nok så vil de importere arbeidskraft fra andre land som vil ta seg av husarbeide og dette resulterer i at kvinner i disse familiene ikke trenger å løfte en finger når det gjelder ting som oppvask, vask og stell i hagen så slaveri som sammenligning er for meg ikke ett gyldig argument. De slavene som ville fortsette å bli slaver, ble slaveri fremmet av slaver. Flere av disse slaver mente at alternativet var verre, at de må ta mer selvansvar, søke jobb og ha relativt lite trygghet. Mange sultet og ble angrepet etter befrielsen, så for disse passer sammenlignelsen ganske bra. Det er ikke uvanlig at mange ønsker å fremme sosiale normer, selv blant de som undertrykkes. Det gjør ikke sosiale normene rettferdige. I mange århundre passet undertryking av kvinner ganske bra for mange kvinner, de mente kjønnsroller var viktig og nødvendige, kvinner burde aldri gjør som menn. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 6. oktober 2018 Del Skrevet 6. oktober 2018 Etter avskaffelsen av slaveri var det flere slaver som ønsket å fortsette som slaver, i generasjoner hadde de aldri vært noe annet. Slik er det også med kvinneundertrykkelsen i religioner, mange kvinner finner trygghet i denne undertrykkelsen, det er også trygghet i å bli fratatt mye valg og makt i livet, men ville ikke kalt det noe privilegiet. To uliker former for undertrykkelse, der mange i begge gruppene som ble/blir undertrykt har ønske om å fortsette undertrykkelsen. De finner en trygghet og struktur i det undertrykte livet de har hatt som de mister med å løslates fra undertrykkelsen. Ser du ikke den sammenligningen? Irrelevant informasjon, jeg nevnte att jeg allerede att forholdet mellom slave og mester var avansert. Jeg vil derimot gi en bedre ligning under som svar til jikoggan. De slavene som ville fortsette å bli slaver, ble slaveri fremmet av slaver. Flere av disse slaver mente at alternativet var verre, at de må ta mer selvansvar, søke jobb og ha relativt lite trygghet. Mange sultet og ble angrepet etter befrielsen, så for disse passer sammenlignelsen ganske bra. Det er ikke uvanlig at mange ønsker å fremme sosiale normer, selv blant de som undertrykkes. Det gjør ikke sosiale normene rettferdige. I mange århundre passet undertryking av kvinner ganske bra for mange kvinner, de mente kjønnsroller var viktig og nødvendige, kvinner burde aldri gjør som menn. Fanger og slaver som ligning er feil, jeg vil heller si att de blir behandlet mer som barn, dvs litt mer ansvarlige barn siden de kan jobbe og ta høyere utdannelse. Fanger og slaver har ikke tjenere, tjenere som blir behandlet dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå