inlife Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Jeg har en Acer XC-605 som brukes i jobb sammenheng. Den har iløpet av siste året begynt å bli veldig treg, særlig mtp tyngre programvare, kan også bli treg med litt for mange faner på Chrome. Hva anbefales det å gjøre; oppgradere PC'en eller kjøpe ny? evt. hva eller hvilken? Specs: Chipset : Intel® H81 Express CPU : Intel Core i5-4460 (3.20GHz) 6MB Quad Core Memory : 8GB (4+4GB) DDR3-1600 Graphics : Intel HD Graphics 4600 HDD : 1000GB drive 7.200rpm SATA OS: Windows 10 Pro Programvare som brukes: Autodesk Revit G Chrome Office-pakken MS Project Teamviewer Ekstern skrivebord Endret 8. september 2018 av inlife Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Bytt ut HDD med SSD. Endret 8. september 2018 av RRhoads Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) En SSD disk er det som skal til ja. F.eks en slik: Samsung 860 EVO Series 500GB (SATA). Nå vet ikke jeg hvor krevende Autodesk Revit er, om det har godt av en kraftigere maskin. Endret 8. september 2018 av Svein M Lenke til kommentar
inlife Skrevet 9. september 2018 Forfatter Del Skrevet 9. september 2018 Tror dere det holder med å bytte til SSD? Hva med å oppgradere RAM? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 RAM-oppgradering kan gjøre et utslag, men jeg ville prøvd å bytte disk før jeg gjør noe mer. Kjør gjerne en clean install av Windows fremfor å klone, siden kun en clean install også kan ha mye å si. Om maskinen fremdeles er treg etter diskbytte og clean install kan du følge med på minnebruk i task manager. Raskere RAM er neppe nødvendig, men om du faktisk går tom for minne kan det være en grei fiks å legge til mer. Jeg gjetter på at du ikke har flere ledige RAM-slots i hovedkortet, og isåfall må du bytte ut stikkene du allerede har med nye 2x8 GB om du skal utvide. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 (endret) Enig med srbz. Du trenger sikkert et par kabler for å montere SSD disken: Strøm splitter, f.eks: https://www.multicom.no/startech-6in-serial-ata-power/cat-p/c/p2809790 Sata kabel, f.eks: https://www.multicom.no/deltaco-sata-kabel-sata-6gb-s-las-clips/cat-p/c/p3890401 Husk å installere Windows på nytt på SSD. Endret 9. september 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 Her er system requirements for Autodesk Revit https://knowledge.autodesk.com/support/revit-products/learn-explore/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/System-requirements-for-Autodesk-Revit-2018-products.html Skal vel være litt store modeller før det trengs. Her er ddr3L minne, 2x8GB: https://www.prisjakt.no/category.php?m=s333765674&o=produkt_pris_inkmoms Lenke til kommentar
inlife Skrevet 10. september 2018 Forfatter Del Skrevet 10. september 2018 Takker! Når det gjelder Clean install; jeg har kun recovery partisjon på HDD, og ikke CD fra Acer. Hvordan bør jeg få tak i og installere OS uten å måtte kjøpe ny lisens, men gjenbruk av eksisterende. Kommer da ikke til å trenge OS i HDD. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Heldigvis har maskinen din SATA 3, så det er absolutt verdt å oppgradere med god SSD.Du kan max sette i to 8 GB brikker av typenDDR3L SDRAM (PC3-12800) - 1600 MHz - unbuffered1,35 eller 1,5 volt - maskinen takler begge typer Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 (endret) Det beste er å installere fra en USB-minnepinne. Den må være på minst 8GB. Microsoft har et verktøy som heter MediaCreationTools som brukes til å legge inn det som trengs på minnepinnen. Du finner det her, "Last ned verktøyet nå": https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10 Microsoft husker at du har lisens, du må bare velge den versjonen du har lisens for, f.eks Windows 10 Pro (64bit). Edit: Det er vel Microsoft kontoen (hotmail) som husker dette, litt usikker på om hvordan det ble registrert der. Det virker selv med OEM lisens. Minnepinner: https://www.prisjakt.no/category.php?m=s333796870&o=produkt_pris_inkmoms Endret 10. september 2018 av Svein M Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Tror dere det holder med å bytte til SSD? Hva med å oppgradere RAM?Jeg tror det kan holde lenge. Prøv det først. Bruker du Windows 10, kan du gjøre det slik at Windows 10 er registrert på din MS-konto, og da slipper du å kjøpe ny lisens når du gjør en clean install. Lenke til kommentar
inlife Skrevet 10. september 2018 Forfatter Del Skrevet 10. september 2018 Takk for feedback! Jeg trenger hhv større lagringsplass enn 500GB på SSD. Er det mulig å kombinere SSD og HDD, eller bør jeg gå til innkjøp av 1TB SSD? Pris på SSD er mellom 1000 - 2000kr (ref. prisjakt) - det er de beste prisene? Er et hav av SSD, hvilken anbefales? Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 kjøp en 500gb ssd til å lagre OS og programmer på, så kan du bruke den gamle hoveddisken til å lagre andre ting på. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Samsung 860 EVO 500GB SSD eller Crucial MX500 500GB 2,5'' SSD Samsungen koster en hundrings ekstra, men har på papiret betydelig bedre levetid. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 (endret) Om hovedkortet har ledig SATA tilkobling kan du bruke både SSD og harddisk. Det å ha en 1Tb SSD er det beste kan da ha alt på en disk noe som er enklere å bruke. Det er også raskere. De beste kjøpene, SATA SSD: 1. Samsung 860 EVO 2. Crucial MX500 3. WD Blue Endret 11. september 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå