Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier skifter løsning på min oppsigelse tid.

EtVelfungerendeKaos

Anbefalte innlegg

Go dag, jeg er en greit voksen mann som fikk en kontra beskjed fra huseier i dag. Jeg har nå bodd her siden 2014 og fra og med 2016 så gikk det over til en muntlig kontrakt når han satte opp min husleie fra 6500 til 6750 kr. Men nå var tiden kommet hvor jeg og min kjæreste skal flytte sammen, så jeg muntlig sa opp min kontrakt fra 15 august og 2 månders oppsigelses tid, vi snakka godt og kom frem til at jeg kunne skaffe nye leietagere med at han ble med på omvisning og bestemte hvem som skulle inn, men han ønsket heller å ordne noen selv.

Min kjæreste har både katt og er gullsmed (strax ferdig som lærling og svenne prøve) Jeg bor i en kjeller leilighet hvor du ikke kan ha utstyr til en gullsmed i, det er heller ikke lov med katt. Så selvfølgelig må det flytting til, jeg fant oss et lite hus på landet.

Ny leie kontrakt er ordnet og klart for innflytting 1 Oktober. Hadde da avtalt med huseier at dem skulle være fleksible å ordne til med ny leieboer om mulig eller at jeg ordnet det med den avtalen vi hadde.

Nå i dag derimor 3 uker senere så viser det seg at han har ikke en gang løfta en finger for å finne noen nye .. sa det rett til meg fra verandaen. Okey sa jeg, men da må jeg får ordne noen nye snarest! .. Var litt tatt på senga i det øyeblikket og var irritert.

Ja sa han men da må jeg bli med på visnings runden .. helt greit det sa jeg for det var vi enig om. Men så begynner han å si at han har belaget seg på avtalen at du har husleie kontrakt ut oktober ... Fortsetter å si at: nhjaa er noen ting jeg skulle sett på på badet og kjøkknet, Jeg skjønte ikke helt hva han mener.

Men det var oppussing, Så jeg sa jo selvfølgelig at du kan jo pusse opp fra og med 1 Oktober. Men HELE Oktober blir han borte og får ikke startet med det før November uansett nå. Så her sitter jeg med null mulighet til å skaffe nye leietakere, noe som hadde vært lett! Og først 3 uker senere finner jeg ut at han hadde ingen planer om ny leie taker. Til og med spurte han, så det til slutt dreier seg om penger? Han sa fan meg Ja :p .. Ja ja .. Ærlig ern iværtfall.

Vil bemerke at jeg hadde ikke ordnet nytt sted om det var hans tankegang hele veien, Jeg hadde lett fått leid ut her til 1 Oktober.

Så her sitter jeg med 2 plasser jeg må betale for i 1 Oktober. Han har jo retten på si side her tror jeg? Han kan gjøre dette mot meg nå og det setter meg i en brutal situasjon di neste måndene, jeg overlever men trengte ikke dette tapet her akuratt nå. 

Takk for all veiledning og svar. Jeg måtte bare blåse ut litt her.

Endret av EtVelfungerendeKaos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har vel utleigaren ganske openbart brote tapsbegrensningsplikta. Når han ikkje ein gong har prøvt å få tak i nye leigetakarar skal det veldig mykje til at han kan kreva leige for oktober.

Det er alltid ein problematikk rundt kva som er sagt i munnlege avtalar, men ein tvisteløysingsinstans vil nok meina at sannsynet for at dokker hadde avtalt at utleigaren skulle finna ny leigetakar er stort (spesielt etter att du hadde teikna kontrakt på ny bustad). Då stiller han dårleg om han ikkje kan dokumentera at han har prøvt (t.d. Annonse på finn eller korrespondanse med potensielle leigetakarar).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Frykter så, aldrig stol på good will fra folk. Men han bryter en muntlig avtale vi hadde, jeg føler for å bryte min ... Har IKKE skriftlig avtale på bolig lengere, å krangler han på det .. får jeg igjen 250 kr fra vær månde siden 2016? .. For da har vi jo faktisk en skriftlig kontrakt som sier fortsatt 6500 kr månden og jer har betalt in 250 kr ved en feil di siste 3 ish åra.. Du vet, man føler ikke for å bli vennlig når man plutselig blir behandlet slik. 

Men igjen jeg har mine moraler..

Lenke til kommentar

Hvordan bør jeg gå fram da mener du? Juridisk sett er det værdt å se på? For ja en ny leietaker er lett å finne, Og han ønsket å skaffe ny selv først. Men det blir ord mot ord og han har i dag bestemt seg for å pusse opp badet og kjøkknet etter som sammtalen gikk. Jeg står ikke sterkt her føler jeg å må spsie et surt eple , lært til neste gang osv. Uansett så blir jeg å flytte 1 Oktober, OM han bruker leiligheten eller begynner å pusse opp når jeg ikke bor der, kan han ikke kreve av meg tror jeg.

Her har vel utleigaren ganske openbart brote tapsbegrensningsplikta. Når han ikkje ein gong har prøvt å få tak i nye leigetakarar skal det veldig mykje til at han kan kreva leige for oktober.

Det er alltid ein problematikk rundt kva som er sagt i munnlege avtalar, men ein tvisteløysingsinstans vil nok meina at sannsynet for at dokker hadde avtalt at utleigaren skulle finna ny leigetakar er stort (spesielt etter att du hadde teikna kontrakt på ny bustad). Då stiller han dårleg om han ikkje kan dokumentera at han har prøvt (t.d. Annonse på finn eller korrespondanse med potensielle leigetakarar).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Go dag, jeg er en greit voksen mann som fikk en kontra beskjed fra huseier i dag. Jeg har nå bodd her siden 2014 og fra og med 2016 så gikk det over til en muntlig kontrakt når han satte opp min husleie fra 6500 til 6750 kr. Men nå var tiden kommet hvor jeg og min kjæreste skal flytte sammen, så jeg muntlig sa opp min kontrakt fra 15 august og 2 månders oppsigelses tid, vi snakka godt og kom frem til at jeg kunne skaffe nye leietagere med at han ble med på omvisning og bestemte hvem som skulle inn, men han ønsket heller å ordne noen selv.

....

Av tidligere erfaringer med en helt vanvittig huseier så vil jeg anbefale å aldri gjøre muntlige avtaler. Send en sms, epost eller brev og få svar tilbake, aldri få muntlige svar! Dersom han bryter kontrakten din så kan han gjøre det så mye han vil om du går med på det muntlig, da han kan si "ja, men du sa jo at dette var greit", selv om du overhode ikke gjorde det. 

Lenke til kommentar

Langt leie forhold her som hadde gjort det litt for komfortabelt og stolende på huseier. Til slutt skjønner man at man kan egentlig ikke stole på folk relatert til økonomi, det er så blankt klart at det er av grådige årsaker detta nå skjer, lell så kortsiktig. Stol ikke på pensjonerte bank ledere :p (kansje litt å ta alle over en kam men) Hadde vært greit for meg om han sa fra dag 1 at han ønsker å pusse opp når jeg flytter, jeg hadde hatt bedre tid til å skaffe nytt leie forhold. Og flytta slutten av oktober. 

Det jeg lurer på nå om di 250 kr extra jeg har betalt vær månde siste 3 åra .. Om jeg kan kreve dem tilbake, jeg sitter her med kontrakta og den er ikke tids begrenset. Så dumt så det høres ut å si at jeg har betalt feil i 3 år .. Så kan det fortsatt være fakta. Jeg blir skrudd over brutt muntlig avtale, da uansett så hederlig man kan være så har man lyst til å gjøre det samme.. 

Av tidligere erfaringer med en helt vanvittig huseier så vil jeg anbefale å aldri gjøre muntlige avtaler. Send en sms, epost eller brev og få svar tilbake, aldri få muntlige svar! Dersom han bryter kontrakten din så kan han gjøre det så mye han vil om du går med på det muntlig, da han kan si "ja, men du sa jo at dette var greit", selv om du overhode ikke gjorde det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Absolutt, kjempe kjipt! 

Jeg her dog så heldig å ha en huseier som faktisk er litt forståelsefull, så alt fikses kjapt, og alt er i orden nå. 

Man skal ikke sitte over en kam nei, men man må faktisk føle litt på hvordan vedkommende er. 

Lenke til kommentar

Hvordan bør jeg gå fram da mener du? Juridisk sett er det værdt å se på?.

Fyrst ville eg informert utleigaren om at framferda her verken er sosialt akseptabel eller lovleg, og at du ikkje akter å betala leige for oktober, sidan det lett kunne ha vore unngått at leiligheita sto tom i oktober om han hadde haldt sin del av avtalen. At han vil venta med ny utleige pga. Oppussing+personlege høve skal openbart ikkje vera ditt problem.

Om han står på sitt, ber du banken om å få utbetalt depositumet så snart du har flytta ut (så sant alt er i orden mht. Vask og leiligheita generelt). Då har utleigaren 5 uker på å protestera før du får ut depositumet. Om han protesterer må dokker avgjera saken i forliksrådet eller Husleietvistutvalget (avhengig av fylke). Der legger du fram saka slik du har gjort over, og viser til utleigar sin tapsbegrensningsplikt.

Lenke til kommentar

Ja, det høres ut som en riktig måte å gå frem på. Men her er det verken gitt in skriftlig oppsigelse fra min side heller, alt var av muntlig natur. Derfor tror jeg at jeg blir missbrukt for det denna gangen uten mulighet til å vinne frem saken. Jeg skal prøve det du nevner her for økonomisk sett er jeg bare ikke i stand til å betale han for Oktober uansett. Og det var meningen at Depositum skulle gå til nytt leie forhold som jeg nå ikke får ut. Jeg står også i utgangs punktet for husleia til den nye plassen første månden og det det vil koste å kjøre et flytte lass til min kjæreste halve landet til meg. Jeg var gull og i orden i budsjett før Lørdagens hendelse.

Jeg vet han ikke går frem på en sosialt akseptabelt måte og jeg kjenner ikke loven godt nok til å vite bedre. (Vet mer nå) Og jeg akter å gå imot for det er bare ikke riktig og rett. Men han står sterkt til å gjøre det og tjene på det. Men jeg har sosialt vært lyd hør om flyttinga lenge og når jeg sa opp og gledet meg til et nytt liv med hun jeg elsker så mye :) 

Vi får se hvor det går, jeg gir meg ikke her.

Fyrst ville eg informert utleigaren om at framferda her verken er sosialt akseptabel eller lovleg, og at du ikkje akter å betala leige for oktober, sidan det lett kunne ha vore unngått at leiligheita sto tom i oktober om han hadde haldt sin del av avtalen. At han vil venta med ny utleige pga. Oppussing+personlege høve skal openbart ikkje vera ditt problem.

Om han står på sitt, ber du banken om å få utbetalt depositumet så snart du har flytta ut (så sant alt er i orden mht. Vask og leiligheita generelt). Då har utleigaren 5 uker på å protestera før du får ut depositumet. Om han protesterer må dokker avgjera saken i forliksrådet eller Husleietvistutvalget (avhengig av fylke). Der legger du fram saka slik du har gjort over, og viser til utleigar sin tapsbegrensningsplikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...