Gå til innhold

Sjefingeniøren for EQC vil at den skal oppleves som om den har seks sylindre


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Og det er altså et problem fordi gasspedalen "justerer hastigheten i spennet 0-250 km/t"?

Ja. Hadde creep av i de første par ukene og det føltes veldig utrygt. Den minste feil så er bilen solid plantet i veggen bak i garasjen. Et eksempel på hva som er resultatet om man får trykket inn gasspedalen helt mens man parkerer: https://jalopnik.com/the-latest-tesla-lawsuit-proves-how-important-human-dri-1790904371

 

Om man har creep på, foten på bremsen og uheldigvis trykker inn bremsen, så stopper bilen. Om man uheldigvis slipper den helt, så akselererer bilen sakte opp til 10 km/t. Man har mye bedre kontroll.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Hvis det er en reell fare for at du trykker gasspedalen helt ned når du parkerer i en trang garasje så har det pent lite å si om du kjører en Tesla eller en mopedbil.

 

På tide å pensjonere Buffaloene?

Lenke til kommentar

Hvis det er en reell fare for at du trykker gasspedalen helt ned når du parkerer i en trang garasje så har det pent lite å si om du kjører en Tesla eller en mopedbil.

 

På tide å pensjonere Buffaloene?

Nå er det ikke egentlig det jeg egentlig er redd for, selv om det er innenfor mulighetsrommet. Det verste er jo at man har ingen mulighet til å stoppe bilen øyeblikkelig, om man uheldigvis akselerer opp til 6 km/t i stedet for 4 km/t, eller 2 km/t i stedet for 1 km/t. Med en gang man har gasset på for mye, så må man ta foten fra gasspedalen over på bremsen. Så jeg endte opp med å gi litt gass, så var det å skyndte seg å få foten over på bremsen før man kom i kontakt med veggen. Sånn kunne det være gjentatte ganger, inntil bilen var riktig posisjonert. Nå er det ikke store skader om man kommer borti en vegg i 1 km/t, men fortsatt ganske irriterende.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Med andre ord har det altså ingenting å si om bilen har toppfart 250 km/t eller om bilen har ca. 350kw tilgjengelig. Vil heller ikke si at å akselerere opp til 6 km/t i stedet for 4 km/t faller inn under uttrykket "å barbere seg med et sverd". Kutt ut overdrivelsene.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hva vil du frem til her egentlig. Å finjustere farten i en garasje kun med gasspedalen er skumle greier.

Var det noe mer du skulle surmule om?

 

Surmule? Påstanden var at pga. toppfarten og kilowattene til en Tesla så var det å parkere den "uten creep" omtrent som å barbere seg med sverd. Jeg påpekte bare at toppfart og effekt har lite å si når du skal parkere en bil.

 

Er du fortsatt grinete fordi jeg påpekte at du tok feil ang. innskudd og forsikringsoppgjør på leasingbiler?

Lenke til kommentar

Uten "creep", som Tesla kaller det, så må man ha foten på gasspedalen, med ca 350 kW tilgjengelig, og man justerer da hastigheten i spennet 0-250 km/t. 

 

 

Du har vel strengt tatt ikke 350 kW tilgjengelig ved krypkjøring. Fullt moment ja, men ikke full effekt. Og pedalen styrer ikke hastighet direkte, men snarere moment.

Men jeg skjønner bekymringen for å gi litt mye pedal ved parkering. Elbiler skyter fart veldig fort.

Har aldri opplevd krypkjøring i i3 som noe problem, så jeg tror det handler mye om hvordan løsningen er laget. Å kunne velge er selvfølgelig fint. Men unntak av at det kan bli litt for mange valg noen ganger. Keep it simple stupid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er ganske klart. Men det jeg lurer på, er hvordan en elbil som denne oppfører seg under slike forhold.

 

 

Tviler på at så veldig mange har prøvd å slå på en elbil som har stått ute på fjellet etter en uke med 30 kuldegrader. Det er ikke så ofte det er 30 kuldegrader ei hel uke i strekk noe sted, og enda sjeldnere at noen trenger å parkere en elbil der. Kom gjerne med et aktuelt sted, værdata og gjøremål for parkeringa.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke egentlig det jeg egentlig er redd for, selv om det er innenfor mulighetsrommet. Det verste er jo at man har ingen mulighet til å stoppe bilen øyeblikkelig, om man uheldigvis akselerer opp til 6 km/t i stedet for 4 km/t, eller 2 km/t i stedet for 1 km/t. Med en gang man har gasset på for mye, så må man ta foten fra gasspedalen over på bremsen. Så jeg endte opp med å gi litt gass, så var det å skyndte seg å få foten over på bremsen før man kom i kontakt med veggen. Sånn kunne det være gjentatte ganger, inntil bilen var riktig posisjonert. Nå er det ikke store skader om man kommer borti en vegg i 1 km/t, men fortsatt ganske irriterende.

Til dere som frykter og/eller har problemer med dette.

 

Løsningen er enkel:

Høyre fot på gasspedal.

Venstre fot på bremsepedal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat det tror jeg vi er såpass rørende enige i at det ville blitt en kjedelig "diskusjon". Nå er jo som kjent ingen biler perfekte - ennå. Det er vel bare et tegn på engasjement å diskutere de ulike elbilenes fordeler, ulemper, særegenheter og forskjeller. Et engasjement som jeg sjeldent ser hos fossilbilistene for tida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk har jeg klaget på slik fossilherming før her på forumet – e-Golfen min insisterer på 5km/t krypkjøring. VW har i sin evige visdom funnet å måtte emulere denne effekten som bare ikke er til å unngå i en fossilbil med automatgirkasse (momentomformer.) Mest sannsynlig var det en ide om at dette må til for å kunne selge bilen i USA. Men siden Norge kjøper hele produksjonen, er e-Golf snarere nå omtalt som et fabeldyr over dammen.

Som andre er inne på. Dette er en feature ikke en bug. Det er en god praksis at man ikke blir tillagt vanen at bilen står stille bare man ikke rører pedalene. Det er tryggere at så lenge bilen står i D så har du enten foten på bremsen eller på gassen, ikke ett eller annet annet sted. Mener du å stå stille står du på bremsen. Da lyser bremselysene, og hjulene blir aktivt holdt i ro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tviler på at så veldig mange har prøvd å slå på en elbil som har stått ute på fjellet etter en uke med 30 kuldegrader.

 

Er -30°C en reell problemstilling, så er svaret Webasto / Eberspächer. Merk dog at også disse dieselvarmerne trenger noe +12VDC strøm for å virke. Så sørg for å kveile en slange med (varme-)kjølevann også rundt blybatteriet. Løsningen fungerer nødvendigvis bare på elbiler der hovedbatteriet er vannkjølt. 

 

Avskåret fra slik mer permanent løsning, så er den russiske løsningen en mulighet. Tenn et større bål, eller fortrinnsvis i en bålpanne. Når der bare er glørne igjen dyttes så bålpannen inn under motoren. Eller i tilfellet elbil, inn under batteriet. Om bålpanne ikke er tilgjengelig, så må  i stedet bilen dyttes over glørne. Men merk at batteribiler som oftest har bekymringsverdig lav bakkeklaring. Husk også å tine opp differensialen(e.) Har bilen dertil mellomaksel, så begynner dog jobben bli drøyt omfattende. 

 

Løsningen er enkel:

Høyre fot på gasspedal.

Venstre fot på bremsepedal.

 

Det første du skulle ha lært om kjøring med automatgir (inklusive elbil) er å ta din venstre fot og legge den bort.

 

At rallybiler (og gocart) kan og faktisk blir kjørt med to føtter, er ikke det samme som at hvermannsen skal gjøre dette i normal trafikk. Ender som regel med begge pedaler tråkket i bånn samtidig. 

 

Som andre er inne på. Dette er en feature ikke en bug.

 

Nei. Og dette skal uansett ikke VW få bestemme.

 

Krypkjøringen på e-Golf er i alle tilfelle elendig implementert. I kø – den omstendighet der 'featuren' er som mest plagsom – så er den frakoblet etter at jeg har stoppet bilen på bremsen. Bilen kryper altså ikke fremover av egen vilje (ennå.) Men bilen holdes heller ikke aktivt i bero – den triller den veien der måtte være helning. Så jeg blir sittende på bremsen til krampa tar meg.

 

Når jeg deretter slipper bremsen, så begynner altså ikke bilen krype av seg selv. Jeg må først trykke lett på gasspedalen. Eller, litt mer som lett da der er programmert inn et 'deadband' rundt null på pedalen. Men programvaren anser fortsatt null pådrag som null pedalutslag. Så når programvaren først aksepterer pådraget forbi 'deadband' så har jeg effektivt trykket inn gasspedalen langt nok til at bilen bykser fremover.

 

Denne bug'en eller problemet kan imidlertid bekjempes ved å i stedet pulse gasspedalen, altså pumpe den lett inn og umiddelbart slippe den igjen. Langt nok inn til å passere 'deadband', men uten å la pedalen forbli stående der. Da akselerer bilen noenlunde mykt opp til den programmerte kryphastighet av 5km/t. Som forøvrig er alt for høyt for køkjøring, noe som medfører at jeg igjen må stå på bremsen for ikke ramme bilen foran i baken. 

 

En reell fossilbil med momentomformer vil krype konstant, bare svakt & sakte. Den kan jeg kontrollere med bremsen alene. Ettersom denne parasittiske framdriften er til stedet hele tiden, kan jeg bestemme hastighet ved å modulere bremsepådraget, ene og alene. Altså uten gasspedal. Mens e-Golfen? Drit & Dra. Eneste måte å få en tolererbar tilværelse med e-Golf i kø, er å aktivere ACC og i stedet for gasspedalen benytte REStore knappen hver gang ACC kobler ut (etter magre 3 sekunder stillstand.) Alternativt aktivere ECO+, se under.

 

 

 

For de tilfeller der også jeg må parkere trangt, kan jeg i alle tilfelle ikke belage meg på krypkjøringen (alene.) I stedet (eller i tillegg, siden krypkjøring ikke kan slås av) må jeg sette bilen over i ECO+ modus. Da blir plutselig gassresponsen slik jeg vil ha den - følsom rundt null med sedat respons fra motoren frem til jeg klamper pedalen i bånn. Altså logaritmisk respons slik vi er vant til fra volumknotten på gammeldagse stereoanlegg. (I dag er samme oppførsel digitalisert.) Hvorfor i alle dager kunne ikke VW bare gi meg slik logaritmisk respons i alle modus? Og dertil fjerne krypkjøringen og i stedet sørge for at bilen ble stående i ro så snart jeg slapp gasspedalen? Mer en-pedal-kjøring slik som i i3? Må nødvendigvis bare være aktivert under køkjøring. 

 

 

 

Og når vi er inne på programvare fra helvete – Antispinn! Disse programmererne har tydeligvis benyttet congestion-control prinsippet fra TCP/IP stakken i antispinnkontrollen. Spinner jeg, så svarer antispinn med å ta fra meg all motorkraft og dernest prøve igjen, forsiktig og inkrementelt.  Noe som tar ulidelig lang tid. I mellomtiden rekker jeg få traileren fra venstre plantet midtskips. Det har i hvert fall vært nære på et par ganger. Får ikke utnyttet små luker i trafikken med denne e-Golfen. 

 

 

Så du må gjerne igjen fortelle meg hvordan denne bug'en skal kunne oppfattes som en feature? 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor det fokuseres så mye på -30 grader her. Det skaper utfordringer uansett bil og er egentlig ikke saken her. Hadde det vært meldt -30 grader der jeg skal overnatte så ville jeg unngått å la bilen stå ute, utildekt og uoppvarmet. Selv en uoppvarmet garasje reduserer varmetapet betraktelig. En kupevifte under bilen eller noe sånt ville sikkert også hjulpet godt på. Hvis ikke jeg hadde noe av dette tilgjengelig ville jeg satt bilen på "hold varmen" og latt den stå med kabelen tilkoblet. For min del er det ganske irrelevant da jeg ikke har vært borti sånne forhold siden 1995 og da sto bilen parkert de dagene det var kaldest. Dieseldroget startet etter en del harking ved -15 grader. Har aldri noen sinne vært forhindret fra å kjøre på grunn av lave temperaturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers synes jeg dashen i EQC ser ganske moderne ut. Smak og behag, men mye heller den enn TM3 sin.

Jeg synes det der ser ganske rotete ut, med massevis av knotter og knapper. Bare rattet ser jo ut som en fullverdig tastemobil i seg selv!

 

 

 

Er dashbordet til EQC gammeldags og ubrukelig.

Sammenlikningen av funksjonelle dashbord med nokia 3330 er helt bak mål.

Kanskje holde seg til topic som er Mercedes EQC som forøvrig ser ti ganger bedre ut enn Tesla som alt ser gammeldags ut og malplassert ut i forhold.

Det ser gammeldags ut ja. Rotete, knapper og knotter. En litt krampaktig "wannabe-futuristisk" stil som likevel ser gammeldags/tradisjonelt ut.

 

Men smak og behag selvsagt.

 

 

 

Er det bevisst at du må rakke ned på alt som ikke heter Tesla og iPhone?

Jeg rakker ikke ned på f.eks. Nintendo (med mindre de lager søppel som "Maternal Instincts") eller Android heller. Jeg sitter faktisk med en Samsung Galaxy her.

 

Det jeg liker med iPhone er at det er så mange irrasjonelle hatere. Det gir lyst til å svare dem. Samme med Tesla.

Lenke til kommentar

Det er noe som heter «funksjon over form» .

Tør vedde på at til motsetning fra Tesla så er ingenting i EQC malplassert av utviklerene og ingeniørene av displayet, brytere og kontroller og til hinder for sikkerhet, funksjon og «normal» plassering.

Det er nok også tilpasset til en viss grad slik at de som kjører nyere mercedesen i dag fort «kjenner seg igjen» i denne selv med et helt nytt dash konsept.

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...