Redaksjonen. Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 Hver tredje ingeniørstudent sliter med stress. Disse tiltakene skal hjelpe Lenke til kommentar
DrOnline Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 For meg var det største stresset som ingeniørstudent at studieopplegget stadig vekk var lagt opp til gruppearbeid. Jeg tror mange som tiltrekkes av teknologi er folk som trives godt i eget selskap, og som behøver arbeidsro og dyp konsentrasjon for å lære skikkelig. Og det vises godt på karakterene fra første halvdel av studie sammenlignet med andre halvdel. Første halvdel er stort sett individuelle fag, hvor jeg satt alene i lange økter i strekk uten forstyrrelser og fikk toppkarakterer. Så endrer studiet seg til å bli et gruppestudie, og da ble det plutselig kun én som kan sitte med programmet, mens de andre ser på, og det blir en sosial dynamikk som gjør det vanskelig for meg, og jeg tror mange av oss, å lære i. Halve hjernen blir opptatt med å forsøkte å holde unna forstyrrelser, og den andre halvdene fortviler over at alt virker umulig å forstå. Når jeg kom hjem til hybelen og gikk over oppgaven alene ble det innlysende, plutselig. Jeg forsøkte å be om å få jobbe alene, men fikk ikke lov til det. Jeg skjønner godt at det blir umulig å rette så mange oppgaver som det ville blitt hvis alle jobbet alene... men jeg tror det er mange av oss som opplever det slik. Dette var stressfaktor nummer én for meg igjennom studiet! Det blir sagt at i arbeidslivet må alle jobbe i grupper. Min opplevelse hittil etter ~5 år, er at dette ikke stemmer. I de avdelinger jeg har jobbet har hver enkelt ansatt vært prosjektleder for sitt eget opplegg, og jobbet alene. Selvsagt hjelper vi hverandre, og bidrar der det passer seg, men det er først og fremst individuelle arbeidsoppgaver. Og det foretrekker jeg! 6 Lenke til kommentar
frodenerd Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Det er mye større press for å prestere godt i dag enn for snart 20 år siden da jeg studerte. Det var selvsagt press, men det var også mindre konkurranse når man skulle ut i arbeidslivet. I dag er alle nødt til å klare en skikkelig utdannelse, for å slippe å ende på NAV. Det er begrenset med antall jobber på Rema og Coop - og færre blir det - etterhvert som kasseapparatene automatiseres bort. Automatisering skaper et «kvalitetspress» på arbeiderne i alle ender av skalaen. Folk som tidligere ble ingeniører/sykepleiere er de samme som i dag blir lagerarbeidere, butikkpersonell, vaskere og ufaglærte helsearbeidere. Folk som tidligere ble lagerarbeidere, butikkpersonell, vaskere og ufaglærte helsearbeidere blir NAVere. Ettersom de fleste ikke ønsker å bli NAVere, så arbeider ungdom i dag mye hardere og blir mye mer stresset. Jeg tror også at fagene er vanskeligere enn i gamle dager. Mye fordi dagens ungdom ikke har vært så heldige at de fikk brukt teknologi som de kunne kunne forstå. Hadde min første datamaskin vært en ipad, så ville fagene på ingeniørstudiet vært vanskeligere for meg. Og i dag er det mye mer å lære - enten det er node.js og event loops eller kunstig intelligens, så er det mye av det som i dag er grunnutdanning - som for 20 år siden var doktorgradsmateriale. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Automatisering skaper et «kvalitetspress» på arbeiderne i alle ender av skalaen. Folk som tidligere ble ingeniører/sykepleiere er de samme som i dag blir lagerarbeidere, butikkpersonell, vaskere og ufaglærte helsearbeidere. Folk som tidligere ble lagerarbeidere, butikkpersonell, vaskere og ufaglærte helsearbeidere blir NAVere. Ville du ikke nesten si det er motsatt? Mitt inntrykk er at flere og flere søker seg til høyere utdanning, slik at de som ville vært lagerarbeidere og andre lavtudannede yrker for 20 år siden, blir i dag ingeniører eller sykepleiere (og de som ville nøyd seg med en bachelorgrad som ingeniør for 20 år siden, ville kanskje i dag tatt en mastergrad i dag, osv) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Ville du ikke nesten si det er motsatt? Mitt inntrykk er at flere og flere søker seg til høyere utdanning, slik at de som ville vært lagerarbeidere og andre lavtudannede yrker for 20 år siden, blir i dag ingeniører eller sykepleiere (og de som ville nøyd seg med en bachelorgrad som ingeniør for 20 år siden, ville kanskje i dag tatt en mastergrad i dag, osv) Før så hadde gjerne ett lager 100 vis av plukkere som trillet rundt med korger å plukket varer, dette er nå erstattet av automasjon slik at plukkerne er redusert drastisk(ufaglærte) og inn har det kommet ingeniører/teknikere for å drifte systemene. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Det er mye større press for å prestere godt i dag enn for snart 20 år siden da jeg studerte. Ikke ifølge studentforeningen selv. Det var selvsagt press, men det var også mindre konkurranse når man skulle ut i arbeidslivet. Det var også færre jobber. I dag har du IT-folk i nesten alle type selskap, det var ikke tilfellet før. I dag er alle nødt til å klare en skikkelig utdannelse, for å slippe å ende på NAV. Det er begrenset med antall jobber på Rema og Coop - og færre blir det - etterhvert som kasseapparatene automatiseres bort. Automatisering skaper et «kvalitetspress» på arbeiderne i alle ender av skalaen. Folk som tidligere ble ingeniører/sykepleiere er de samme som i dag blir lagerarbeidere, butikkpersonell, vaskere og ufaglærte helsearbeidere. Folk som tidligere ble lagerarbeidere, butikkpersonell, vaskere og ufaglærte helsearbeidere blir NAVere. Helt feil. I dag er der langt færre lagerarbeidere og langt flere ingeniører end tidligere. For at det skulle kunne bli flere ingeniører, har kravene for å komme inn og for hva man skal lære på ingeniørstudier innen IT blitt markant lavere. Jeg tror også at fagene er vanskeligere enn i gamle dager. Mye fordi dagens ungdom ikke har vært så heldige at de fikk brukt teknologi som de kunne kunne forstå. Hadde min første datamaskin vært en ipad, så ville fagene på ingeniørstudiet vært vanskeligere for meg. Og i dag er det mye mer å lære - enten det er node.js og event loops eller kunstig intelligens, så er det mye av det som i dag er grunnutdanning - som for 20 år siden var doktorgradsmateriale. Der er ikke de samme krav i dag. De fleste som kommer ut som sw-ingeniører i dag vet bortimot ingenting om hvordan en datamaskin eller operativsystem fungerer. Det de lærer i dag er på et høyere abstraksjonsnivå som kan gjøre de mer produktive fordi alt nå er mye enklere enn den gangen, så det er på alle måter mye enklere å bli softwareingeniør i dag. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 (endret) ...Det de lærer i dag er på et høyere abstraksjonsnivå som kan gjøre de mer produktive fordi alt nå er mye enklere enn den gangen, så det er på alle måter mye enklere å bli softwareingeniør i dag.Det er på alle måter _forskjellig_ å bli softwareingeniør i dag. For de som foretrekker å relatere arbeidsoppgavene til fysikk og elektronikk og håndgripelige ting så har kanskje ting blir vanskeligere. For de som foretrekker å jobbe på et abstrakt nivå (eller fokusere på resultat heller enn hvordan) så har det kanskje blitt enklere. Målt i "absolutt mengde kompleksitet produsert per time" så er man nok langt mer produktiv i dag. -k Endret 10. september 2018 av knutinh Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Jeg synes det er greit å ha litt mye å gjøre hvis man får tid til å faktisk prioritere det. Noe jeg ikke liker er krysspress; man føler man skulle egentlig gjort noe annet enn det man holder på med uansett hva man gjør, i forbindelse med flere parallelle prosjekter som krever mye, eller på skole; prosjekt i tillegg til andre opgaver og forelesninger. Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 ... Så endrer studiet seg til å bli et gruppestudie, og da ble det plutselig kun én som kan sitte med programmet, mens de andre ser på ... Skyldes dette et begrensed antall tilgjengelige datamaskiner av den typen man skulle bruke, eller var oppgaven for liten til å dele opp? I de siste tilfellet bør man normalt diskutere en del før man skriver ned detaljer i koden. Gruppearbeide i arbeidslivet fungerer normalt på en annen måte hvor man fordeler arbeidsoppgaver og hver gjør sin del. Det er for dyrt med en grupper hvor bare en skriver kode, med mulig unntak av ekstrem kvalitetskontroll, som for romfart. Man kan ha nytte å sitte å løse en oppgave i fellesskap hvis det er mer som idedugnad, men selvsagt viktig man snakker mye sammen, og kanskje en annen tegner opp de ulike overordnede delene etc. eller man sitter med en mer senior utvikler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå