Drogin Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Vi har avtalt med en takstmann å få tilstandsrapport på huset vårt. Han avtalte å komme på befaring, så jeg tok hjemmekontor. Men han kom 8 timer for sent, etter at jeg sendte sms, hvor han unskyldte seg for å glemme hele avtalen. Befaring ble foretatt, og han skulle skrive rapport. Det er ikke avtalt noen pris. Etter ca 2 uker sendte jeg en epost og minnet diskret på rapporten ved å stille et spørsmål om den. Etter ca 6 uker lurte jeg på om rapporten snart var klar. Han sa han trengte litt mer tid. Etter 11 uker sendte jeg epost og etterlyste, men fikk ikke svar. Ringte 2 dager senere, men kom til telefonsvarer. Sendte SMS og sa at om ikke rapporten snart er klar, må vi finne en annen til å utføre oppdraget. En uke senere sender jeg ultimatum om å få rapporten innen 4 dager, eller i det minste en skriftlig kontra-frist på når rapporten skulle foreligge, ellers ville vi bruke noen andre. Kan jeg dersom jeg ikke hører noe mer fra han, nå trygt velge noen andre, uten å frykte at han senere skulle komme med rapporten og kreve betalt? Endret 8. september 2018 av Drogin Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Du ekspederer nå en høflig, men klar e-post om følgende: Frist var (datoen fire dager etter at du gav ham det ultimatumet, jfr e-post av ... kl .... Tilleggsfrist er (to fulle arbeidsdatoer frem) kl xxxx Foreligger på dette tidspunktet vekren levering av rapport eller solid skriftlig redegjørelse med saklig årsak for at den ikke er levert er avtalen å anse som hevet pga vesentlig mangel vedrørerende leveringsfrist. Har xxx (takstmannen) innsigelser mot dette reises disse skriftlig innen ny frist, ellers anses forholdet for godtatt Gjør gjerne også oppmerksom på at evt merkostnader pga avhjelp (altså dyrere ny takstmann) vil det bli krevd erstatning for. Etterpå sender du en SMS med beskjed om at "viktig e-post venter, responsfrist (dag og tid)". Dessverre arbeider enkelte næringsdrivende med akkurat din sak etter å ha fått et så hardt spark bak, akkurat som enkelte offentlig ansatte gjør det samme. "Planlegging" er i deres øyne en by i nordøstlige Sibir og den eneste hverdagen de er i stand til takle er å sette alle kluter til der det brenner mest NÅ. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 8. september 2018 Forfatter Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Et problem jeg også kan se for meg, dersom han ikke har gjort ferdig rapporten, er jo hva han egentlig husker fra huset, 2-3 måneder etterpå...hvor god blir egentlig rapporten, om han nå plutselig skulle komme på banen igjen? Endret 8. september 2018 av Drogin 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Hovedregelen i avtaleforhold er at en avtale kan heves når det foreligger en avtalestridig forsinkelse, og denne utgjør vesentlig mislighold av avtalen. Mer enn tre måneder uten noen tilbakemelding på når taksten vil foreligge vil etter min oppfatning nær sagt alltid være vesentlig mislighold av en avtale om taksering. Takst er i seg selv ferskvare, og taksten skal skrives basert på takstmannens personlige observasjoner. Disse observasjonene (og tilliten til dem) svekkes når det går lang tid mellom befaring og takstrapport. Du kan selvfølgelig gi slik tilleggsfrist som *NORGE* beskriver, men jeg mener det er unødvendig forsikring av egen posisjon. Svarer han ikke tilfredsstillende innen fristen sender du erklæring om at avtalen er hevet, jf. tidligere oppstilte frist, og at han vil bli krevd for meromkostningene ved å hyre ny takstmann. EDIT: Hvis fyren er medlem i Norsk Takst kan du også påberope deg deres etiske retningslinjer pkt. 6.1 Endret 8. september 2018 av krikkert 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå