Martin Lie Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Etter å ha lest følgende tråd...: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=182074 ...og gjort meg opp noen tanker, så har jeg en idé. Det virker nemlig som om en del av forum-diskusjonene har lett for å bli fiendtlige. Det er mulig dere faktisk ønsker så høy temperatur på forumet, og i så fall kan dere ignorere dette forslaget. Men for meg virker det hvertfall som om miljøet på Hardware-forumet kunne hatt godt av et litt mer vennligsinnet tone. Her tror jeg Hardware kan gjøre et lite forarbeid, ved å være sitt journalistiske ansvar bevisst. For enten man har tenkt over det eller ikke, så er hw.no med på å formidle både kunnskap og feilinformasjon til en stor del av de norske hardware-entusiastene. Det er helt klart en stor gjeng som også henter hardware-nyheter fra andre, gjerne internasjonale, nettsider... men det er nok flere som ikke gjør det (antar jeg). Forslag: 1. Gjøre overskriftene mindre bombastiske. Ikke la et rykte stå som overskrift. Ta gjerne en kilde eller et spørsmålstegn på slutten, slik at leserne oppfatter at det er en uttalelse og ikke nødvendigvis fakta. Eks1: "AMD får samme varmeproblem som Intel" kunne vært "Vil AMD også få varmeproblemer?" eller "Rykte: AMD får samme varmeproblem som Intel". Ta uansett kilden med i ingressen, for å tidlig slå fast om dette er bekreftet kunnskap eller ikke. Eks2: "AMD utsetter 0,09-mikrons prosessorer" kunne vært "Mulig utsettelse av AMDs 90nm-prosessorer" eller bare "AMD utsetter 0,09-mikrons prosessorer?". Eks3: "Massive angrep mot SCO webside" kunne med fordel vært "SCO hevder å være under massivt DoS-angrep". 2. Hvis man finner ut at en overskrift er misvisende kan man oppdatere denne, og markere dette med "Oppdatert" eller lignende rett under. Hvis det er graverende feil kan man til og med lage en ny oppklarende artikkel som forklarer feilene, og krysslinke begge artiklene. Begge disse tingene tror jeg på sikt kan hjelpe på kunnskapsnivået, motvirke 14-iss-faktoren og bidra til mer ryddige diskusjoner på forumet. I motsatt fall vil hw.no helle mer mot å være overskrift-basert tabloid-nettsted, enn å være seriøs nyhets-kanal. Jeg antar at hw.no ønsker å være sistnevnte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå