Redaksjonen. Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Er ingen direkte videreutvikling av den elektriske B-klasssen.Sjefingeniøren for EQC vil at den skal oppleves som om den har seks sylindre Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 7. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 7. september 2018 - Skal oppleves som om den har seks sylindre med nitrinnet automatgirkasse - Våre biler skal ha grill fordi det gir bilen "ansikt". Punktum. Det virker unektelig som de har kjørt seg fast i gammel tankegang. Det er jo nettopp slike ting som sylindre, girkasse og elementer som kun er der for å ligne på funksjonelle fossilbilelementer man vil bort i fra. Skal de med nebb og klør tviholde på fossilbil-følelse i en elbil er jeg redd de graver sin egen grav. 14 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 (endret) Du er flink til å ta ting ut av kontekst . Hvor korte deler av to lengre setninger gir et helt annet inntrykk. Vil tro at med Mercedes EQC får man en skikkelig gjennomført elbil med overdreven og solid kjørefølelse i forhold til det meste annet. Keltz og Mercedes ingeniørene vet meget godt hva som appellerer til kjøpegruppen. Endret 7. september 2018 av syar2003 9 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 En må ikke finne på å ha noe som minner om en tradisjonell grill på en elbil. Helt krise, ass. De fleste biler, el inkl., har designelementer som ikke er nødvendige, eks. dekorlister i tre. 4 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Da Mercedes laga sin første fossile merce reklamerte sjefsingeniøren med at de har vært helt bevisst på at kjøreopplevelsen skulle bli mest mulig lik hest og kjerre..... Målet har vært å få bilen til å oppleves som en vanlig karjol....:-) Jawohl...pferd und karjol soll sein... 6 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Og hvorfor er interiøret/dashbordet i bilene fra tradisjonelle bilprodusenter så jævla gammeldags og ubrukelig? For eksempel ser navigasjon på andre biler ut som Nokia 3330 sammenlignet med Teslas iPhone. Er det bevisst at alt må se så gammelt og utdatert ut som mulig? 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Teslas iPhone. Ikke fornærm Teslaens navigasjonssystem nå da! Ellers synes jeg dashen i EQC ser ganske moderne ut. Smak og behag, men mye heller den enn TM3 sin. Ikke at EQC sin er perfekt, men det er heller ikke TMS, TMX eller noen andre sine dashbord. Detaljer jeg liker ved EQC sin dasj: Skjermen foran rattet og designen der. Navigasjonen i midten og mediesenteret kunne vært noe større. Ren design, med nok direkte knapper til at man kan styre det meste uten å se på skjermen. Men den ser ut som refleksjoner i frontruta kan bli et problem med så lys dash. Mulig det blir en del refleksjoner i skjermen også med enkelte solvinkler fordi skjermen mangler "skyggelue", noe også TM3 sin gjør. Muligens kroken bak skjermen blir en real støvsamler. Midtkonsollen virker litt for plastikk for min del. Det plager meg ikke at den er der, men den kunne vært smalere og hatt skikkelige koppholdere. En annen ting jeg la merke til er at de løfter panseret for å vise hva som er under der, men vi ser jo bare nok et deksel. Hva befinner seg under der? Ennå et deksel som en Matrjosjka? Jeg vil se tekniske dippedutter, bagasjeplass etc. 4 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 (endret) Og hvorfor er interiøret/dashbordet i bilene fra tradisjonelle bilprodusenter så jævla gammeldags og ubrukelig?For eksempel ser navigasjon på andre biler ut som Nokia 3330 sammenlignet med Teslas iPhone.Er det bevisst at alt må se så gammelt og utdatert ut som mulig?Er dashbordet til EQC gammeldags og ubrukelig. Sammenlikningen av funksjonelle dashbord med nokia 3330 er helt bak mål. Kanskje holde seg til topic som er Mercedes EQC som forøvrig ser ti ganger bedre ut enn Tesla som alt ser gammeldags ut og malplassert ut i forhold. Endret 7. september 2018 av syar2003 7 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 "– Om du skal mye lavere enn dette kommer du til å kjøre sakte. Kjører du veldig fort kommer batteriet til å holde 320 til 340 kilometer, sier han." Utifra denne uttalelsen bør man vel altså kunne forvente 320-340 km i rundt 250 km/t? Noe saktere enn det kan vel ikke kalles veldig fort i tysk sammenheng. Men som vanlig overdrives nok rekkevidden og ytelsen betraktelig. 1 Lenke til kommentar
ChrisQ Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Hva er essensen i dette: " Går det til 30 kuldegrader får vi litt trøbbel. Du trenger batterivarming og å holde batteriet i optimal form. Men 30 kuldegrader ser man ikke så ofte. 25 kuldegrader går bra, så mellom det og 50 varmegrader går fint." Dersom bilen har stått parkert en virkelig kald vinteruke til fjells, dels med temperaturnivå som her nevnes, er bilen vanskelig å starte? Har den halvert gjenværende kjørelengde ift. om temperaturene hadde vært rundt minus 10 grader? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Jeg tror nok ikke Mercedes heller har noen vidunderbatterier som holder like bra kapasitet og kan levere/lade like høy effekt ved +30 som ved -25 grader C. Litiumbatterier generelt mister utnyttbar kapasitet ved lave temperaturer. Kapasiteten minker gradvis ved lavere temperatur. Det er ikke noe magisk omslagspunkt der alt blir brått mye verre. 3 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Ser i hvert fall ut som om det fremdeles sitter en sekser i motorrommet. Synd at de ikke har klart å få til litt bagasjeplass der. Syns ikke pakkinga her er optimal. Men det er kanskje dette de sikter til når den skal oppleves som en sekssylindret? Hvorfor seks? Hvor ikke 8, 10, 12 eller 16 sylindre? Om jeg i et øyeblikk av galskap skulle etterspørre følelsen av stempelmotor i en elbil, så ville ikke en sekser være førstevalget. 4 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Ser i hvert fall ut som om det fremdeles sitter en sekser i motorrommet. Synd at de ikke har klart å få til litt bagasjeplass der. Nei, 'løsningen' til Mercedes ser om mulig ennå mindre elegant ut som Audi sin – med henvisning til bilder hentet fra TFF forumet. Skjønt bakakslingen er ikke så ille, og minner om Bosch sin eAxle. I mens stål-setter vi oss i påvente av de første bildene av drivverket til iX3 skal dukke opp… Hvorfor seks? Hvor ikke 8, 10, 12 eller 16 sylindre? Den er enklere å svare på – seks sylindre er av [vanskelige] designmessige grunner rimelig optimalt for en stempelmotor. Slik jeg skjønner det så er rekkeseksere mer eller mindre selvbalanserende i to akser. Og med en fyringsvinkel på 120° kommer de også godt ut av det på dreiemomentfronten. Samme går nødvendigvis for 2x6 = V12 motorer. Eller rekketolv… Men selvfølgelig ikke så godt som en elektromotor, som bare er balansert av natur (fortsatt med unntak av akselerasjonstwist,) og som har en 'fyringsvinkel' på 1,2° eller mindre. Faktisk har jeg klaget på slik fossilherming før her på forumet – e-Golfen min insisterer på 5km/t krypkjøring. VW har i sin evige visdom funnet å måtte emulere denne effekten som bare ikke er til å unngå i en fossilbil med automatgirkasse (momentomformer.) Mest sannsynlig var det en ide om at dette må til for å kunne selge bilen i USA. Men siden Norge kjøper hele produksjonen, er e-Golf snarere nå omtalt som et fabeldyr over dammen. Endret 8. september 2018 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Og hvorfor er interiøret/dashbordet i bilene fra tradisjonelle bilprodusenter så jævla gammeldags og ubrukelig? For eksempel ser navigasjon på andre biler ut som Nokia 3330 sammenlignet med Teslas iPhone. Er det bevisst at alt må se så gammelt og utdatert ut som mulig? Er det bevisst at du må rakke ned på alt som ikke heter Tesla og iPhone? 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 "– Om du skal mye lavere enn dette kommer du til å kjøre sakte. Kjører du veldig fort kommer batteriet til å holde 320 til 340 kilometer, sier han." Utifra denne uttalelsen bør man vel altså kunne forvente 320-340 km i rundt 250 km/t? Noe saktere enn det kan vel ikke kalles veldig fort i tysk sammenheng. Men som vanlig overdrives nok rekkevidden og ytelsen betraktelig. Makshastigheten er 180 km/t... Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Faktisk har jeg klaget på slik fossilherming før her på forumet – e-Golfen min insisterer på 5km/t krypkjøring. VW har i sin evige visdom funnet å måtte emulere denne effekten som bare ikke er til å unngå i en fossilbil med automatgirkasse (momentomformer.) Mest sannsynlig var det en ide om at dette må til for å kunne selge bilen i USA. Men siden Norge kjøper hele produksjonen, er e-Golf snarere nå omtalt som et fabeldyr over dammen.Jeg syns dette er veldig greit å ha, i hvert fall på Tesla. Når jeg skal parkere så er jeg mye mer glad i å ha foten på bremsen, noe som gjør at du kan justere hastigheten i spennet 0-10 km/t. Uten "creep", som Tesla kaller det, så må man ha foten på gasspedalen, med ca 350 kW tilgjengelig, og man justerer da hastigheten i spennet 0-250 km/t. Uten creep så er det som å forsøke å barbere seg selv med sverd. Men hos Tesla kan creep slås av, som jo er greit for de som ikke liker det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Uten "creep", som Tesla kaller det, så må man ha foten på gasspedalen, med ca 350 kW tilgjengelig, og man justerer da hastigheten i spennet 0-250 km/t. Uten creep så er det som å forsøke å barbere seg selv med sverd. Tuller du nå eller mener du seriøst dette? Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Hva er essensen i dette: " Går det til 30 kuldegrader får vi litt trøbbel. Du trenger batterivarming og å holde batteriet i optimal form. Men 30 kuldegrader ser man ikke så ofte. 25 kuldegrader går bra, så mellom det og 50 varmegrader går fint." Dersom bilen har stått parkert en virkelig kald vinteruke til fjells, dels med temperaturnivå som her nevnes, er bilen vanskelig å starte? Har den halvert gjenværende kjørelengde ift. om temperaturene hadde vært rundt minus 10 grader? Prøv å starte en hvilken som helst fossilbrensel-bil etter at den har stått 1 uke på fjellet i minus 30 grader..skal tvile på at du får start uansett bilmodell.. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Tuller du nå eller mener du seriøst dette?Jeg er seriøs. Men riktignok parkerer jeg en stor Model X i en ikke så stor garasje. Sideveis må jeg treffe innenfor ca 5 cm, og i lengderetningen innenfor ca 20 cm. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Jeg er seriøs. Men riktignok parkerer jeg en stor Model X i en ikke så stor garasje. Sideveis må jeg treffe innenfor ca 5 cm, og i lengderetningen innenfor ca 20 cm. Og det er altså et problem fordi gasspedalen "justerer hastigheten i spennet 0-250 km/t"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå