Gå til innhold

Sjefingeniøren for EQC vil at den skal oppleves som om den har seks sylindre


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er flink til å ta ting ut av kontekst . Hvor korte deler av to lengre setninger gir et helt annet inntrykk.

Vil tro at med Mercedes EQC får man en skikkelig gjennomført elbil med overdreven og solid kjørefølelse i forhold til det meste annet. Keltz og Mercedes ingeniørene vet meget godt hva som appellerer til kjøpegruppen.

Endret av syar2003
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Teslas iPhone.

Ikke fornærm Teslaens navigasjonssystem nå da!

 

Ellers synes jeg dashen i EQC ser ganske moderne ut. Smak og behag, men mye heller den enn TM3 sin. Ikke at EQC sin er perfekt, men det er heller ikke TMS, TMX eller noen andre sine dashbord. Detaljer jeg liker ved EQC sin dasj: Skjermen foran rattet og designen der. Navigasjonen i midten og mediesenteret kunne vært noe større. Ren design, med nok direkte knapper til at man kan styre det meste uten å se på skjermen. Men den ser ut som refleksjoner i frontruta kan bli et problem med så lys dash. Mulig det blir en del refleksjoner i skjermen også med enkelte solvinkler fordi skjermen mangler "skyggelue", noe også TM3 sin gjør. Muligens kroken bak skjermen blir en real støvsamler. Midtkonsollen virker litt for plastikk for min del. Det plager meg ikke at den er der, men den kunne vært smalere og hatt skikkelige koppholdere.

 

En annen ting jeg la merke til er at de løfter panseret for å vise hva som er under der, men vi ser jo bare nok et deksel. Hva befinner seg under der? Ennå et deksel som en Matrjosjka? Jeg vil se tekniske dippedutter, bagasjeplass etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og hvorfor er interiøret/dashbordet i bilene fra tradisjonelle bilprodusenter så jævla gammeldags og ubrukelig?For eksempel ser navigasjon på andre biler ut som Nokia 3330 sammenlignet med Teslas iPhone.Er det bevisst at alt må se så gammelt og utdatert ut som mulig?

Er dashbordet til EQC gammeldags og ubrukelig.

Sammenlikningen av funksjonelle dashbord med nokia 3330 er helt bak mål.

Kanskje holde seg til topic som er Mercedes EQC som forøvrig ser ti ganger bedre ut enn Tesla som alt ser gammeldags ut og malplassert ut i forhold.

post-35394-0-05021300-1536351533_thumb.jpeg

post-35394-0-46551900-1536351860_thumb.jpeg

post-35394-0-73235600-1536352232_thumb.jpeg

Endret av syar2003
  • Liker 7
Lenke til kommentar

"– Om du skal mye lavere enn dette kommer du til å kjøre sakte. Kjører du veldig fort kommer batteriet til å holde 320 til 340 kilometer, sier han."

 

Utifra denne uttalelsen bør man vel altså kunne forvente 320-340 km i rundt 250 km/t? Noe saktere enn det kan vel ikke kalles veldig fort i tysk sammenheng. Men som vanlig overdrives nok rekkevidden og ytelsen betraktelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er essensen i dette:

" Går det til 30 kuldegrader får vi litt trøbbel. Du trenger batterivarming og å holde batteriet i optimal form. Men 30 kuldegrader ser man ikke så ofte. 25 kuldegrader går bra, så mellom det og 50 varmegrader går fint."

 

Dersom bilen har stått parkert en virkelig kald vinteruke til fjells, dels med temperaturnivå som her nevnes, er bilen vanskelig å starte? Har den halvert gjenværende kjørelengde ift. om temperaturene hadde vært rundt minus 10 grader?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke Mercedes heller har noen vidunderbatterier som holder like bra kapasitet og kan levere/lade like høy effekt ved +30 som ved -25 grader C. Litiumbatterier generelt mister utnyttbar kapasitet ved lave temperaturer. Kapasiteten minker gradvis ved lavere temperatur. Det er ikke noe magisk omslagspunkt der alt blir brått mye verre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser i hvert fall ut som om det fremdeles sitter en sekser i motorrommet. Synd at de ikke har klart å få til litt bagasjeplass der. Syns ikke pakkinga her er optimal. Men det er kanskje dette de sikter til når den skal oppleves som en sekssylindret?  :hmm:

Hvorfor seks? Hvor ikke 8, 10, 12 eller 16 sylindre? Om jeg i et øyeblikk av galskap skulle etterspørre følelsen av stempelmotor i en elbil, så ville ikke en sekser være førstevalget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser i hvert fall ut som om det fremdeles sitter en sekser i motorrommet. Synd at de ikke har klart å få til litt bagasjeplass der.

 

Nei, 'løsningen' til Mercedes ser om mulig ennå mindre elegant ut som Audi sin – med henvisning til bilder hentet fra TFF forumet. Skjønt bakakslingen er ikke så ille, og minner om Bosch sin eAxle. I mens stål-setter vi oss i påvente av de første bildene av drivverket til iX3 skal dukke opp…

 

EQC-powertrain-3-e1534427981572.jpg

 

Hvorfor seks? Hvor ikke 8, 10, 12 eller 16 sylindre?

Den er enklere å svare på – seks sylindre er av [vanskelige] designmessige grunner rimelig optimalt for en stempelmotor. Slik jeg skjønner det så er rekkeseksere mer eller mindre selvbalanserende i to akser. Og med en fyringsvinkel på 120° kommer de også godt ut av det på dreiemomentfronten. Samme går nødvendigvis for 2x6 = V12 motorer. Eller rekketolv

 

Men selvfølgelig ikke så godt som en elektromotor, som bare er balansert av natur (fortsatt med unntak av akselerasjonstwist,) og som har en 'fyringsvinkel' på 1,2° eller mindre.

 

 

 

Faktisk har jeg klaget på slik fossilherming før her på forumet – e-Golfen min insisterer på 5km/t krypkjøring. VW har i sin evige visdom funnet å måtte emulere denne effekten som bare ikke er til å unngå i en fossilbil med automatgirkasse (momentomformer.) Mest sannsynlig var det en ide om at dette må til for å kunne selge bilen i USA. Men siden Norge kjøper hele produksjonen, er e-Golf snarere nå omtalt som et fabeldyr over dammen.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvorfor er interiøret/dashbordet i bilene fra tradisjonelle bilprodusenter så jævla gammeldags og ubrukelig?

 

For eksempel ser navigasjon på andre biler ut som Nokia 3330 sammenlignet med Teslas iPhone.

 

Er det bevisst at alt må se så gammelt og utdatert ut som mulig?

Er det bevisst at du må rakke ned på alt som ikke heter Tesla og iPhone?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"– Om du skal mye lavere enn dette kommer du til å kjøre sakte. Kjører du veldig fort kommer batteriet til å holde 320 til 340 kilometer, sier han."

 

Utifra denne uttalelsen bør man vel altså kunne forvente 320-340 km i rundt 250 km/t? Noe saktere enn det kan vel ikke kalles veldig fort i tysk sammenheng. Men som vanlig overdrives nok rekkevidden og ytelsen betraktelig.

Makshastigheten er 180 km/t...
Lenke til kommentar

Faktisk har jeg klaget på slik fossilherming før her på forumet – e-Golfen min insisterer på 5km/t krypkjøring. VW har i sin evige visdom funnet å måtte emulere denne effekten som bare ikke er til å unngå i en fossilbil med automatgirkasse (momentomformer.) Mest sannsynlig var det en ide om at dette må til for å kunne selge bilen i USA. Men siden Norge kjøper hele produksjonen, er e-Golf snarere nå omtalt som et fabeldyr over dammen.

Jeg syns dette er veldig greit å ha, i hvert fall på Tesla. Når jeg skal parkere så er jeg mye mer glad i å ha foten på bremsen, noe som gjør at du kan justere hastigheten i spennet 0-10 km/t. Uten "creep", som Tesla kaller det, så må man ha foten på gasspedalen, med ca 350 kW tilgjengelig, og man justerer da hastigheten i spennet 0-250 km/t. Uten creep så er det som å forsøke å barbere seg selv med sverd.

 

Men hos Tesla kan creep slås av, som jo er greit for de som ikke liker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Uten "creep", som Tesla kaller det, så må man ha foten på gasspedalen, med ca 350 kW tilgjengelig, og man justerer da hastigheten i spennet 0-250 km/t. Uten creep så er det som å forsøke å barbere seg selv med sverd.

 

Tuller du nå eller mener du seriøst dette?

Lenke til kommentar

Hva er essensen i dette:

" Går det til 30 kuldegrader får vi litt trøbbel. Du trenger batterivarming og å holde batteriet i optimal form. Men 30 kuldegrader ser man ikke så ofte. 25 kuldegrader går bra, så mellom det og 50 varmegrader går fint."

 

Dersom bilen har stått parkert en virkelig kald vinteruke til fjells, dels med temperaturnivå som her nevnes, er bilen vanskelig å starte? Har den halvert gjenværende kjørelengde ift. om temperaturene hadde vært rundt minus 10 grader?

 

Prøv å starte en hvilken som helst fossilbrensel-bil etter at den har stått 1 uke på fjellet i minus 30 grader..skal tvile på at du får start uansett bilmodell..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg er seriøs. Men riktignok parkerer jeg en stor Model X i en ikke så stor garasje. Sideveis må jeg treffe innenfor ca 5 cm, og i lengderetningen innenfor ca 20 cm.

 

Og det er altså et problem fordi gasspedalen "justerer hastigheten i spennet 0-250 km/t"?

 

exaggerate.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...